Annons:
Etikettbeteende
Läst 1952 ggr
KatarinaSt
8/14/18, 10:07 PM

Matchande energi nivå på andra hund?

Hej alla hundkunniga

Har en fråga som egentligen inte är aktuell förrän tidigast om ett år när vår nuvarande hund är tre år. Från början var det aldrig meningen att vi skulle ha mer än en hund men i och med att vi nu lärt oss mer och blivit så intresserade av olika hund-aktiviteter så känner jag att en hund inte riktigt "räcker till". 

Vår nuvarande unghund är vår första så vi ville ha en lugn, låg-energi hund. Och det fick vi… med besked. Han gillar att träna allt möjligt - nosework, jakt-apportering, lydnad, agility och tricks, men DRIVET finns inte. Han gör allt så makligt, vilket inte är fel, men jag hade gärna sett att han ville jobba MER och SNABBARE. 

För att ingen ska missförstå - vi älskar vår lille pojk mer än allt annat och vill inte byta ut honom, men det känns som om vårt hund-intresse har vuxit över hans (jobb) kapacitet.

Det jag är orolig för är att han ska bli stressad om vi tar in en hög/medium energi hund i familjen. Har märkt att han undviker alltför intensiva hundar och blir irriterad om de inte respekterar hans space. Lugna hundar leker han gärna med.

Min förhoppning är att ett litet energi-knippe kan "smitta av sig" på vår fil-bunke men det fungerar kanske inte så?

Ni som har flera hundar med olika energier - hur fungerar de tillsammans?

Annons:
molam
8/14/18, 10:17 PM
#1

Mina äldre går oftast undan när mitt lilla energiknippe går igång, håller lite koll på avstånd så han inte blir allt för intensiv bara xD

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Changrila
8/14/18, 10:51 PM
#2

Vad är det för ras på er nuvarande? Det går inte att få honom mer "igång" genom att värdeladda belöningarna mer och på så sätt kunna "dra igång honom" lite mer?

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Rafflan
8/14/18, 10:52 PM
#3

För mig har hundar med olika energi nivåer inte vart några problem sålänge hundarna kan kommunicera med varandra

KatarinaSt
8/14/18, 11:15 PM
#4

#2 Det är en engelsk cocker och så här långt så är riktigt gott godis som köttbullar eller korv den starkaste motivatorn. Vi arbetar på att hitta nån lek som han gillar men vare sig kamp eller bollar intresserar honom. Nästan alla andra cockers vi träffat har bra mycket mer motor än han har och då är han inte ens två år. Så han är lättmotiverad och lättlärd men långsam och tröttnar fort.

Sugar Mist
8/14/18, 11:23 PM
#5

Min hane som över lag har varit väldigt stadig och lugnt har fått lite mer fart i sig sen min lilla explosiva tik kom in i familjen, han som aldrig tyckt särskilt mycket om leksaker möter mig alltid i dörren med leksaker i munnen redo för bus och han är mer alert när vi tränar.

-

KatarinaSt
8/14/18, 11:29 PM
#6

#5 Underbart att höra. Det finns kanske hopp. Sen tror jag nog att belöning i form av ex lek kan pigga upp också som #2 är inne på. Att enbart ge godis blir så trist i längden

Annons:
Sugar Mist
8/14/18, 11:34 PM
#7

#6 Forcera bara inte fram leken, det skapar ofta frustration hos oss som förare och det smittar av sig på hunden som att vi blir konstiga. 
Jag har märkt att min hane tycker om när vi brottas och leker jage ute, så det använder jag ibland som belöning, annars använder jag ärligt talat till 95% godis i hans fall- han tycker godis är roligast och går att variera i mängder. 
Du har ju också tulpanbollar som du kan fylla med godis och höja värdet på, ohmydog.nu säljer sådana :) 
OHMYDOG:
http://ohmydog.nu/sv/produkter/tranahund/tulpanboll/

-

Werifesteria
8/14/18, 11:55 PM
#8

Den lugna hundens energinivå har höjts lite, han leker mer än förut. Men han tycker att den aktiva hunden är jobbig och "för mycket" ofta, när hon vill leka  och inte han vill det. Så jag håller koll och ser till att han får space. Jag personligen vill inte ha två hundar av så olika energinivåer igen. Känns inte som att dom får ut så mycket av varandra som dom skulle få av en hundkompis med samma temperament/energinivå. Den aktiva hunden vill leka och busa samt ha en nära relation med den andre(hon avgudar honom) medan den andre som sagt tycker hon är jobbig, ignorerar henne oftast och skulle nog helst bara vilja ha lugn och ro..

Bluebelle
8/15/18, 12:21 AM
#9

Den erfarenhet jag har av ett par tre olika hundar är att den med lägre energinivå ofta besväras av den energiska hunden. Det har blivit väldigt mycket av lugnande kroppsspråk från den med låg energi för att signalera till den energiska att den inte vill leka på det där spattiga sättet, om än alls. Alltså - de lugna hundarna har blivit ännu lugnare. Stått blick stilla och stirrat rakt fram. En av dessa lugnare hundar kunde såklart någon gång dras igång av den vilda hunden men de lekstunderna är så få att det inte vägt upp för de stunder hunden blivit extra passiv för att tagga ner den andra. Sen kan de absolut bli piggare och lyckligare överlag av att ha en kompis av samma art, och på så sätt bli lyft, men jag skulle inte ta för givet att det lyftet måste bli av den karaktären så att vi människor upplever den som användbar för oss (som tex att hunden plötsligt ska vilja träna någon livlig sport).

KatarinaSt
8/15/18, 9:46 AM
#10

Hmmm. Lite olika erfarenheter alltså. När det blir dags vore nog det bästa att låna en aktiv hund ett tag för att se hur grabben reagerar.

soozen
8/15/18, 10:55 PM
#11

Jag skaffade en valp av högenergisk ras när min sävliga "farbror" var ca 4 år. Deras olika energinivåer har aldrig varit ett hinder, de kommer jättebra överrens. De har liksom hittat ett eget språk som ger hänsyn åt bådas personligheter. 

Det enda som är lite meckigt är promenaderna, tar helst promenader så de kan vara lösa och gå i sin egen takt, går man koppelpromenader blir det ett mellanting som ingen av dem riktigt är nöjda med.

Min äldre hund blev nog mera energisk under tiden då den andra var valp, men det "gick över" då hon "växte upp".

Upp till toppen
Annons: