Annons:
Etikettraser
Läst 1068 ggr
Fattaringenting
2018-08-30 15:25

Spetsar

Är den här på forum som har en spets asså antingen kleinspitz, mittelspitz/tysk spets eller nåt, vet ni isf hur det är att ha en sån hund? Är det jobbigt? Fäller dem? Aktiva? Friska? Stora?små? Och allt sånt där för vi funderar på att ska en ny hund😢❤️För att den förra har dött. Och om vi skaffar en ny hund kommer det nog blir en slags spets?, skriv hör nere så mycket ni vet om era hundar(spetsar) för behöver verkligen veta

Annons:
hemul
2018-08-30 15:30
#1

Vilken ras hade ni förut och varför har du inte nämnt tidigare att att ni haft hund? Är dina föräldrar med på att slaffa mu och vad vill i så fall de ha för ras?

Fattaringenting
2018-08-30 15:36
#2

Min mamma vill ha en spets och jag också min pappa vill nog inte ha en och min brorsa bryr sig inte så mest min mamma och jag vill ha en

Fattaringenting
2018-08-30 15:36
#3

Vi hade en schabrador❤️

Fattaringenting
2018-08-30 17:59
#4

Alla som har en spets kan berätta allt om dem, så mycket ni bara kan för måste verkligen veta

tiger tok
2018-08-30 18:10
#5

Om de fäller, är stora eller små, skälliga, rasbundna sjukdomar osv står ju i rasbeskrivningen. Bara att googla.

Fattaringenting
2018-08-30 18:27
#6

#5 men jag undrade hur det är att ha en på riktigt

Annons:
jenmjao
2018-08-30 18:27
#7

Jag har ingen spets men min vän har och jag är uppväxt med spetsar runt om mig.
Dom är aktiva, Skälliga, ja dom fäller, dom har underull och har "flygig" päls typ likt katter. Om dom är stora eller små beror ju på vad du köper för ras.
Dom är en väldigt "glad" och sprallig ras, Inte min typ av hund även om jag gillar de individer jag känner.

Streckgubbe
2018-08-30 20:34
#8

Jag har en Mittelspitz. Han skäller när han vill leka, när han leker eller vill ha uppmärksamhet. Kan även komma något skall om han hör något utanför huset, men här är det absolut inget överdrivet vaktande - för att vi inte tillåtit det. Det är en ras som generellt "tycker om sin röst" (de flesta spetsar har helt enkelt lättare för skall). Pälsvården är relativt enkel. Jag borstar honom i snitt en gång i veckan (oftare vid fällning = de fäller mycket 2 ggr/år) och en gång däremellan kammar jag också bakom öronen där pälsen lättare tovas. Han är väldigt aktiv och tycker om att träna och hitta på saker (vi tävlar rallylydnad och tränar också agility - han är en superrolig träningskompis!), något jag tycker mig se hos fler individer i rasen. Jag skulle säga att det är en frisk ras. Fråga gärna om du undrar något mer 🙂

hemul
2018-08-30 21:35
#9

Hur kunde jag skriva "slaffa mu" istället för "skaffa hund"? Jag sitter ju vid en desktop, ingen jäkla mobil med stavningskoll. 😂

ifoundnemo
2018-08-30 23:03
#10

Har en keeshond och en isländsk fårhund. Skälliga, kloka, självständiga, sociala, lättlärda, smutsavvisande päls som torkar snabbt, den ena är oerhört följsam men den andra sådär. Keeshond är vakthund sp han är väldigt vaktig, islänningen är ju vallhund så han kräver mer motion och aktivering. Personligen älskar jag spetsar men det är inte alla som uppskattar att de gärna tänker mycket själva, är envisa och kan ibland vara lite svåra att motivera. Sen brukar skällandet störa folk, vilket såklart delvis kan dämpas genom träning men alla spetsar jag träffat har skällt trots träning - träningen avgör mer hur pass mycket hunden skäller…Min keeshond skäller när det ringer på dörren och vid lek. Islänningen är just nu trotsig tonåring så han skäller just nu men i grunden är han en mindre skällig individ än keeshonden så med träning och lite mognad kommer även han dämpas förhoppningsvis. Sen tycker jag att det är skönt att de inte direkt bryr sig om nya människor, hälsar lite snabbt sen är de nöjda men många föredrar hundar som är glada i allt och alla. Mitt tips är att försöka träffa så många olika individer som möjligt för att bilda er en uppfattning 😊 sen är det stor skillnad på spets och spets, shibor tex är inte så lika keeshond medan Mittelspitz påminner mycket om keeshond. Lycka till!

Fattaringenting
2018-08-31 07:36
#11

Tack för svaren

Pmax
2018-08-31 18:25
#12

Jag har tidigare haft en japansk spets. Hon var extremt lojal och älskade sin familj, men var inte speciellt intresserad av andra människor. När människor ville hälsa suckade hon och backade. Hon var väldigt kattlik, allting sker på hennes villkor. Och skällig. Extremt skällig. Men hon var rolig, lättlärd, mysig, snäll och på helt underbar. Hennes päls var lätt att ta hand om, men hon fällde en del under perioder. Skulle rekommendera en japansk spets utifrån hur hon var, men vet inte om hon var rastypisk eller om de andra spetsraserna är lika.

parsley
2018-08-31 19:26
#13

Kleinspitz här. Trevlig liten hund, som är väldigt road av dofter (kan iofs vara individuellt) . Kan vara lös i skogen, men jag har tränat honom med långlina ett par månader. Skäller inte speciellt mycket. Han reagerar när någon i familjen kommer hem eller om det står hundar utanför på gatan och skäller.  Borstas ca 2 gånger per vecka. Borsten blir full, men jag upplever inte att han tappar  nämnvärt med päls resten av tiden. Rasen kan få problem med tänderna och det verkar som en del småhundar får det.  Vill man ha en kärnfrisk hund, så kan det vara värt att fundera på det här med tänder. Spetsar  kan vara reserverade mot främlingar, men vår kleinspitz är ganska så social och tycker det är roligt att hälsa på folk.  Jag skulle kunna tänka mig att välja rasen igen. Kan tänka mig att den kan bli odräglig och skällig om den är understimulerad, så man får räkna med att det är en hund som behöver aktivering. 

Jämfört med mittelspitzen så verkar kleinspitzen vara lättsammare, mindre skällig och mindre reserverad, åtminstone de individer jag träffat. Vilken storlek man föredrar på hund är individuellt. En del tycker att kleinspitzen är för liten. Kleinspitzen själv verkar inte var bekymrad över sin storlek och jag känner inte att storleken är något hinder när man väl vant sig. Den hänger med i skogen utan problem. 

Det kan vara svårt att hitta fästingar i tät spetspäls. Vill man inte använda fästingmedel så kan det vara idé att överväga en annan ras, men gillar man päls så gör man.

Annons:
Upp till toppen
Annons: