Annons:
Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 1368 ggr
Emouse
2018-08-26 18:07

Social belöning

På tävling är det ju varken tillåtet med leksak eller godis men social belöning är OK. När en hund alltid blivit tränad med leksak som belöning tycker att allt annat är skittråkigt, hur hade ni gjort för att öka uppskattningen av social belöning och tycka att det är en bra belöning i tävlingssituationer? Har sett väldigt många sådana hundar och folk frågar och jag har förklarat hur jag ser på det. Blev fundersam över hur andra gjort för att öka värdet av den sociala belöningen. Så hur hade ni gjort?

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Annons:
MyCola
2018-08-26 18:24
#1

När jag ger min hund kommandon har jag ett energiskt kroppsspråk för att han ska tycka det är roligt. Positiv energi ger alltid bra resultat. När jag berömmer honom  brukar jag sätta mig på knä, prata med en glad röst och göra lekfulla gester samtidigt som jag berömmer honom. Han uppskattar det jättemycket.

Elsis matte
2018-08-26 19:11
#2

Du behöver ju nödvändigtvis inte någon social belöning på tävling, bara du tränar uthållighet hos hunden. Det kan vara bra med en social "du är på rätt väg, belöning kommer snart"-signal, att använda för att peppa mellan moment, men inte nödvändigt. Sedan kan det i andra sammanhang förstås vara bra med social belöning, men jag skulle inte stånga mig blodig för att få in det på lydnadsplan om hunden jobbar bra för lek.

apportbocken
2018-08-26 19:15
#3

Kanske skulle det funka att belöna socialt och därefter leka med favoritleksaken så att den sociala belöningen blir mer värd tack vare förväntan som byggs upp hos hunden när en kedjar belöningar?

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Emouse
2018-08-26 19:45
#4

#3 Det är så jag brukar säga när folk frågar, har positiva erfarenheter av det. Finns det något mer man kan göra?

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Sugar Mist
2018-08-26 20:42
#5

Kedja ihop momenten och använd social belöning i momentsluten och belöna med riktig leksak efter transporter.
En social belöning för mina hundar ska vara/är ett tecken på Nu gjorde du rätt, håll ut lite till så kommer belöningen.

-

Upp till toppen
Annons: