Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 659 ggr
frijoh
2018-08-24 14:59

Träning

När ni tränar tex fortgående, hur länge kör ni då ett sådant pass i sträck? När jag tränar med min hund så orkar hon koncentrera sig längre om jag har leksak som belöning än godis, men oftast är en minut i sträck sjukt svårt för henne.

Annons:
Sugar Mist
2018-08-24 15:14
#1

Korta, intensiva pass. 
Oftast inte mer än någon minut sedan byter jag hund :)

-

frijoh
2018-08-24 15:30
#2

#1 kör du flera gånger med samma hund men med pauser? Hur länge pausar dom då? Hehe! Jag har en tendens att råka träna typ 1000 olika saker på 10 minuter och sen är vovven alldeles vimsig av alla olika kommandon hon ska utföra. Sen kommer jag på mig själv efter att det inte blev så bra och gör om samma sak igen - idioti kallas det, haha! Du får gärna skriva hur du lägger upp ett ”lydnadspass” eller liknande om du vill :)

jenmjao
2018-08-24 17:37
#3

Jag brukade träna i 2 timmar förut, men då turades man om med vänner och hunden satt mest och väntade och tränade kanske 5-10min.

En sak du kan tänka på när du tränar lydnad är att inte köra saker som är "liknande" av varandra. t.ex fotgående och stanna under fotgående kan man ta under två olika pass för att inte förvirra hunden. Så kanske man kan köra plats, apport och fotgående för att saker inte ska vara för lika varandra och röras ihop till en enda smörja.

Sugar Mist
2018-08-24 18:10
#4

#2 Svårt att skriva ner helt och hållet… 
Tränar jag på klubben/med vänner brukar jag oftast börja med att skriva upp en plan på vad jag ska göra med hundarna under träningen, vilka moment jag ska göra, om jag ska göra någon kedja eller om det bara är detaljpill. 
Är jag själv brukar jag köra igenom det jag ska göra, sen tillbaks till andra hunden, byta, köra igenom den andra hunden sen telefonpaus typ. 
Kolla IG, fb etc.. Skriva ner lite smånotiser i träningsboken. 
Kör väl varje hund 3-4ggr och sen är vi färdiga typ. 
Tränar jag med vänner blir det ju mycket längre pauser, eftersom vännerna kör sina hundar också :)

Hemma inomhus brukar jag bara köra detaljpill och kombinera platsliggning, så ena hunden ligger plats medans den andra hunden tränar med mig, och då är det också bara korta korta pauser.

-

Ambrose
2018-08-24 19:00
#5

Det varierar beroende på vad jag tränar, men min hund behöver kunna hålla fokus helst i 2x ett IPO tävlingspass. Så ca 20 minuter för att överträna, men så långa pass kör jag väldigt sällan(fast inte så ofta som jag borde).

Sedan handlar det ju om vad jag vill träna. Vill jag träna uthållighet så blir detlånga pass. Attityd blir korta snabba pass för att hålla toppenergi hela tiden.
Detaljpill kan bli både och, det beror lite på hur bra det går :)

Jag växlar med fördel momenten när hunden är säker på dem. Hon ska veta skillnaden på runda kon och rutan. Sitt/ligg/stå. Platsliggning och inkallning etc. Jag tränar även mycket ordförståelse och använder aldrig handtecken, inte ens i fjärrdirrigeringen.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Changrila
2018-08-24 20:13
#6

Det är olika beroende på vad jag tränar, med vilken hund jag tränar och i vilken miljö vi tränar i, samt såklart dagsform.

I början, när jag inte riktigt visste hur jag skulle lägga upp passen, då började jag filma oss. Dels fick jag se vad jag pysslar med och hur hunden reagerade på allt, dels märkte jag om jag blev för tjatig eller tråkig. Om jag själv inte orkade titta på filmklippen för att de blev för långtråkiga, då kändes det inte heller rättvist att förvänta sig att hunden skulle vilja vara med och träna under ett sådant pass :p

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Annons:
frijoh
2018-08-24 20:36
#7

Tack för alla svar :) fick lite inspiration till hur jag kan göra nu faktiskt :D. #6 det där med att filma lät sjukt smart! Då ser man ju utifrån också hur det ser ut, tack!

Upp till toppen
Annons: