Annons:
Etikettaktivering
Läst 1355 ggr
Sarabtw1
8/15/18, 3:08 PM

Valp (7 mån) verkar inte få utlopp för energi?

Hej! Vi har en Golden Retriever valp på 7 månader som jag har lite svårt att aktivera mestadels med mental stimulering och tänkte fråga er lite om tips. Fysiskt: Här är vad jag brukar göra: 3 promenader per dag, alla är i princip mellan 20-40 minuter långa. Leker även mycket med honom på gården, allt från dragkramp till apportering till att han springer och vill bli jagad. Så den fysiska stimuleringen har han. Han har dock ganska lätt för att bli uppjagad och därför vill jag gärna att han kan varva ner genom att använda sin hjärna. Mentalt: Jag brukar ofta kasta godis eller hans mat på gården så det hamnar överallt i gräset. Han kan leta intensivt och vara koncentrerad men såfort han är klar är han i hög varv igen. Jag brukar även gömma godiset, under mattor tex men det verkar inte trötta ut honom. Har försökt googla och kolla på videos men hittar ingenting som ger tips på bra mentalstimulering som verkar fungera för honom. Har även testat med att lära honom tricks men det tröttar inte heller ut. Ibland kör jag lite kombo, så jag leker dragkamp med honom men sen mitt i allting säger jag loss och sitt så han får vänta och tänka lite och belönar sedan med mer kamp när han lyssnar. Så det inte bara blir att dra utan att han måste stanna upp och tänka lite. Trots allt detta så hjälper det inte? Kan leka med honom och gömma godis o dylikt i kanske över en timme men det är som att ingen av hans energi försvinner. När han blir upp i varv så vill han gärna kampa också. Tar tag i sina leksaker och skakar de med huvudet och vill att jag ska dra osv. Finns det något annat jag kan göra eller är det bara att suck it up för han är valp? förövrigt så är han lugn mestadels hela dagarna sen är det mellan kl 17.00-22.00 som han är igång none stop. Sorry för lång text!

Annons:
Sugar Mist
8/15/18, 3:32 PM
#1

Tror det är mer passivitet du måste lära honom, att det är okej att ha energi men ändå ta några andetag och lugna sig. Sen om han är helvild på kvällarna så ge honom en komg fryst med färskfoder/blötmat, att slicka är lugnande och hjälper till att varva ner. Sen har vi också en kvällarutin(har också en helvild unghund) där när vi går in i sovrummet så är det en tuggbit(torkad lunga) som dom får knapra i sig sen är det sovdags.

-

Sarabtw1
8/15/18, 4:04 PM
#2

Tack för svar! Jo har försökt lite med det också. Låta honom vara igång ett tag och leka men sen när det är dags att slappna av sitta ner med honom och få honom att slappna av och ”ignonera” hans försök till lek men det är väldigt svårt. Det där med att slicka på fryst mat var jättesmart ska absolut testa det! Tack! Funderar på om det är bättre att jag kanske har honom igång lite under dagarna med så energin inte sparar upp sig till på kvällen, eller det kanske inte spelar någon roll? Han är verkligen en riktig soffpotatis under dagarna, haha. Får sina promenader sen vilar han hemma.

frijoh
8/15/18, 4:29 PM
#3

Spårning, nosework och nosaktivering brukar trötta ut hundar på ett bra sätt:). Testat något av det? Jag brukar gömma leksaker i olika svårighetsgrader till min hund, det brukar hon älska och bli helt slut utav :). En sak som jag också brukar göra som är lite lugnare än just leksaksletande är att ta ett rått ben och knyta fast i ett snöre, sen gör jag ett ”benspår” och hon får som belöning leka och äta med benet hon spårat upp vilket tar lååång tid (tugga klart benet alltså) och hon brukar verkligen bli sådär skönt avslappnat trött av det.

Sarabtw1
8/15/18, 4:39 PM
#4

Spårning är något både jag och de i familjen är sugna på att testa på men enda sättet att lära sig är att gå via kurs eller hur? Har försökt kolla lite på internet men inte hittat några guider.. får bli att åka för brukshundsklubben där vi bor. :) Tack för dina tips!

frijoh
8/15/18, 6:26 PM
#5

#4 om du ska tävla i spår så behöver du nog gå kurs, men inte om du bara ska träna som aktivering. Man kan ju självklart gå kurs oavsett men är ganska enkelt att lägga spår tycker jag (ej gått kurs).

hemul
8/15/18, 7:02 PM
#6

Fick tips om en jättebra bok här på forumet. Går att hitta antikvariskt. Obs att jag inte har någon hund att spåra med än så otestat på så vis, men den jag förstod utan problem hur man går till väga. Oftast blir det annars när jag läser träningsböcker att jag tänker på tidigare hundar, tänker att jamen då skulle han göra si eller så (eller gjorde faktiskt si ellre så om jag provat den grejen) och vad gör jag då då? Mer frågetecken än svar liksom.

Ulla Barvefjord: Alla hundar vill spåra
https://www.bokborsen.se/?g=0&c=0&q=alla+hundar+vill+sp%C3%A5ra&qa=ulla+barvefjord&qt=&qi=&qs=&f=1&fi=&fd=&_s=created_at&_d=desc

Finns på vissa bibliotek, så bör gå att låna som fjärrlån om inte annat.
https://libris.kb.se/bib/10415567

Annons:
Upp till toppen
Annons: