Annons:
Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 1050 ggr
soozen
8/27/18, 9:16 PM

Ni som tränar & tävlar i flera grenar!

Hur får ni tiden att räcka till? 🤔

Jag har nästan hela sommaren (förutom en paus på några veckor då det var som varmast) tränat både agility, rally och lydnad med min hund. Vi har också börjat tävla i rallyn och mitt mål har varit att även starta i lydnaden ännu i år. Samt nästa år börja tävla officiellt i agility. (Hunden ifråga är snart 3,5 år.) Till helgen har vi en viktig rallytävling som är rejält utanför min komfortzon, men ska bli kul också såklart.

Dock så börjar jag känna mej aningen slutkörd, har även ett (nästan) heltidsjobb. Det är ju skitkul och det tycker hunden också men känner nästan att det inte är hållbart i längden att tävlingssatsa i tre grenar samtidigt. Vet dock inte hur jag ska lyckas välja bort nånting 😃 Har även en hel del andra grenar som jag skulle vilja testa för skojs skull. Men då man redan är borta hemifrån 2-4 kvällar i veckan och har typ en ledig helg i månaden utan tävlingar/utställningar/intensivträningar så känns det bara… Nja.

Så frågan lyder väl, ni med aktiva hundar som tävlar, vad och hur mycket gör ni egentligen? Hinner ni jobba också? Sova? Äta? Ha ett socialt liv med icke-hundvänner? Har jag bara fallit i sociala medier-fällan och tror att alla gör skitmycket jämt?

Annons:
Ambrose
8/27/18, 11:36 PM
#1

Jag är en sådan där som tränar och tävlar i typ allt med min lilla Rottis 😅 IPO, Lydnad, Rally, Bruks, FH, Agility och Nose Work. Jag tycker att många av grenarna har gemensamma moment, vilket gör att jag kan träna Lydnad och tack vare det tävla Rally, eller t.ex. lägga IPO spår och därmed ha allt som behövs för både Bruks och FH. Jag jobbar ca 3-4 dagar i veckan, och där ingår en del Söndagar då jag får dubbel lön. Den extra lediga dagen jag har varje vecka gör jättemycket. Sedan tränar vi absolut inte varje dag, utan har i alla fall något ledig dag i veckan. Äter och sover gör jag väl.. spenderar även en hel del tid framför både TVn och datorn 😂 Sedan har jag turen att ha en hund som är väldigt lättlärd. Moment har aldrig varit vårat problem, utan snarare hennes fokus eller brist på :P Men, man får väl inte glömma. Har många som säger till mig "Hade du bara fokusserat på en gren så hade ni varit mycket längre i den", vilket kanske stämmer, svårt att säga eftersom t.ex. Rallyn har gett oss en skön tävlingskänsla, Agilityn ett bra sammarbete, FHt höga mål och kunskaper som förenklat både IPOt och Brukset… men vem vet 🙂 Jag hade nog dött av tristess om jag bara haft en enda gren… (IPO1, LP1, LD1, KORAD, RLD N, F, A, FH1, UHP, rasmästare 2018 i Rallylydnad och Lydnadsklass 1, första Rottweilern att någonsin ta pinne i Agility, Uppflyttad till Lägre klass spår, 1 Cert i Rallylydnad)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Frida B
8/28/18, 5:38 AM
#2

Och till skillnad mot #1 (;) ) är jag en sådan som blir för stressad om jag har så myckrt att satsa på. Det vi gjort i hundens liv är agility, lydnad, rallylydnad, bruksspår, nosework, utställning. Så jag fick prioritera och ta det i säsonger. Just nu är det bruks och tävlingslydnad, har endast en inplanerad tävling. I sommras vart det mycket agility, då tävlade jag mycket i det. En människa är inte skapt för att hela tiden hålla igång, så dagar då jag inte har någonting att göra är superviktigt för min hälsa. Jag jobbar fulltid både kvällar, dagar och helger, ofta blir det övertid på ngn timma. Summan av kardemumman, man får prioritera.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Jojaton
8/28/18, 7:26 AM
#3

#2 Att ta det i säsonger låter ju sjukt smart, då hinner man ju ändå komma nån vart inom träningen/tävlingen! Lättare att se framsteg liksom.

Johanna - Instagram

Majken!
8/28/18, 8:44 AM
#4

Har du mål med din träning? Vet du vad du ska träna nu, vad du ska träna på senare och varför? Jag misstänker att några av de här frågorna inte är besvarade, och då känns det också som att man behöver träna precis hela tiden.

Jag jobbar heltid och tävlar min hund i elitsök och lägrespår (kommer även debutera i skyddet nästa år vilket medför att alla tre grenar utförs på samma dag). Det kräver mycket träning men det viktigaste är ändå att den är genomtänkt. Jag tränar inte lika veckan innan tävling som jag gör på vintern, kriterierna behöver inte ens vara samma.

Ett tips är att se över dina grenar, vilka moment är samma? Fotgåendet är alltid prioriterat (bortsett från agilityn) i alla grenar, apportering, hopp, osv. Lägg upp en planering för din träning och för dina kommande tävlingar och se om det får dig att känna mer struktur och mindre stress, det funkar iaf för mig.

soozen
8/28/18, 7:13 PM
#5

Men vilka bra svar 😍 det är nog rätt att jag är lite dålig på att planera träningen framåt! Får bli bättre på att dela upp i säsonger istället för bara ALLT, NU. Tack för svaren, ska se om dessa tips hjälper!

Upp till toppen
Annons: