Annons:
Etikettraser
Läst 2270 ggr
Pmax
2018-08-27 18:15

Bearded collie eller old english sheepdog

Vad tycker ni om hundraserna bearded collie och old english sheepdog? Någon som äger någon av dessa raser? Gillar dom långa promenader? Vad gör ni med dom (vilken träning)? Hur är dom när dom är ensamma hemma en stund? Gillar dom människor? Hur lång tid lägger ni på pälsvård på en vecka? Ja & andra svar ni har. Är det goa raser eller ska man kolla på andra?

Annons:
apportbocken
2018-08-27 21:07
#1

Jag har en beardis på 2 år. Just min hund har inte den allra roligaste mentaliteten men egenskaperna hos honom som är typiska för bearded collien älskar jag! Han är väldigt trygg i sig själv, kommer bra överens med både hundar och människor, är följsam, har låg jaktlust och en hel del humor. Chesters favoritaktivitet är nog just långpromenader i skogen. Han håller sig nära och vänder sig ofta om för att kolla att jag är med. Dock kan det bero lite på vilken dag det är också. Vissa dagar känner jag att han är lite mer nosig och självständig och då får han inte vara lös. Även hans driv i träningen beror på dag, läste någonstans att han inte är den enda beardisen som är jämn träningsmässigt. Vi tränar lydnad och IPO-spår just nu. Jag skulle säga att en beardis är en perfekt hund för den som gärna provar lite allt möjligt men inte siktar på elitnivå eller förväntar sig perfekt uthållighet och fokus i alla situationer. Dock är det en rolig ras att jobba med, de visar mycket glädje och vilja när de väl vill. Bearded collien är inte en hund som vill bli lämnad ensam ofta. De vill vara med! Men min hund går absolut att ha ensam hemma, han är som sagt väldigt cool i sig själv, även om han kan bli ledsen när någon går ifrån honom och han inte kan gå efter. Vi håller Chester nedklippt för pälsen drar in så mycket skräp och blir tovig annars (om en inte är särskilt pälsvårdsintresserad). Nu har pälsen växt ut en del sedan senaste klippningen och då brukar jag borsta lite varje dag, för att det passar mig bättre än en stor borstning i veckan som andra lägger upp det. Jag kan bara rekommendera rasen! Det är en väldigt rolig och lättsam hund att leva med om en får tag på en individ utan skotträdsla och ljudkänslighet som tyvärr inte är helt ovanligt i rasen. Men rasen är inte alls ”förstörd” utan om du bara gör research ska det inte vara några problem att hitta en hund utan rädslor. Old english sheepdogen har jag läst är självständigare och tuffare med mer vakt, den var ju mer av en boskapsvaktare (användes även till förflyttning av boskap läste jag nu) om jag inte minns helt fel. Den lär antagligen vara svårare att träna med också. OES verkar såklart också som en trevlig hund men den och beardisen är nog mer olika än vad utseendet visar. Du kan inte ana hur många gånger jag fått frågan om min hund är en OES. Lycka till med hundköpet!

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Pmax
2018-08-31 06:58
#2

Åh tack så mycket för hjälpen! Beardisen låter bara mer & mer spännande. Nu ska jag sätta mig & kolla lite på uppfödare. Tack igen!!

[134643]
2018-08-31 07:22
#3

Kan det kanske vara värt att kika på schapendoes också? För att göra valet ännu lite svårare liksom? ;)

Pmax
2018-08-31 09:19
#4

134643 Tusan också! Hur har jag missat dom… aja, dags att söka lite på Google om schapendoes då. Haha tack dock. Rekommenderas du hundrasen?

[134643]
2018-08-31 10:33
#5

#4 Haha jaa, när det väl blir hund för min del blir det schapendoes! Jag har ju ingen egen, men de jag träffat har varit glada, framåt, positiva, busiga, mysiga och arbetsvilliga. De är med på det mesta och ställer mer än gärna upp på träning av alla olika former, även om de kan hitta på sina egna små sätt att göra saker på och kan vara rätt envisa när de fått för sig något ;) Jag tycker att de verkar ta livet med en klackspark vilket jag tycker är otroligt charmigt! Jag valde bort beardisarna på grund av att många har rädslor, något jag inte märkt av hos schapparna. Däremot så är de kända för att ha svårt att vara ensamma, så det är bra att träna det ordentligt från början.

Lona
2018-08-31 10:33
#6

#4, Nu var ju inte frågan riktad till mig men jag svarar ändå. :-) Jag har varken haft beardis eller schappe själv, däremot har jag haft ett gäng av vardera rasen på kurs. De har många likheter men min uppfattning är att schapendoes är stabilare och bättre mentalt. Inte samma rädslor som är alldeles för vanliga hos beardisen. Jag kan tänka mig att i och med att schappen blir populärare så löper den risk i att hamna i samma fälla som många andra vallraser, dvs man avlar på utseende och inte på mentalitet. Förhoppningsvis har dock schapendoes hamnat i händerna på folk som vill jobba med sina hundar och inte bara ställa ut. Absolut en ras att kika på om du är inne på den typen av hund! Vad gäller OES så har jag inte särskilt stor erfarenhet av dem men uppfattar dem som betydligt sävligare och "allvarligare" än beardis och schappe. De senare är ju något av spralliga clowner, det är inte OES. Edit; #5 hann före men desto mer info! :-)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Lona
2018-08-31 10:39
#7

TS, om du är intresserad av schapendoes så kika in hos Åsa på www.toktassarna.com ! Två härliga schappar som kör agility (och är synnerligen charmiga i sina "sportfrisyrer", fast du gillade väl pälsvård?) ☆


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

ZOoE
2018-09-04 23:23
#8

Jag skulle nog säga att Bearded Collie är strävhårig och Old english Sheepdog är fluffig

ZOoE
2018-09-04 23:26
#9

Jag kan ha fel

hemul
2018-09-04 23:38
#10

Träffade en OES häromkvällen! Förföljde dem lite nonchalant på cykeln tills hunden uppmärksamma mig och ville fram och hälsa. 😂 Det är så sällan man ser dem så jag kunde inte låta bli.☺️ Den var mjuk! Trodde också de var mer sträva. Jättemysig var den.

Pmax
2018-09-30 13:09
#11

Tack för hjälpen!!

Pmax
2018-09-30 13:09
#12
Upp till toppen
Annons: