Annons:
Etikettövrigt
Läst 2367 ggr
frijoh
2018-08-17 20:14

Alltså hur ser man när tiken löper?

Min tik är om några dagar 1 år gammal och har inte löpt än. Hur vet jag att hon löper? Alltså kan man se det på könet TYDLIGT? Eller hur kan man vara säker? Har aldrig haft hund förut så jag har ingen aning hur det ska vara. Har dock läst massor men känns inte det minsta säkert om hon tex tvättar bort ev blod väldigt fort.

Annons:
Sugar Mist
2018-08-17 20:29
#1

Fiffin sväller rätt markant och det kan bli blod lite här och var, de kissar oftare, tänk typ skvätt, de tvättar sig oftare… 
Alla tikar är olika, hör med uppfödaren hur släktingarna är kring löp :) 

Har också en tik på 14 månader som inte löpt än och inte visar några tecken på att starta heller, så det är bara att vänta ut, fler i hennes kull som inte löpt än :)

-

frijoh
2018-08-17 21:37
#2

#1 hur mkt är markant? :D Alltså går det att missa? Jag kollar dagligen och duttar papper ibland. Uppfödaren sa typ exakt det du skrev, kissar oftare och svullnar upp.

Elsis matte
2018-08-17 22:57
#3

Det brukar börja med att tiken blir extra nosig och börjar kissmarkera. Det är olika hur mycket de svullnar men blodet lär du inte missa - vid de första löpen brukar de inte vara så bra på att hålla efter. Och annars märker du om hon slickar sig ofta, då kan du testa med papper innan hon kommit åt att göra det.

frijoh
2018-08-18 13:18
#4

#3 grejen är att hon började nosa mer och kissa efter hon nosat där andra hundar gått för länge sen, men har ändå inte kommit något löp vad jag har sett. Alltså är det så tydligt med löp att det i princip inte går att missa eller är extrem granskning som gäller? Varför jag verkligen vill vara säker är för att jag inte vill låta henne träffa hanhundar vid löp (såklart) och jag har inte vågat låta henne träffa hennes kompisar på länge då jag inte är säker på hur löpet märks helt enkelt.

hemul
2018-08-18 13:23
#5

Annars är väl det ett tecken också. Att hanhundar och hon har ett starkare och annorlunda intresse för varandra.

frijoh
2018-08-18 14:58
#6

#5 ja, vi har dock inte träffat hanhundar på månader då vi bor så ensligt och dom hon brukar träffa bokar vi träff med när dom ska få leka. Så jag kan inte märka att löp är på G via hanars beteende tyvärr.

Annons:
Fisherling
2018-08-18 16:10
#7

Tinja lär börja löpa vilken dag som helst. Hon har under en längre tid markerat mer och varit nosigare, men nu har hon tydligt svullnat där bak. Och ja, de svullnar markant, lite groteskt mycket på vissa tikar. Tinja ser man normalt sett aldrig vulvan på när man går bakom pga päls, men när hon löper syns den tydligt. Som en liten babianrumpa :P

hemul
2018-08-18 16:32
#8

Va fint! 😂

frijoh
2018-08-18 18:37
#9

Haha! Okej, så det är i princip omöjligt att missa då? Om hon har ett ”normalt” löp? Om det ser ut som en babian så lär jag se det 😂

frijoh
2018-08-18 18:44
#10

Får man lägga upp bilder här på min hunds kön? Haha känns lite konstigt men då kanske ni kan bedöma 😂

[Forest]
2018-08-20 09:04
#11

Vi har tre tikar 2 av dom kan man inte missa löp på, svullnar och man ser liten blodfläck här o där. Men våran yngsta tik ser man inte första dagen på dok märker man att hon är segare ute och att hon kan gå undan kräkas. Det är (gissar) dag tre som man kan se att hon löper. Hon har ljusare blod så fläckar ser man inte så lätt efter henne hon svullnar inte heller så mycket. 

Våra är ganska jobbiga i löp, envisa ska kissa här o där in i minsta detalj lukta på allas kiss. Och kissa i "grupp" är ett jätte måste 🥵 

1 löpen minns jag väl ena kräktes och ville inte alls gå ut. Vi åkte till veterinären för vi trodde hon var sjuk där log veterinären och sa ni kan åka hem hon har börjat löpa har  antagligen mensvärk. Våran mellan hund svullna jätte mycket kunde inte gå normalt med bakbenen såg ut som babianrumpa 😎 Våran yngsta hund hade löpt innan hon kom. 

Hundars löp är olika och det är inte helt ovanligt att en hund är över 1 år när den löper första gången. Vi har pudel och våran Enja var runt året första löpet hon är dvärgpudel en liten ras.

Upp till toppen
Annons: