Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 2231 ggr
Pmax
2018-08-28 22:13

Raser

Kära vänner! Nu vill jag hitta min framtida livskamrat. Någon som vill följa med mig på mina skogspromenader och som vill njuta av mys i lägenheten. Det där med raser dock, herregud va svårt det är. Jag har inte haft en egen hund, men har haft en japansk spets med familjen jag växt upp med. Med henne pysslade vi endast med enkel lydnad. Jag gillar större hundar utseendemässigt, men det spelar ingen roll för mig. Jag gillar hundar med egna personligheter, men som ändå går att träna (lydnad). Jag gillar hundar som tycker om att umgås med sin ägare men som också kan vara själv. Jag är öppen för mycket pälsvård Jag vill ha en hund som kan följa med på långa promenader men som ska vara lugn inne. Behöver inte en hund som kelar, men som vill vara nära. Vill ha en hund som skäller så lite som möjligt pga jag bor i lägenhet. När det kommer till vilken träning jag ska göra med hunden har jag inte bestämt. Är öppen för allt. Jag jobbar oregelbundna tider, men har familj som bor precis brevid som kommer ungås med hunden nästan varje dag & som kommer ta hand om hen när jag jobbar långa dagar. Eftersom att jag är van vid en japansk spets så uppskattar jag fluff, men gillar det mesta. Haha Någon som har något alternativ

Annons:
Sugar Mist
2018-08-28 22:23
#1

Tänker nästan direkt på eurasier :)

-

[~Kollen~]
2018-08-28 22:34
#2

Tänkte på Akita men nu vet jag inte

apportbocken
2018-08-29 08:03
#3

Jag svarade i din tråd om bearded collie och old english sheepdog. När du beskriver dina önskemål är beardisen inte helt off så kika gärna på mitt svar där jag skrivit om min syn på rasen.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Pmax
2018-08-31 19:13
#4

#1 Spännande! Har du någon motivering till det? :)

#2 Jasså? Varför vet du inte nu då?

#3 Tackar så mycket!

Lona
2018-08-31 19:45
#5

Lite beroende på hur mycket du vill aktivera hunden kommer här ett gäng väldigt olika raser; Collie, schapendoes, berner sennen, leonberger, samojed, eurasier. Kanske schnauzer eller någon terrier, om du kan tänka dig en lite "kavatare" hund?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Emki
2018-08-31 20:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Vi skaffade nyligen våran första valp en Golden retriever! , och hade ungefär samma önskemål som du/ni. En livskamrat som vill ha med en tass i allting, kan både följa på skogspromenader men också vara lugn inomhus. Kan sysselsätta sig själv, behöver inte uppmärksamhet hela tiden. Relativt lätt pälsvård.
Lättlärd och går att träna i många aktiviteter.
Har en egen personlighet, och bjuder på många roliga skratt och minnen!
Dessutom otroligt bra familjehund, finns inget ont i denna ras, perfekt om man inte har barn men vill skaffa senare i livet, eller redan har barn. Och går oftast bra ihop med andra djur också.

Annons:
Lona
2018-09-01 12:59
#7

#6, Hur kunde jag helt glömma retrievrarna när jag har labbe själv? ;-D TS, i grupp 8 har du flera lämpliga raser, som labbe, golden, flatte, curly och springer spanielarna. Storpudel är också värd att kika på! En underskattad allroundhund, i synnerhet om du tycker att päksvård är ok. Även en nerklippt pudel kräver en del pyssel med pälsen.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[~Kollen~]
2018-09-07 23:22
#8

Ibland så skriver jag nått jag igentligen inte menar förlåt

hemul
2018-09-08 03:41
#9

Men du har väl inte skrivit nåt tokigt. 🙂

Belzebubble
2018-09-08 08:07
#10

Lite beroende på hur du tänker lägga upp träningen så nämner jag shiba. Egen personlighet, tyst, lagom fluffig, hänger gärna med på det mesta. Rekommenderar inte att satsa på ett mästerskap med en shiba (även om det absolut går), då finns det nog bättre raser.

Myris & Stinis
2018-09-08 08:24
#11

Tycker Bichon Havanais passar utmärkt! Trivs i lägenhet, följer gärna med på skogspromenader men mys i soffan är minst lika bra. Lättlärd och supergo, inte högljudd! Lycka till;)

Magrat
2018-09-08 18:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Alltså, noll fluff men en utmärkt kelen lägenhetshund. Italiensk vinthund. Går att arbeta med, men det krävs mycket humor och tålamod.

Hänger med på det mesta, men vill gärna få springa löst några gånger i veckan minst. Att tänka på är att rasen har stor jaktlust. Men det är underbara, tillgivna tysta undar. Kanske ingen lydnadschampion och inte så stor i kroppen, men desto större i personlighet.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

[Forest]
2018-09-12 20:49
#13

Det låter som att du kan titta närmare på Pudel både stor o mellan pudel.   Om du är nyfiken så finns pudel.ifokus där inne kan du ställa alla möjliga frågor kring rasen.  På SKK kan du läsa mer om rasen finns länk till rasklubbens sida där med 🙂

 https://www.skk.se/sv/hundraser/pudel-stor/

Annons:
Pmax
2018-09-30 13:06
#14

Herregud, jag har alltså missat att jag fått massvis av svar här? Tack så mycket allihopa!! #5 spännande alternativ! Ska sätta mig & kolla lite på dom. Gillar ju hu dar med mycket hår, så dom låter ju spännande. Även terriers är av intresse! Finns det nägon specifik att rekommendera? #6 Finns det en finare hundras? Tror inte det. Har dock hört om skräckhistorier i min närhet när deras Golden blev sjuk som valp & fortfarande har det väldigt tufft. #7 Åh, så sant! Drömde om att ha en brun labbe som barn… vad hände med den drömmen? Definitivt värt att söka runt om information om retrieverns. Tack! #8 Du har absolut ingenting att säga förlåt för!!! #10 Shiba här en av dom coolaste hundra jag sett! Men vet inte så mycket om dom? Hur funkar det att lämna dom hemma? Hur funkar dom (generellt) med andra djur & människor? #11 låter underbart! Verkar charmiga! Värt att kolla in lite mer #12 Spännande! Har alltid tänkt att den rasen är galet aktiv även i hemmet? Men det verkar som att jag har fel baserat på vad jag läst. Spännande alternativ #13 Åh toppen! Perfekt att det finns en egen iFokus! Tack så mycket

Upp till toppen
Annons: