Annons:
Etikettraser
Läst 2083 ggr
Fattaringenting
8/21/18, 12:16 PM

Ras

Hej! Vet ni var man kan få tag i Toy Australian shephard alltså En liten australian shephard i Sverige. Det finns en standard Australian shephard, en mini och en toy och det ör toy jag skulle vilja ha😍jag hittar inga sånna i Sverige bara i USA men vet nån här vart man får tag i dem nånstans i Europa? Eller om Ni hittar en blandning mellan Australian shephard och pomerian?

Annons:
apportbocken
8/21/18, 1:32 PM
#1

Jag tror inte du kommer få svaren du vill ha på det här forumet. Vad söker du i en hund och varför har du fastnat för en miniatyrversion av en brukshund?

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

[Forest]
8/21/18, 1:44 PM
#2

jag googla fram en lista via rassidan 

http://www.miniatureamericanshepherd.se/4-2/

Sugar Mist
8/21/18, 2:00 PM
#3

Synd att du väljer att inte läsa på lite mer innan du ställer frågor :)
Anledningen till varför du inte hittar en toy australian shepherd är för att de inte existerar- Aussien kommer bara i ett format och det är "Australian Shepherd"

Sedan finns det en annan ras, Miniature American Shepherd, där dom är mindre(eller i alla fall avlas för att vara mindre med varierat resultat) än aussien.
Tror inte heller du kommer finna någon blandning mellan aussie och pomme, nog för att vissa aussiefolk är vårdslösa med sin avel men tveksamt om de kommer låna ut sin aussie till en såpass liten hund.

-

Fisherling
8/21/18, 4:07 PM
#4

Du hittar den inte för den finns inte. Australian Shepherd är Australian Shepherd. Inget standard, inget mini, inget toy. Bara aussie. Sen att det finns idioter till människor som blandar hejvilt och förstör raser, det är en annan sak.

Rafflan
8/21/18, 11:00 PM
#5

Australian shephard och pomerian korsning är inget du vill ha, med  så olika hundar kan det blir riktigt fel och jobbiga valpar :/

[Forest]
8/22/18, 10:05 AM
#6

Jag länka nog fel trodde stenhårt att ts var ute efter  Miniature American Shepherd,🤪

Annons:
Fattaringenting
8/22/18, 5:03 PM
#7

Förlåt för att jag skrev så hemskt om att jag ville ha en sån hund verkligen inte meningen…..😓😓😓😭😂

Sugar Mist
8/22/18, 5:08 PM
#8

#7 Ja alltså du kan vilja hur mycket du vill men jag tror inte du vill det lika mycket om du sedan hade haft en hund som inte går att ha bland folk och fä pga dålig avel :)

-

[~Kollen~]
8/22/18, 11:06 PM
#9

Hur kan en sån liten hund para sig med en Hund som är dubbelt så mycket gånger större?!

Fattaringenting
8/23/18, 3:02 PM
#10

Den här rasen finns iaf och den är jag helt säker på att ingen utav er visste att den fanns tidigare

apportbocken
8/23/18, 3:07 PM
#11

#10 Är bara nyfiken, hur definierar du en hundras?

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

apportbocken
8/23/18, 3:34 PM
#12

Låt mig förklara hur jag tänker kring toy-aussien. Du måste inte hålla med om du inte vill. Syftet med aveln är att utgå från en fluffig hund med många färger på ögon och päls samt olika svanslängder och göra en pytteversion av den. Varför? För att de blir gulliga så. Det handlar alltså om utseendeinriktad avel. Finns även inom SKK-ansluten avel, då främst med fokus på hundar som är så perfekta som möjligt enligt rasstandarden. Skillnaden är att det inom SKK finns verktyg för att se hur mentaliteten på en hund är, t.ex BPH. Toy-aussien är ingen ras som går att registrera hos någon rasklubb (vad jag vet!) och därför går det inte att hålla koll på mentaliteten hos hundarna. Och saken är den att toy-aussiens förutsättningar att vara stabil mentalt inte är de bästa, med stabil mentalt menar jag en hund med så få rädslor som möjligt som är trygg och pålitlig som möjligt kring andra levande varelser. Min egen hund är ganska instabil mentalt gällande vissa saker men jag älskar honom ändå. Toy-aussien är framavlad från en ras som redan har problem med hundar som är rädda för diverse saker och har svårt att överkomma sina rädslor. Och aveln inriktas på att hundarna ska vara så små som möjligt, inget annat vad jag kan tänka mig. Det gör att förutsättningarna för att få en hund som är lättsam i vardagen blir ganska dåliga. Hur skulle det kännas om du varje gång du hade kompisar på besök behövde säga åt dem att inte röra din hund för att den annars riskerar att bita? Om din hund bet din kompis för att den inte kunde låta bli för att din hund är så söt? Skulle du inte bli begränsad om det inte gick att ta med hunden på bussen för att den blir så rädd då? Om du inte kunde lämna den ensam på grund av stressen den får av att det? Osv osv Det skulle inte bli roligt för varken dig eller hunden, eller hur? Och det är det vi alla vill, vi vill hjälpa dig att se till att hundägandet blir roligt, mysigt och så kul som möjligt. Ingen kommer tvinga dig att skaffa eller inte skaffa en viss ras, du får göra som du vill! Men försök fundera över varför du vill ha hund och varför du vill ha just en toy-aussie, välj hund efter vad du vill göra med hunden och hur du vill att den ska vara inuti. Menar absolut inget illa utan vill bara hjälpa och förklara hur jag tänker.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Travis D
8/23/18, 4:10 PM
#13

 Toy Australian shephard Existerar tyvärr inte men du kanske menar någon sorts mini aussie? eller kanske en kortväxt mini aussie eller något ?🤔

Annons:
Frida B
8/23/18, 5:02 PM
#14

#13 en miniverion av australian shepherd finns inte heller. :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[~Kollen~]
8/23/18, 9:34 PM
#15

Aldrig sätt nått om en mini Aussie är det verkligen den rasen du vill ha?

[~Kollen~]
8/23/18, 9:36 PM
#16

Annars så finns det ju Miniature American Shepherd det är ju typ samma sak fast mindre skulle säga svårt att hitta uppfödare men lycka till

[~Kollen~]
8/23/18, 9:39 PM
#17

Vad jag förstått är det en mycket krävande och brukshundoch du måste ha otroligt mycket tid och långpromenader och uppfostrar man dom inte rätt kan dom bli aggresiva. (som e en Australian Shepherd nästan samma sak) hoppas det går bra!

[~Kollen~]
8/23/18, 9:41 PM
#18

Jag lärde mig det av några här på iFokus, nätet och en tjej/kille som har en Aussie och jag har frågat henne några saker om Australian Shepherd ❤️

Travis D
8/23/18, 10:02 PM
#19

#14 det tror jag inte heller jag sagt :)

Fattaringenting
8/27/18, 6:32 PM
#20

Hej jag söker bara om nån har en aning om en kortare version av Australian shephard thats it, jag har ju självklart inte läst på om rasen nåt för jag skrev inte de här så jätteseriöst de va mest om nån visste om min drömhund fanns

Annons:
Achatina
8/28/18, 2:59 AM
#21

Aussie i liten förpackning? Aldrig funderat på en Shetland sheepdog då? Finns i merle också (vilket ju brukar vara anledning till att folk vill ha aussie). Färgen finns även på Pomeranian och Chihuahua (men färgen är inte godkänd hos dem, så uppfödare som använder sådana hundar i sin avel är troligtvis inte så seriösa). Men sheltie i merle är godkänt och det är en liten hund och om man kisar så är de lite aussielika men inte alls brukshundar på samma sätt. (Sen finns det förstås merle som är godkänt hos Prazsky Krysarik men de är ju inte så fluffiga, ens när de är långhåriga).

Om det inte är färgen som tilltalar så finns det många andra småhundar med sockersött utseende där variationen på färg, päls och annat är enormt stor. Ta tex Havanese eller Bolonka (eller Kokoni, fast de finns nog inte att få tag på i Sverige).

Ett annat sätt att få tag i en "toy aussie" är att köpa en omplaceringshund som har det du letar efter i hunden, du kommer förvisso inte att veta vilken eller vilka raser det är i hunden men du kommer ha en hund som uppfyller dina krav på vad du vill ha i hunden (visuellt iallafall).

[~Kollen~]
8/28/18, 4:08 PM
#22

Min Drömhund är Australian Shepherd men får inte ha än för dom är för krävande men vilken slags hund hade du tänkt dig eller är det fortfarande en liten Aussie? En Sheltie kan nog passa ska få en nästa år dom är iallafall mindre krävande än Aussie och Sheltien dom e ganska reserverade mot främlingar, intilligent och väldigt Lättlärd och nån aning aktiv ja den borde kanske passa dig? Och så finns det lite olika färger på dem (:

Fattaringenting
8/28/18, 5:40 PM
#23

Letade upp vad merle var för nåt och det kan nog vara den som jag gillar hiss hunden hittade en pomerian för en vecka sen med aussiefärgen och dog nästan men nu e annonsen borta..😓

Fisherling
8/28/18, 6:23 PM
#24

#23 Du kan ju alltid skaffa ett fläckigt gosedjur.

Hundar är inga leksaker man skaffar för att man gillar färgen. De är levande varelser, inte assessorer.

Lona
8/28/18, 9:39 PM
#25

TS, du börjar i fel ände, därav en del negativa svar. Istället för att titta på hur en hund SER UT, fundera på hur du vill att den ska vara? Aussie, MAS och pomeranian har väldigt få likheter mentalt. Vad vill du göra med hunden? Vad vill du att den ska ha för egenskaper? Tex pigg och aktiv eller lite lugnare? Lättlärd och arbetsvillig eller lite mer självständig och "påhittig"? Tycka om folk eller vara mer reserverad? Stor jaktlust? Ska den vakta? Är det viktigt att den funkar med andra hundar? Hur ställer du dig till pälsvård? Vad har du själv att erbjuda hunden när det gäller tid, kunskap, aktivering och engagemang? Var ärlig mot dig själv på den sista biten, det blir lätt att man målar upp en idealbild av sitt (kommande) hundägande som man sen inte kan leva upp till. När du tänkt igenom dina krav och önskemål så kika efter raser som kan passa. GLÖM HUR DE SER UT, förutom till viss del vad gäller storlek och pälsvård. Din egen hund kommer ändå att vara världens finaste, vare den ser ut som en aussie eller inte och oavsett vilken färg den här. Välj heller inte uppfödare efter vilken färg deavlar på - och definitivt INTE från en uppfödare som avlar specifikt för en speciell färg, i synnerhet inte om den inte är godkänd enligt rasklubben. Det är oseriöst så det skriker om det! Låt det ta tid, ta inte första bästa hund du hittar på Blocket…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[~Kollen~]
8/28/18, 10:39 PM
#26

Måste du ha en Merle färg?? :) Det här är merle färg Om du undrade Vet ej om hela bilden kom med

Sugar Mist
8/28/18, 10:44 PM
#27

#26 Ajjabajja, dags att läsa forumsregler 😉 Inte tillåtet(eller lagligt, för den delen) att använda bilder man inte har tillstånd till, bättre att isåfall slänga in en länk i sitt inlägg :)

-

Annons:
[~Kollen~]
8/29/18, 5:41 PM
#28

Jaha jag visste inte det #27

[~Kollen~]
8/29/18, 5:43 PM
#29

Nu känner jag mig inte så bra jag blir lätt ledsen förlåt det var inte meningen

Lona
8/29/18, 5:51 PM
#30

#29, Ingen fara, du är varken den första eller sista som gör den missen.🙂🌺


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Fattaringenting
8/29/18, 6:08 PM
#31

Det är verkligen inte så att jag köper en hund ba för den är fläckig men t.e.x dem som skaffar dalmatiner dem skaffar ju dem för att dem är fläckiga och fina hundar men dem har ju egentligen inte några speciellt bra egenskaper liksom så jag tycker det är samma sak. Jag kommer älska min hund oavsett hur den ser ut men det skulle bara vara kul om den var fläckig, men.jag skulle fortfarande ta hand om den och sånt lika mycket som alla andra hundar

Magrat
8/29/18, 6:13 PM
#32

Jag tror majoriteten av dem som köper en dalmatiner är ute efter rasens egenskaper. Inte att den har prickar…

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Lona
8/29/18, 6:14 PM
#33

#32, Nej, folk som skaffar dalmatiner köper dem inte "för att dem är fläckiga", de köper dem (förhoppningsvis) för att de gillar deras egenskaper.
Jag tvivlar inte på att du skulle tycka om och ta hand om din hund, men släpp utseendet! Det är så lätt att man ser en fin/söt/vacker/charmig ras och sedan försöker anpassa sig efter den och att man nästintill intalar sig att den minsann passar ens önskemål jättebra, istället för att börja i andra änden - kolla de mentala egenskaperna först.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Magrat
8/29/18, 6:19 PM
#34

#33 Huh? Jag vill inte ha en prickig dalmatin, jag är nöjd med mina vinthundar 😎

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Annons:
Lona
8/29/18, 7:08 PM
#35

#34, Mitt svar var till #31, bidde fel där!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Belzebubble
8/29/18, 7:16 PM
#36

Hundens egenskaper är prio 1 när man letar hund! 

Man måste först och främst fundera vad du kan erbjuda hunden. Vill du ha hund till sällskap? Kan du tänka dig spendera 4-5 timmar (minst!) på brukshundsklubben med en aussie och träna lydnad? Tänk dig något du själv tycker jättemycket om att göra, och sen att aldrig få göra det igen. Det är ungefär så det känns för en hund som är född och avlad för ett arbete som den inte får utföra eftersom ägaren inte orkar. 

Vad jag försöker säga är att det är ok att ställa krav på hunden man vill ha. Du älskar den oavsett, det lovar jag. Men hunden kommer trivas mycket mer om du är rätt ägare för den också. 

Så sätt dig ner och fundera. Hur ser en "perfekt" dag med hunden ut? Hur mycket är ni ute? Vad gör ni? Är hunden liten, stor? Vill du borsta den ofta eller helst inte? Är den glad i allt och alla eller är den lite lugnare? 

Om du kan beskriva det så kan vi säkert föreslå raser som passar dig.

CayKantos
8/29/18, 7:26 PM
#37

Tänk såhär.. du får hem aussien, jättefin hund ja. Men den här rasen har vall, vissa mer ä andra. Så din hund börjar valla bilar, barn, cyklar, mm. Dom behöver aktiveras ordentligt och är lättstressade = ljudande i form av pip, skall och skrikande, går runt mycket kan inte sitta still och inte slappna av även tom gör utfall och biter dig och/eller dina vänner/bekanta/familj. Och när jag säger aktivering pratar jag om riktiga spår, sök, lydnad etc på "tävlingsnivå" alltså inte bara ut i trädgården o gömma lite godis ibland och/eller sitt och ligg. Annars kan det spela ut sig såhär, du hittar en ras som vill det samma du vill, en hund som vill hänga med, som är gosig, som vill trixa en som kan ta det lugnt när det behövs och nöjer sig med promenader och enklare aktivering såsom godis i trädgården eller smått trixträning mm. Jag har en Australian Kelpie DÄRFÖR ATT JAG vill hålla på med spår och sök på HÖG nivå. Jag tyckte inte om utseendet speciellt i början men tycker numera dom e väldigt fina. Men skulle jag ha valt helt på utseende hade jag köpt mig en Hollandse Herdehound. Men då hade jag behövd ANPASSA MIG TILL HUNDEN, vilket hade skapat en konflikt och stress då jag inte skulle ha tid, ork och intresset i att ge hunden det den behövde. Lång text.. hoppas ni orkar med 🤪

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

ZOoE
9/4/18, 4:15 PM
#38

Aussie måste ju typ vara den jobbigaste hunden av alla.

Upp till toppen
Annons: