Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 2688 ggr
[Zofiaz]
2018-08-17 21:16

Döpa om hund

Jag hittar ingen riktig information kring huruvida det går att döpa om en hund? - Den är reggad i skk och har chip. En del påstår att detta är totalt omöjligt men det låter i mina öron otroligt dumt. Det måste väl finnas något sätt eller kryphål? - avregistrering etc. Uppskattar alla givande svar :)

Annons:
Herveaux
2018-08-17 21:21
#1

Att byta tilltalsnamnet på en hund är ingen konst - det är bara att lära in det nya namnet. Att byta namnet hunden har i stamtavlan tror jag inte går.

Vilket är det du menar med att döpa om hunden?
Tilltalsnamnet eller det namn den har i stamtavlan?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Lona
2018-08-17 21:29
#2

Instämmer med #1. Vad gäller registreringsnamnet hos SKK så är det väl lättast att kolla med dem men jag tror inte heller att det går att regga om den. En del av grejen med ett register som SKKs är just att en individ har samma uppgifter (namn, regnr, chipnr) hela tiden, annars skulle det bli total förvirring. Tilltalsnamnet däremot gör man som sagt som man vill med.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Zofiaz]
2018-08-17 21:43
#3

Tack för så snabba svar. Jag ville egentligen byta namn både hos Jordbruksverket och skk ja, antar att hunden behöver ha samma namn på de ställena? Är det inget uppfödaren heller kan göra?

Herveaux
2018-08-17 21:50
#4

#3 Näe, jag tror inte uppfödaren kan göra något heller. Om hunden är reggad under namnet så är jag ganska säker på att "lagt kort ligger" liksom.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Lona
2018-08-17 21:56
#5

Jag blir ju onekligen lite nyfiken på varför TS vill byta namn på hunden. *Nyfiken i en strut!* :-)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Herveaux
2018-08-17 21:57
#6

#5 Samma här säger ytterligare en nyfiken i en strut.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
hemul
2018-08-17 22:41
#7

+1 😃

Stinastygg
2018-08-17 23:12
#8

Att vilja byta namnet i stamtavlan och hos jbv luktar ju bara skumt måste jag säga… Har det att göra med att du blivit utsatt för brott och inte vill kunna bli spårad genom din hund, eller är hunden stulen? Vad??

hemul
2018-08-18 00:01
#9

Öh… 🤔

Rafflan
2018-08-18 00:44
#10

Ingen av mina hundar har hetat det som står på stamtavlan då det oftast är "fancy" namn och jag vill ha något kort och enkelt. Så aldrig bryt mig om namnet på stamtavlan utan döpt min valp till det jag vill ;)

Varför vill du ändra namnet på SKK/jbv? :)

Lexie82
2018-08-18 00:58
#11

Undrar som övriga varför du vill byta namnet? 

Jag har två hundar. Den ena är blandras, och när jag tog över henne ändrade jag bara hennes namn i ägarbeviset. Det är  registreringsnumret som är viktigt där.

Den andra hunden är renrasig med stamtavla. Jag har inte en aning om ifall man KAN ändra namnet där, men jag har aldrig brytt mig om det. I stamtavlan heter han Alfred Colombe, men förra ägarna kallade honom Mojje, och det är det namn jag använder. Går vi till veterinären så heter han Mojje även där. Namnet på stamtavlan används ju aldrig till vardags, så det spelar väl ingen roll vad det står där?

Lord Vulcan
2018-08-18 08:30
#12

Mina hundar heter vad dom heter i stamtavlan, sen kallar jag dom nått annat. Lite svårt att kalla på Queen Shielas Legacy varje gång. Hon kallas skuggan:)) Jag är oxå nyfiken på varför du vill byta.

[Zofiaz]
2018-08-18 12:07
#13

Många spekulationer ser jag. Vi ska ta över en hund från uppfödaren och då vi helt tänkt frångå namnet så uppstod den här funderingen. Vet någon om det ska vara samma namn hos Jordbruksverket och skk/stamtavlan? Vilket namn används hos veterinär till exempel?

Annons:
Honestyisdead
2018-08-18 12:30
#14

Hos veterinär kallar man hunden för tilltalsnamn men ger ju också registreringsnumret. Likaså till försäkringsbolaget.

Jag känner ingen som kallar sina djur för namnet i stamtavlan. Har aldrig sett någon som velat ändra det heller och jag ser inte varför man skulle vilja det. Det är ju numret som är det viktiga.

hemul
2018-08-18 12:43
#15

Jag har kallat en hund för namnet i stamtavlan. Men den gången fick vi köpare välja namn själva med vissa förbehåll. Det skulle börja på en viss bokstav och vara engelskt. Rätt trevligt

Zofiaz, du måste nog ringa SKK. Ingen verkar ju veta. Fortfarande nyfken dock. har du tänkt hålla på med utställning och tycker namnet är jättefult eller? Enda situation jag kommer på på rakt arm som det används. Ja, andra tävlingar också, antar jag.

Jojaton
2018-08-18 13:28
#16

Asså vad hunden heter i stamtavlan behöver ju inte på något sätt återspeglas i tilltalsnamnet? Min hund heter ”Bella Santorino”, kallas Sam, hans bästa kompis heter ”Run All Night” och kallas Ellie. Stamtavlenamnet används ju i princip bara på tävling men då för att identifiera hunden, finns ju tusen hundar som kallas Molly tex.

Johanna - Instagram

[Zofiaz]
2018-08-18 15:04
#17

Jo precis vi tänkte tävla med hunden, även uppfödaren erkänner ett ganska så misslyckat namn så jag ville se vad det fanns för vägar

[Zofiaz]
2018-08-18 15:08
#18

Ska nämnas att vi enbart haft blandisar innan, därav min okunskap i ämnet :) när vi köpt dem har vi enkelt kunnat ändra namn och ägare utan problem

hemul
2018-08-18 15:51
#19

Om du googlar hittar du en antal trådar på vovve. I åtminstone en av dem låter det som om det går, mot en avgift och med uppfödarens godkännande. I andra trådar kommer man fram till motsatsen. Ring SKK på måndag. 😉

Lona
2018-08-18 17:06
#20

TS, Jag kan väl tillägga att det finns hundar med de mest underliga registreringsnamn, det händer väl att man fnissar till lite ibland när man hör en del - men det är förmodligen ingen som reagerar nämnvärt på din hunds officiella namn vid tävlingar och prov. Mina egna hundar har faktiskt nästan alltid hetat sitt stamtavlenamn men de har haft någorlunda vettiga namn som funkat att använda.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Maleficum
2018-08-18 17:51
#21

#14 Har nästan alltid använt stamtavlenamnen som tilltalsnamn på mina djur. Dock utan uppfödarnamnet om det råkar vara inbegripet i namnet. Ett undantag är min nuvarande kanin som heter Nimbus Up i stamtavlan (Nimbus är kaningården), kändes fånigt att ropa Up så han kallas till vardags för Kenzie.

Vår hunds registrerade namn är det härliga HS11221 Gletta :P Såklart så är det ju till vardags enbart Gletta ;) Men så kom ju hon från hundskolan också och om de lyckas klara provet för att bli arbetande hund så skulle de ju ha sitt namn så vi har aldrig "bytt". Däremot så har hon ju miljoner smeknamn också!

Enda andra djur som inte heter enligt stamtavla är min duva. När jag födde upp honom fick han ett stamtavlenamn som den nya ägaren bytte och som han nu fått behålla efter att han flytta tillbaka till mig.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Joyous
2018-08-18 19:37
#22

Jag har en kompis som bytte namn på sin hund i stamtavlan. Men då var den valp och uppfödaren hade missuppfattat namnet och därmed gjordes en ändring. Detta är vad jag får upp efter en sökning: https://kundo.se/org/svenska-kennelklubben/d/namnbyte-pa-hund/

Upp till toppen
Annons: