Annons:
Etikettaktivering
Läst 1490 ggr
Tequilan
8/15/18, 2:26 PM

Ipo-spår

Hej! Någon som är duktig på ipo-spår och vill hjälpa mig? Jag upplever min hund otroligt slarvig i spåret. Mitt huvudsakliga problem är att han inte är noggrann, skippar 95% av näringen. Han bara går, eller kravlar sig fram. Han håller sig inte riktigt till spårkärnan alltid heller utan sniffar 10cm utanför eller i bara högerfoten typ och går förbi dom flesta godisarna. Idag var det katastrof, då han gick tillbaka o bakspåra och tog ett varv runt mig. Idag testade jag cykla 5km ca 1 timme innan han fick gå spåret men då vart han ännu värre, han var nog för trött då. Tänkte att han skulle lugna sig och bli mer noggrann.. Dom 2 andra senaste gångerna har han haft lagom tempo men skippar en hel del godis ändå. Han brukar aldrig (förutom idag) lyfta huvudet iaf utan är aktivt nere med nosen o sniffar sig fram. När han hitta spårkärnan följde han liksom inte den idag utan han zick zacka över spåret nästan hela tiden. Det var några fina delar också men ja.. Vad gör jag för fel? Är spåret för förutsägbart för honom? Ska jag göra det svårare? Isf hur? Om inte, hur får jag honom att börja spåra mer lugn och metodiskt? Jag vill gärna att han tar varje näring för att han ska spåra varje fotsteg för att hålla tempot nere och bli mer noggrann..

Annons:
ipopuma
8/15/18, 7:59 PM
#1

Lägg spår där du ser vart du har gått tex jord. Spåra när hunden är RIKTIGT hungrig och sedan får inte hunden fortsätta om den inte doppar nosen i varje steg. Skippa den maten vänta några timmar o lägg ett nytt spår med kanske fler godisbitar per steg tills hunden lär sig att jag måste gå i varje steg för där finns det mat :)

CayKantos
8/15/18, 8:04 PM
#2

Har ni gjort rutor inann vi började på spåret?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Tequilan
8/18/18, 11:19 AM
#3

#1 Ja jag ska nog testa "svälta" han en måltid kvällen innan jag tänker spåra för o se hur det går. Försöker ofta lägga så jag ser att jag gått där men det är inte lätt haha. Är inte jord väldigt svårt att spåra för en hund? Har fått för mig det. #2 Ja, det har vi gjort.

Upp till toppen
Annons: