Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 2029 ggr
KatarinaSt
8/27/18, 10:16 AM

Hundmat på fjällvandring

Ska ut och vandra med hund om ett par veckor och är orolig för maten. Han får färskfoder nu vilket inte blir aktuellt att ta med sig. Har under sommaren gett torrfoder i mindre mängd för att han ska vänja sig och på senaste dagarna har vi testat att ge hel måltid torrfoder för att se reaktionen. Inte bra - riktigt lös i magen. Nu blandar vi 50-50 och hoppas på det bästa. Finns det alternativ till torrfoder om man inte har kylmöjligheter och måste ha lätt packning? Fråga två - enligt dosering ska han ha ca 4,5-5 dl per dygn vilket i vårt fall blir 15 dl torrfoder att ta med sig. Detta är första gången vi vandrar och frågan är om och hur mycket mer man ska ta med sig. Energi-åtgången torde ju vara större när man går långa dagsturer men hur mycket mer? Nån som har erfarenhet av detta?

Annons:
Jojaton
8/27/18, 10:45 AM
#1

Finns ju torkat färskfoder, vet att Sund Hundmat har och nånting säger mig att Bravo också har? Men är inte helt hundra på det.

Johanna - Instagram

hemul
8/27/18, 1:39 PM
#2

Finns det här också. Vet inget om det. Bara noterat det.
http://www.pommys.se/barf-hund

Annars skulle han väl inte dö av att äta tillagat ett par dagar. Du skulle kunna torka t.ex. köttfärs själv (googla). Då fick ni ju bra mat till er själva också! Vill du ha det perfa får du väl ta med lite torkade grönsaker och lite benmjöl också. Grönsaker vill ni väl ha själva också, men kanske inte benmjöl. 😉

koppargaller
8/27/18, 1:45 PM
#3

K9 Naturals o Ziwi Peak kan du kolla på.

KatarinaSt
8/27/18, 3:41 PM
#4

Tack för tipsen. Kollar upp dem :-)

[Tisstassen]
8/27/18, 3:49 PM
#5

vilket torrfoder har du gett? tänker om du kanske kan prova en annan sort?

KatarinaSt
8/27/18, 4:07 PM
#6

Nutrima tror jag den heter, samt Doggy. Bägge har fungerat bra i mindre mängd, men inte om man ger hel måltid vad det verkar

Annons:
[Tisstassen]
8/28/18, 4:10 PM
#7

Hmm… jag vet inte exakt deras köttinnehåll… men jag tänker spontant på två idéer. Ett: blöt upp torrfodret för att de ej ska bli som en chock för magen. Två: välj ett foder med så hög kötthalt som möjligt om du ger färskfoder som ej är uppblandat. Då borde de ju inte egentligen vara så himla stor skillnad mot färskfodret?

Ambrose
8/28/18, 11:14 PM
#8

Även ett spannmåmsfritt torrfoder kan vara värt att prova om ditt färskfoder är spannmålsfritt. Sedan blir bajset nästan alltid lösare än färskfoder eftersom det inte innehåller ben på samma sätt :) Som flera andra har nämnt så finns det även torkat/frystorkad färskfoder som man blöter upp med vatten några timmar innan det ska serveras. Oftast dyrt, men kanske värt det.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Upp till toppen
Annons: