Annons:
Etikettövrigt
Läst 924 ggr
Sunflower_
2018-08-17 16:51

En av flera hundar rymmer, vad gör man?

Vad hade ni gjort vid det här scenariot?

Ni passar ett antal hundar (alltså inte era egna hundar), låt säga 2-4, på promenaden händer något, tex kopplet går sönder till en av hundarna och den rymmer. Vad hade ni gjort?

Annons:
JoannaLi
2018-08-17 16:55
#1

1: Säkrat de övriga hundarna, kan dessas koppel också gå sönder?

2: Ringt hundägaren. Denne lär veta hur chansen är bäst att få tillbaka hunden.

2b: Försökt få tillbaka hunden. 

(3: Ringt polis

4: Postat på Facebook

5: Satt upp lappar

Om möjligt, låt någon annan gör detta, medan du letar.)

Sunflower_
2018-08-17 16:58
#2

#1 Absolut! men tänkte mer vad gör ni med de andra hundarna, har du dem med dig när du lockar/letar efter den andra hunden? Skulle du binda fast dem någonstans och sen locka/leta efter den andra hunden medan du fortfarande har uppsikt över det andra hundarna? 

Just eftersom man har ansvar över fler hundar och inte endast den som sprungit iväg.

JoannaLi
2018-08-17 17:00
#3

#1 Om det är kopplet som gått sönder på den rymda hunden så hade jag tagit med dem. Upplever att hundar oftare återvänder fortare om flocken är med och letar, särskilt iom att jag bara är hundvakt, rymmaren kanske inte känner mig så väl! 

Handlar det om att jag tappat hunden pga att jag inte orkar hålla rymmaren t.ex. så kan det ju bli svårare, men i första hand vill jag alltid ta med mig de övriga hundarna.

Sunflower_
2018-08-17 17:15
#4

#3 Hmm tänkte inte ens på att det kunde handlat om att man inte orkat hålla kvar hunden, men ja då kan det ju bli väldigt klurigt. 

Tänkte mest på ifall man skulle märka att den lösa hunden blir mer stressad eller avlägsnar sig mer då det andra hundarna är med.

Herveaux
2018-08-17 17:26
#5

#0 Det hände ett par gånger när jag jobbade på hunddagis. 
Den ena var en riktig utbrytarkung. Vette sjutton hur den hunden var skapt för han tog sig verkligen ur allt. 
Han var en sån hund som sprang hem så det vara bara att vandra efter med hela gruppen hundar, öppna grinden till hans tomt och koppla upp honom utanför hans ytterdörr. 

Den andra rymmaren var en hal liten sak som lyckades kränga av sitt halsband en gång. Hon var en riktig busloppa när man kom nära så för att fånga in henne vart det godis-fest för dom andra hundarna i gruppen. Det kunde hon inte motstå att vara en del av. När godissuget vart för stort gick det bra att koppla på igen. 

Vi som jobbade på dagiset hade alltid med ett retrieverkoppel om ett halsband/sele/koppel skulle gå sönder ute och gott godis i fickorna. 
Om en hund kom lös fick vi inte lämna resten av gruppen hundar uppbundna utom synhåll.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

JoannaLi
2018-08-18 04:29
#6

#4 ja, är de andra hundarna jobbiga för rymmaren så går jag ju givetvis hem med dessa/ringer någon som får hämta dem.

Annons:
[Forest]
2018-08-21 12:33
#7

1. Tagit det lugnt, lockat till mig hunden och tagit två hundar i ett koppel. Brukar hjälpa att säga kom godis så går vi då brukar även den som håller sig lite bortanför hacka på. På så viss kan man säga bra sitt koppel på. 

2. Funkar inte det ringt ägaren och bett denna komma till stället för locka till sig hunden. 

3.Ringt polisen 

3 Klurat ut planer med ägaren för att få tag i hunden

Calcifer
2018-08-21 18:44
#8

Det absolut första jag skulle göra beror nog på hunden. Om jag känner att det fungerar att t:ex springa ikapp den och sen fånga in den (beroende på ras och hund naturligtvis) så skulle jag nog binda andra hundarna vid en lyktstolpe eller så och sen rusa iväg. MEN det beror ju såklart på hundgruppen och den som rymt. Det är nog mer det jag skulle göra absolut först om jag trodde att det skulle fungera bäst att springa efter hunden och få fatt i honom än att avvakta på att den kanske ska komma tillbaka eller att det ska gå att locka tillbaka honom. Det beror ju på VAR man är också. Här i stan skulle jag t:ex aldrig oroa mig för att de hundar jag bundit för att kunna springa efter den som rymt skulle bli stulna då jag aldrig hört talas om att något liknande hänt här (och folk lämnar ofta hundarna utanför affärerna). Bor man där det finns en risk att hundarna inte finns kvar när man fångat rymmaren ska man såklart inte göra så.

Jag skulle inte ens tveka på att typ stoppa närmaste gående och säga "snälla håll hundarna medan jag får fast i xxx, tack!" Eftersom jag känner igen i princip alla de som bor i närheten av mig och vet vilka jag skulle kunna få hjälp av.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: