Bli med hund

Raser

2018-08-28 22:13 #0 av: Pmax

Kära vänner! Nu vill jag hitta min framtida livskamrat. Någon som vill följa med mig på mina skogspromenader och som vill njuta av mys i lägenheten. Det där med raser dock, herregud va svårt det är. Jag har inte haft en egen hund, men har haft en japansk spets med familjen jag växt upp med. Med henne pysslade vi endast med enkel lydnad.
Jag gillar större hundar utseendemässigt, men det spelar ingen roll för mig.
Jag gillar hundar med egna personligheter, men som ändå går att träna (lydnad).
Jag gillar hundar som tycker om att umgås med sin ägare men som också kan vara själv.
Jag är öppen för mycket pälsvård
Jag vill ha en hund som kan följa med på långa promenader men som ska vara lugn inne. Behöver inte en hund som kelar, men som vill vara nära.

Vill ha en hund som skäller så lite som möjligt pga jag bor i lägenhet.

När det kommer till vilken träning jag ska göra med hunden har jag inte bestämt. Är öppen för allt.

Jag jobbar oregelbundna tider, men har familj som bor precis brevid som kommer ungås med hunden nästan varje dag & som kommer ta hand om hen när jag jobbar långa dagar.
Eftersom att jag är van vid en japansk spets så uppskattar jag fluff, men gillar det mesta. Haha

Någon som har något alternativ

Anmäl
2018-08-28 22:23 #1 av: Sugar Mist

Tänker nästan direkt på eurasier :) 

Sajtvärd för Vallhundar iFokus

Anmäl
2018-08-28 22:34 #2 av: ~Kollen~

Tänkte på Akita men nu vet jag inte

Anmäl
2018-08-29 08:03 #3 av: apportbocken

Jag svarade i din tråd om bearded collie och old english sheepdog. När du beskriver dina önskemål är beardisen inte helt off så kika gärna på mitt svar där jag skrivit om min syn på rasen.

Anmäl
2018-08-31 19:13 #4 av: Pmax

#1 Spännande! Har du någon motivering till det? :)

#2 Jasså? Varför vet du inte nu då?

#3 Tackar så mycket!

Anmäl
2018-08-31 19:45 #5 av: Lonaa

Lite beroende på hur mycket du vill aktivera hunden kommer här ett gäng väldigt olika raser; Collie, schapendoes, berner sennen, leonberger, samojed, eurasier. Kanske schnauzer eller någon terrier, om du kan tänka dig en lite "kavatare" hund?

"Glass löser allt!" /Källa Glassgård, Öland
Toktantens dagbok - Om hästar, hundar och livet i största allmänhetBlomma

Anmäl
2018-08-31 20:38 #6 av: Emki

Vi skaffade nyligen våran första valp en Golden retriever! , och hade ungefär samma önskemål som du/ni. En livskamrat som vill ha med en tass i allting, kan både följa på skogspromenader men också vara lugn inomhus. Kan sysselsätta sig själv, behöver inte uppmärksamhet hela tiden. Relativt lätt pälsvård.
Lättlärd och går att träna i många aktiviteter.
Har en egen personlighet, och bjuder på många roliga skratt och minnen!
Dessutom otroligt bra familjehund, finns inget ont i denna ras, perfekt om man inte har barn men vill skaffa senare i livet, eller redan har barn. Och går oftast bra ihop med andra djur också.

Anmäl
2018-09-01 12:59 #7 av: Lonaa

#6, Hur kunde jag helt glömma retrievrarna när jag har labbe själv? ;-D
TS, i grupp 8 har du flera lämpliga raser, som labbe, golden, flatte, curly och springer spanielarna.
Storpudel är också värd att kika på! En underskattad allroundhund, i synnerhet om du tycker att päksvård är ok. Även en nerklippt pudel kräver en del pyssel med pälsen.

"Glass löser allt!" /Källa Glassgård, Öland
Toktantens dagbok - Om hästar, hundar och livet i största allmänhetBlomma

Anmäl
2018-09-07 23:22 #8 av: ~Kollen~

Ibland så skriver jag nått jag igentligen inte menar förlåt

Anmäl
2018-09-08 03:41 #9 av: hemul

Men du har väl inte skrivit nåt tokigt. Ler

Anmäl
2018-09-08 08:07 #10 av: Belzebubble

Lite beroende på hur du tänker lägga upp träningen så nämner jag shiba.
Egen personlighet, tyst, lagom fluffig, hänger gärna med på det mesta. Rekommenderar inte att satsa på ett mästerskap med en shiba (även om det absolut går), då finns det nog bättre raser.

Anmäl
2018-09-08 08:24 #11 av: Myris & Stinis

Tycker Bichon Havanais passar utmärkt! Trivs i lägenhet, följer gärna med på skogspromenader men mys i soffan är minst lika bra. Lättlärd och supergo, inte högljudd!

Lycka till;)

Anmäl
2018-09-08 18:47 #12 av: Magrat

Alltså, noll fluff men en utmärkt kelen lägenhetshund. Italiensk vinthund. Går att arbeta med, men det krävs mycket humor och tålamod.

Hänger med på det mesta, men vill gärna få springa löst några gånger i veckan minst. Att tänka på är att rasen har stor jaktlust. Men det är underbara, tillgivna tysta undar. Kanske ingen lydnadschampion och inte så stor i kroppen, men desto större i personlighet.

//  Leona

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.