Annons:
Etikettvalpar
Läst 1168 ggr
macaron
2018-08-16 14:44

Osäker valp?

Jag har en liten retrieverpojke på fem månader, och ända sedan jag fick honom (när han var 8 veckor) har han verkat vara lite osäker/undergiven med nya människor och hundar, men jag är inte säker på om jag tolkar in för mycket i hans beteende eller om det bara är normalt valpbeteende.

Han är en pigg och glad pojke som gärna vill hälsa på folk, men alltid när han träffar någon, hund eller människa, så smyger han gärna fram och sedan lägger han sig på rygg - och jag vet ju att valpar ofta gör så med andra hundar, men med människor också? När han väl blivit kliad på magen och personen reser sig upp kan han bli hur glad och hoppig som helst, men han kan också fortsätta slänga sig på rygg flera gånger under samma möte.

Skulle ni tro att det här är ett beteende för att visa sig undergiven, eller för att han helt enkelt gillar att bli kliad på magen? Han kan göra samma sak när han är nymornad eller när jag kommer hem efter att ha varit borta en liten stund.

Annons:
Mlem
2018-08-16 15:48
#1

Att exponera magen tyder också på att hunden visar förtroende. Jag vet inte hur en sådan situation ser ut, men jag skulle tolka det som något bra utifrån det du skriver.

macaron
2018-08-16 16:48
#2

Ja, jag har också tänkt på det och hoppas lite att han helt enkelt gör det av den anledningen - det är det försiktiga framsmygandet innan som får mig att tveka.

Det lustiga är att han gör likadant även med hundar som är både mindre och yngre än honom. Vi träffade en liten tikvalp på 13 veckor idag, betydligt mindre än honom,  och redan på fyra meters håll började han smyga, lade sig ner, rullade över, och sen låg han där och lät henne sniffa när hon kom fram. Nu var hon också väldigt försiktig så det såg både roligt och urgulligt ut, men jag undrar lite över att en så pass mycket äldre och större valp beter sig så mot en mindre. Kanske att han helt enkelt är mjuk och vill att alla ska vara bekväma.

Elsis matte
2018-08-16 19:29
#3

Det låter som undergivenhet, men det tycker jag inte är någon fara hos en valp om den ändå är social. Och eftersom han efter den första hälsningen verkar bli mer framåt så kan det ju helt enkelt vara ett inlärt beteende, en vana. Han har erfarit att det fungerar bra och fortsätter därför göra så.

Upp till toppen
Annons: