Annons:
Etikettbeteende
Läst 2349 ggr
Bluebelle
2018-08-21 18:03

Är detta en bra metod att få hund sluta skälla?

Jag har en femårig hund som nyligen flyttat till oss. Han skäller på ALLT! Hundar på, distans, hundar vi passerar på gångvägen, en cyklist på andra sidan fältet, att någon pratar en bit bort, någon stänger balkongdörren, en brevlåda som smälls igen osv. Allt ljud. Allt han ser - och han har falkögon! Hundarna skäller han på jämt men dessa andra ljud känns som han vissa tillfällen under promenaden inte bryr sig om och sen plötsligt blir mer medveten om dem. Min tolkning är att han inte skäller för att han är rädd utan för att larma och vakta. Det är trots allt en larmande ras, en chihuahua. Kroppsspråket är självsäkert och skallet barskt, inte ljust och panikslaget. Tidigare har jag tränat valpar och rädda hundar genom "godismetoden", att ge dem godis vid hundmöten för att lära dem att det är trevligt med mötande hundar. Det har funkar bra och blivit tysta självsäkra chihuahuor. Men denna kille struntar ofta i godiset. Ofta får jag djup ögonkontakt med honom och tror så att han ska vara avledd men han fortsätter skälla medan han tittar på mig. När jag körde godismetoden kunde han titta på mig och skälla, titta på min hand och skälla, Äta godiset och skälla osv.. Nu provar jag istället att visa honom "tack men nu har jag sett "faran" så nu behöver du inte larma mer" efter att ha läst att det är det man ska signalera vid vaktskall. Även agilityinstruktören sa det. Så nu sätter jag honom bestämt ner med ryggen mot "faran" och ber håller honom/kliar honom på bröstet och hindrar honom från att vända sig om. Instruktören sa att hon visar hundarna till sin bedd som signal, men det är ju svårt för mig ute på promenad. Är detta en bra metod? Hur visar jag tydligare "tack så mycket, nu har jag hört" när vi är ute? Kommer han bli tystare så småningom? just nu känner jag att mina öron skonas med denna metod men bara om jag sätter mig vid kanten med honom och gör som jag beskrev. Jag vill ju i slutändan att vi ska kunna gå normalt över fält och på gångvägar utan så mycket skall och utan att jag måste ner på marken och sätta honom/avleda honom. Tips och synpunkter tack! Har detta med bristande socialträning att göra? Han har bott i flock med 14 chihuahuor tidigare, är trygg i alla miljöer och med människor. Med kompisarnas chihuahuor går det oclså bra. Kan poängtera att han skäller värre på distans så den vanliga metoden där man börjar träna på större avstånd har inte funkat. Blir också frustrerad på när man läser om denna metod att visa hunden "tack det räcker" men ingenstans säger de riktigt hur man ska visa detta. Någonstans läste jag "lägg en hand på hunden och ställ dig mellan hunden och exempelvis staketet runt tomten när den skäller på det som passerar utanför." Wtf? Lägg en hand på hunden? Vilken hund förstår detta? Blir besviken på hundexperterna när de ger såna råd.

Annons:
-Aida-
2018-08-21 19:19
#1

Vad använder du för godis? Just den hunden kanske inte tycker att godiset har stort värde nog. Har du provat något färskt som korv eller kokt kyckling?

Ambrose
2018-08-21 22:42
#2

Om en metod funkar(för er) så är den väl bra :) Andra saker du kan göra är att t.ex. lära in skall på kommando, för då kan du även lära in "tyst", och belöna upp det beteendet. Eller så lär du in pch belönar upp ett okompatibelt beteende. Ett beteende som gör att det blir svårt att skälla sammtidigt. Ett exempel på det är att bära/apportera något. Eftersom din hund verkar kunna ge dig fokus och skälla sammtidigt så tycker jag atr det låter som att den bara tomskäller utan att rikta det mot något speciellt. Då kan den vara lite mer mottaglig för att utföra andra beteenden på kommando istället, bara du lär vovven att dessa kommandon skall göras tyst :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Bluebelle
2018-08-21 22:44
#3

Han har ätit det första godiset till en början men sen lessnat på bara några dagar. Det var Orijen frystorkade bitar. Då kokade jag kycklinglår och det går oftast ner i andra situationer men blir ointressant vid hundmöten. Även när han äter det är det med måttlig entusiasm, knappt entusiastisk alls faktiskt. Så jag får ingen fart på honom med godiset. Korv, samma med det. Ska prova leverpastej men verkar ändå troligast att han inte är så matmotiverad. Tyckte även att godismetoden gav bakslag då han skällde för att sen direkt titta på mig eller min hand. Som att han lärde sig att när han tystnade efter ett skall så kom en godis. Han skällde tvångsmässigt ett skall här o där för att direkt titta på mig. Kändes som att han var mer nöjd över hur han dresserat mig än tvärtom. :/

Bluebelle
2018-08-21 23:23
#4

#2 Han tomskäller definitivt ibland. Jag har kallat det tvångsmässigt eller "vill ha sista ordet"-skall men det är som du säger, ett tonskall. Jag ska prova lära in skall och att bära nånting. Det var ett bra tips. Dock måste jag ju få honom att ta belöningen om jag ska kunna lära in något sånt. :/ Får fixa en oxfilé till honom antar jag..

Ambrose
2018-08-22 18:19
#5

#4 Han tar inte godis alls, ens inne?
Kan du leka upp godisen, kasta etc? Låtsas att du själv snor den från honom?
Leker han med leksak? Kamp, jakt etc?

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Bluebelle
2018-08-23 23:02
#6

#5 Nope han varken kampar leker eller jagar nånting. Väldigt lugn hund, på gränsen till passiv. I flocken hade bodde i tidigare var han uppskruvad och stressad och tog då godis. Han kan ta godis ibland, och då helst inomhus, men utan entusiasm så det känns hopplöst att jag ska kunna lära honom någonting. Min förra hund var samma typ men med honom kunde man kasta godiset och då blev det mer spännande. Den här hunden däremot är så ointresserad. Svårt för mig att veta om det är sån han är eller om hans flytt påverkat honom då jag haft honom i mindre än en månad. När vi går på agilityträningen blir han stressad och uppskruvad av de andra hundarnas närvaro och då tar han godis och är lättare att få till aktivitet.

Annons:
Ambrose
2018-08-28 23:17
#7

#6 Då blir mycket av träningen väldigt svår om det inte finns något han uppskattar. Då har han ju ingen anledning till att förändra sitt beteende, så du behöver kamsle börja lite från grunden och läsa på om "belöningsutveckling", och hitta något här i världen som din vovve gillar :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Upp till toppen
Annons: