Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 901 ggr
MyCola
2018-08-24 17:53

Rasval

Att skaffa hund lär inte bli aktuellt förrän om 2-3 år, kanske till och med 5 år, men jag vill vara säker på vilken ras jag är ute efter.

Jag har erfarenhet sedan tidigare, jag har tränat runt fyra hundar på hobbynivå och haft ansvar för en Bearded collie jag själv tränade. Beardisen är den första och enda hunden jag har tränat själv. Just nu tar jag hand om Beardisen från och till. Resterande hundar tillhörde mina vänner som hade problem med sina hundar.

Jag föredrar en ras på över 50 cm med inte alltför lång päls. Att borsta igenom en stor och långhårig hund dagligen var trots allt inte jättekul. Den ska kunna gå lös på gården, i skogen och på övriga aktiviteter, det vill säga ingen jaktinstinkt. Agility är absolut något jag skulle kunna tänka mig som mental stimulans, men spårning och problemlösning är det jag huvudsakligen kör med Beardisen. Vi har även börjat jobba på vallning. Blir det ännu en vallhund kommer jag helt klart valla med den, det är jättekul för både mig och hunden.

Angående motion spelar det inte särskilt stor roll, kräver den för mycket motion avstår jag från den rasen. Jag har ett mål eller snarare krav för varje dag jag tar hand om Beardisen. Åtminstone 4-5 km promenad per dag och tre timmar utomhus. Då inkluderar jag inte de aktiviteter som skogsrundor, fjällvandring, träningspass och den tiden vi spenderar ute på gården. Det är däremot något jag skulle kunna öka.

En sund och frisk ras samt stabilt temperament är absolut standard.

Annons:
Upp till toppen
Annons: