Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 1187 ggr
Hallengren
2018-08-21 11:23

Matvägran

Hejsan Jag har en blandras mellan rottweiler och dobbermann tik på snart 8 år, som löpte för ca 2-3 veckor sen, och misstänker att hon börjar bli sken dräktig, Så nu har hon börjat matvägra sin mat, Hon dricker som hon ska och vill gå ut osv, men är lite trött och deppig som hon brukar vara när hon blir sken dräktig, Så min fråga är Hur ska jag göra så hon börjar äta igen? Nån som har några bra förslag, vill ju gärna att hon äter så hon inte spyr galla, för hon är tom i magen. Tack i för hand

Annons:
frijoh
2018-08-21 11:33
#1

Min hund äter i princip allt OM hon för jobba för maten. Har du testat att ge maten i form av belöning under dagen eller att låta hunden leta upp maten i tex skogen på stockar och stenar?

Hallengren
2018-08-21 12:01
#2

Ska prova det, men när jag ger henne det som godis hemma så vill hon inte ha det, men ska prova ta med ut nästa runda och prova och se, mest hon får i sig lite mat, :)

[Forest]
2018-08-21 12:04
#3

Här har vi tre kräsna hundar två mer kräsna. Och med löptid före/efter så blir dom ännu mer kräsna. Vi blandar i färskfoder i torrfodret beroende på kräsenheten så mer färskfoder ibland bara färskfoder. Jag gör så här: tar en normal måltid torrfoder (små hundar) och en bulle mush per hund (som köttbullar i färskfoder) tar varmt vatten över torrfodret och låter det dra lite blandar i färskfodret.  Våra äter detta med god aptit även när det var varmt ute så åt dom bra då öka jag på vattnet lite. Kokar upp vattnet i vattenkokare låter det svalna lite innan jag häller på det. Ser till att det finns vatten kvar i skålen och blandar i färskmaten låter det dra lite till. Klart att ge när den är sval

[Forest]
2018-08-21 12:09
#4

Kan säga det finns andra färskfoder finns även korvar, dessa kan man låta vara framme lite för att sen kunna dela upp korven lite lättare. Frys in och ta fram efter behovet. Våra äter nästan ett blandmål om dagen sen har dom tillgång på sitt torrfoder. 

Brukar din hund bli matvägrande hund eller har det blivit så här bara nu? Är hon kräsen av sig annars med? Tänkte så du inte behöver söka vård eller kontakta eran veterinär för att vara helt säker att allt är okej med fröken :)

Hallengren
2018-08-21 12:54
#5

Hon är rätt kräsen över lag, ätit prima dog kött korvar innan, men bra aptit, men inte ens det vill hon ha nu, godis och min mat äter hon, och vatten dricker hon, Hon brukar äta mindre när sken dräktig börjar, men inte sluta äta helt. Då din egen mat

[Forest]
2018-08-21 13:38
#6

5 Testa o köp färskfoder finns i mindre korvar värt o testa för att se om hon äter. Har du nära till en djurbutik annars säljs även färskfoder i ÖoB butiker.  http://realfarskfoder.se/butiker/

Finns 3 sorter än i ÖoB butikerna Exclusive,Complete och Salmon vi har testat complete och salmon dessa funkar våra bra på så funderar på fortsätta ge våra dessa.

Annons:
Hallengren
2018-08-21 19:32
#7

hej igen, kommer med en uppdatering nu, prova ge hon blandfärs, det slank ner som bara den. :P så får kolla upp nått färsk foder som är som blandfärs. 

nån som vet nått bra färskfoder som är som blandfärs?

Jojaton
2018-08-21 19:38
#8

#7 Mush Vaisto Grön (Nöt, Gris, Kyckling) eller Röd (Nöt, Gris, Lax) och Pondus 3xP eller NGK (samma protein som Mush) Vom og Hundemat har säkert nått också men har inte så bra koll på deras foder 😊 Real som finns på ÖoB har säkert också. De flesta (alla?) färdiga färskfoder(/barf) är ju malt så konsistensen påminner ju om färs.

Johanna - Instagram

Hallengren
2018-08-21 19:45
#9

var inne på Barf.dk sida, verkar lovande. får kanske prova deras :) såg dom har sån prova på låda och andra vettiga lådor, för hyffsat rimliga priser :)

[Forest]
2018-08-22 09:59
#10

9. Vet inte alls hur dom är, men vart lite nyfiken. Dock så kan inte våra hundar äta mycket vom så en sådan låda skulle inte passa hem här. Skriv gärna hur du tycker om du testar lådan eller annat på den sidan 🙂

Hallengren
2018-08-22 10:22
#11

Jepp skriver när jag fått hem nått där ifrån :) man vill ju att djuren ska ha det bra. Men hört rätt mycket bra om barf. :)

Hallengren
2018-09-03 18:20
#12

kommer med en uppdatering nu, det visa sig tydligen att hunden fick livmoder inflammation , och blev opererad för den 29 augusti , och nu börjar aptiten komma tillbaka. men tyvärr har hon inte visat så värst intresse för fodret från barf, men ska ge det några dagar till och se om hon börjar gilla det eller ej.

är ju ändå inte så länge sen hon blev opererad så kommer kanske få tycke om barf maten. :)

Jojaton
2018-09-03 18:30
#13

#12 vad skönt att det upptäcktes och att operationen gick bra! När jag fasade över från torrfoder till Mush på min hund tog det ett tag innan han vande sig vid konsistensen, han tyckte den var lite otäck i början. Men efter det så slök han maten för han kom på hur mycket godare det var - så jag hade avvaktat ett tag (sen finns det klart hundar som aldrig kommer över konsistensen, men de flesta gör det)

Johanna - Instagram

Annons:
[Forest]
2018-09-03 21:24
#14

12. Skönt att allt gick bra och att op gick bra. Jag kommer inte testa den maten då våra äter med glädje maten vi köper stor korv på 4 kg på öob 109 kr. Köpte en elektrisk tigersåg så nu sågar vi med den lite enklare 🤗

Hallengren
2018-09-04 09:44
#15

Ny uppdatering, Hon verkligen älskar barf fodret nu, tar inte många sekunder att äta upp nu :)

Upp till toppen
Annons: