Annons:
Etikettsajten-och-ifokus
Läst 1135 ggr
Cornelia Isaksson
8/26/18, 11:53 AM

Finns det en sådan

Hej har kollat runt lite på ifocus men har inte hittat någon sida för assistanshundar och allt som har med dom att göra finns det någon sådan. asså för alla olika sorters sådanna hundar. Skulle gärna villja ha en sådan sida för har lite tankar och funderingar.

Annons:
Jojaton
8/26/18, 12:04 PM
#1

Varför kan du inte fråga här? Tror inte det finns tillräckligt med underlag att ha en hel sajt endast för assistanshundar (men kan ha fel)

Johanna - Instagram

Cornelia Isaksson
8/26/18, 12:10 PM
#2

#1 Jag trodde det här var en sida för "vanliga" hundar ( eller hur man nu ska säga )

Herveaux
8/26/18, 12:16 PM
#3

Här är alla ämnen och frågor som handlar om hundar välkomna! 🙂


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Maria
8/26/18, 12:25 PM
#4

Du kan själv starta en sida för assistanshundar eftersom du har en del tankar och funderingar😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Cornelia Isaksson
8/26/18, 1:09 PM
#5

En servicehund är ju en sådan som plockar upp saker och öppnar dörrar blandannat. Men nu till min fråga kan en servicehund samtidigt som den stöttar med sånt som dom är till för även vara ett psykiskt stöd

koppargaller
8/26/18, 3:58 PM
#6

#5 Svar ja.

Annons:
Calcifer
8/26/18, 4:04 PM
#7

#5 Ja. Dock är det tyvärr inget som är varken billigt eller enkelt i Sverige. Det finns t:ex så man kan köpa en helt färdigutbildad assistanshund för psykisk ohälsa men det kostar ungefär 185 000 och det finns inte många bidrag du kan söka för att få hjälp ekonomiskt. Jag har själv kollat in detta väldigt mycket då jag vet att mitt liv skulle kunna göra en enorm drastisk vändning till det bättre om jag kunde ha assistanshund. Men tyvärr har jag inga sådana pengar.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Rafflan
8/27/18, 1:27 AM
#8

TS tror inte det behövs en egen sida för assistans hundar då dem är välkomna att skriva här, men vill du skapa en egen sida gör det och se, den kanske blir jätte aktiv :)

#7 vad är det för speciellt med en utbildad hund man vill när man har psykisk ohälsa? *nyfiken*
Det borde ju räcka med en "vanlig" hund då dem "tvingar" ägaren upp ur sängen och ut på promenader, och ger så mycket glädje och kärlek, och är bevisat bra för psykiska hälsan. Men folk med allvarlig psykiskt ohälsa kan inte alltid tvinga sig upp och ta hand om hunden varje dag även om dem vill vilket kan göra det svårt att ha hund?

Calcifer
8/27/18, 2:03 AM
#9

#8 Nu är jag ju ingen expert, men det handlar om en hund som motiverar på ett annat sätt med andra metoder. Som känner av när du mår dåligt, som är tränad att hjälpa dig just med det du har svårast för. T:ex om du har svårt att komma upp på morgonen så väcker den dig, och just utefter hur de är tränade så jo, även de med allvarlig psykisk ohälsa har kunnat ta sig upp och ut med hunden även på sina dåliga dagar och därmed ge den allt den behöver. De är ju tränade i hur de ska agera ute bland folk t:ex, distrahera dig om du har social fobi, snarare än att du måste vara alert nog för att distrahera en hund som kanske vill hälsa på andra hundar. De kan ju även tränas att påminna att man ska ta sin medicin, de kan hämta saker åt en, osv.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Sugar Mist
8/27/18, 4:11 AM
#10

#8 Min hund är inte på något sätt en "riktig" assistanshund men däremot så är han "hobbytränad" som stöd till mig i vardagen, och "används" speciellt mycket nu när jag blivit väldigt ljud, ljud och folkkänslig.
Att bara åka kommunalt, gå i butiker/köpcentrum, ta sig igenom stan etc. är en enorm bedrift för mig som jag ofta drar mig ifrån eftersom jag vet med mig att jag får överväldigande ångest/panikkänslor av det, men att ha min hund med mig är stöttande, för då kan jag sätta mig på huk, klappa honom och andas utan att jag drar till mig onödig uppmärksamhet, sätter man sig plötsligt ner på huk brukar folk gärna stannar upp och frågar hur det är om man inte har hund, vilket för mig skapar mer ångest då jag i sådana tillfällen bara behöver pausa och "försvinna" ifrån jobbiga situationer.
Han är väldigt duktig på att läsa av mig och märker direkt när jag börjar bli upprörd/få ångest och blir då närgången, pockar på min uppmärksamhet och tar mig ner på jorden. 
Han lägger även tryck och låter mig gömma mitt ansikte så jag kommer undan ljus.
Hundar är fantastiska när det gäller psykisk ohälsa och jag önskar alla som mår dåligt har en Jack för han underlättar vardagen väldigt mycket för mig :)

-

hemul
8/27/18, 5:02 AM
#11

Det finns ju en tjej här som har utbildat sin assistenshund själv, på distans. Inte alls lika dyrt. Minns inte vad hon heter nu, men någon annan gör säkert det. Hon svarar nog gärna på frågor.

Herveaux
8/27/18, 8:21 AM
#12

#11 Är det Lizelda du tänker på?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

hemul
8/27/18, 1:13 PM
#13

Ja, det är det nog!

Annons:
Upp till toppen
Annons: