Annons:
Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 2180 ggr
Bjornberg
8/14/18, 10:13 AM

Hund som slet sig

Hej, Nu på morgonpromenaden fick hunden jag är hundvakt till syn på en annan hund och började skälla och dra hysteriskt, tillslut lyckades hon krångla sig ur halsbandet och satte av efter. Det hände inget mer än att den andra hundägaren blev arg (även jag blev arg). Jag fick bara med ett halsband till hunden som fungerat fram tills nu då jag ju förstod att hon kan ta sig ur det. Vill därför ha tips på halsband/selar som ni tror skulle kunna fungera bättre. Så utbrotts-säkert som möjligt då hon är i princip okontaktbar när hon ser en annan hund. Det bör finnas på tex arken zoo då jag vill ha tag i det idag. Det gäller en blandras av jämthund och finnspets. Hon är uppvuxen på landet av ganska okunniga människor och är inte speciellt uppfostrad eller miljötränad. Men det är något vi jobbar på.

Annons:
Bjornberg
8/14/18, 10:14 AM
#1

Glömde säga att det halsband hon har är ett nylonhalsband.

Majken!
8/14/18, 10:32 AM
#2

Köp ett stryphalsband, kedja. Det kan dom inte krångla sig ur och det är det säkraste alternativet.

JoannaLi
8/14/18, 10:38 AM
#3

Jag skulle också säga att kedja är det mest utbrottssäkra. Det finns selar som är mer säkra än andra, men ofta är de beställning, som jag upplever det. Men man kan ju alltid prova selar och se om det finns någon som passar henne såpass att hon inte kommer ut, men det går ju inte att garantera att bara för att den är säker i butiken så är den säker i "verkligheten".

kinjelooo
8/14/18, 10:56 AM
#4

Köp ett enkelt stryphalsband, kan vara i nylon och ha på hunden samtidigt som hens vanliga halsband. Det är så hunddagis gör för att säkra att hundar inte rymmer ur sina selar/halsband. Du kopplar alltså koppel i båda halsbanden samtidigt så om hunden skulle dra sig ur det fasta så sitter strypet fortfarande kvar. Strypeffekten används då endast om hunden försöker rymma.

Frida B
8/14/18, 11:27 AM
#5

Fast du, kontakta ägaren innan. Hade min hundvakt fått för sig o köpa och sätta på min hund stryphalsband hade jag blivit fly förbannad.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

kinjelooo
8/14/18, 11:56 AM
#6

#5 det är väl självklart att man berättar för ägaren? Dessutom så verkar du ha misförstått, hon fick råd att ha strypet kopplat IHOP med ett fast halsband, vilket tar bort stryp effekten helt o hållet, förutom i fall hunden skulle slita sig ur det fasta halsbandet. Fly förbannad för att man vill ta ansvar och inte riskera din eller någon annans hund hälsa/liv?

Annons:
Jojaton
8/14/18, 12:17 PM
#7

#6 Om man gör det utan att berätta - ja! Jag vill gärna veta om min hund har slitit sig, direkt!

Johanna - Instagram

Bjornberg
8/14/18, 12:22 PM
#8

Har givetvis berättat för ägaren vad som hänt.

kinjelooo
8/14/18, 2:07 PM
#9

#7 jag utgår ifrån att man berättar allt för ägaren till hund man passar. Alltid.

Frida B
8/14/18, 2:56 PM
#10

#6 jag missförstår inte alls. Min hund, mitt ansvar, mina regler. Man sätter inte på ngt stryp som inte jag okejat, för då blir jag förbannad. Oavsett om det är kopplat till ngt annat eller inte. Sen ska jag som ägare se till att hunden inte sticker. Och nej det är inte självkkart att man berättar för ägaren, har vart med om folk som inte hade sagt ngt.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

jenmjao
8/14/18, 3:10 PM
#11

Jag har rukka halsband till min slitar hane och han har inte lyckats slita sig med det. Hans huvud brukar glida ur allt fast det är rätt brett, Är nååågon cm mindre på minsta punkten av halsen och det enda halsbandet (förutom stryp) hittills som fungerat är rukka 🙂
Fast är det också (eller stryp om man väljer det) men jag använder det fasta och det funkar jätte bra.

Mlem
8/14/18, 3:42 PM
#12

Jag skulle inte rekommendera stryp, av egna erfarenheter kan jag bara säga att det ger motsatt effekt. Jag har själv använt både stryp och halvstryp på min hund och det gjorde inte saken bättre. Det blev däremot mycket lättare att hantera honom när jag fick en sele av en bekant, en Hurtta-sele.

Majken!
8/14/18, 3:55 PM
#13

#12 Ingen har pratat om hanteringen, bara att hunden ska undvika att ta sig ur sitt halsband och i värsta fall bli överkörd av en bil.

Annons:
Bjornberg
8/14/18, 4:53 PM
#14

Har skaffat ett stryp som hon har tillsammans med sitt andra halsband just nu. Om hunden fungerar i stadsmiljö så kommer jag att ta över henne och då ska jag definitivt kolla på sele men kände att det kan vänta tills det ev blir aktuellt.

JoannaLi
8/14/18, 7:09 PM
#15

#12 motsatt effekt? Vill du förklara?

alidaolsson
8/14/18, 7:59 PM
#16

Att använda stryphalsband på en hund som drar/rycker så är väldigt skadligt för nacken, så du vet.

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Sugar Mist
8/14/18, 8:02 PM
#17

#16 Ja och en hund som backar ur halsbandet och springer ut på en väg är dödligt.
Pest eller Kolera. Jag hade valt att ha hunden i liv.

-

alidaolsson
8/14/18, 8:08 PM
#18

#17 Fast det finns selar som är rymningssäkra och mycket bättre för hundens kropp. Jag skulle rekommendera att försöka hitta en sån.

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Bjornberg
8/14/18, 8:16 PM
#19

#16 Jag vet att det inte är det mest ideala att ha stryphalsband på hunden men jag behövde en snabb lösning då det halsband hon hade var för stort och hon kunde ta sig ur det. Om jag tar över hunden kommer jag införskaffa ett sele som är säkert och sitter bra, men det är ju inte säkert att det perfekta selet finns i butik där jag bor så därför blev inte det aktuellt just nu.

Sugar Mist
8/14/18, 8:31 PM
#20

#18 Men att spendera flera hundringar på en sele åt en hund man inte ens äger känns rätt meh jämfört med en dressyrlänk för en femtilapp som en kortsiktig lösning för att undvika död hund.

-

Annons:
Mlem
8/14/18, 8:35 PM
#21

Majken!: Problemet är att hunden inte går att hantera i sådana situationer, eller hur? Den sliter och drar tills den tar sig loss.  Jag tycker man ska jobba på problemet och inte symtomen. Därav skulle jag rekommendera en sele eftersom min hund blev lättare att hantera i en sele, vilket var ett stort hjälpmedel vid just hundmöten. Det finns många rymningssäkra alternativ och stryp är inte ett bra alternativ tycker jag.

jenmjao
8/14/18, 9:01 PM
#22

#21 Svaret är inte riktat till mig; Men… Problemet är att hunden rymmer, ett stryphalsband löser situationen. Så nej man kan INTE jobba på problemet om hunden KAN rymma. Jag har själv en hund som rymt ur selen och halsband, Jag kunde inte arbeta på det när han kom loss? 
Att ha stryp + vanligt halsband funkar finfint, Strypet stryper inte förns andra halsbandet är av och strypet måste agera; och det agerar kanske med att rädda hundens liv, vilket är värt det.
Ett sele (rymningssäkert) beroende på storlek kostar över 500kr, jag tror mitt kostade över 700kr. Det är INTE en summa pengar man lägger ut på en hund man själv inte äger för stunden.

Dessutom kan man köra stryp i kombo med ALLT, Sele + stryp, hunden backar ur selet men strypet sitter kvar (har hänt mig så jag vet). Stryp + halsband, samma funktion, samma resultat; hunden kommer ingenstans.
Jag kan tillägga att selet jag köpte för över 700kr närmare 800kr förmodligen gick faktiskt sönder i mitten delen, Förmodligen för min hund var en muskelknutte som ryckte sönder, det fungerar fortfarande, Men det nöts där man kopplar ringarna runt tyget och det används väldigt sällan nuförtiden.

Majken!
8/14/18, 10:13 PM
#23

#21 Du har tyvärr fel. Hundar som backar ur halsband sliter och drar inte tills de kommer loss, de sträcker kopplet och backar helt sonika ur halsbandet. Har de väl lärt sig tekniken så är det snabbt och enkelt gjort. Och det är fint att du fått bra resultat med en sele, men hade jag en hund som tog sig ur utrustningen så skulle den aldrig få en sele på sig eftersom jag gärna vill ha hunden i livet och inte ihjälkörd.

JoannaLi
8/14/18, 10:50 PM
#24

#21 sen tycker jag väl inte riktigt att det är en (!) hundvakts (!) jobb att lösa att hunden backar ur halsband? Hens jobb är väl mest att hålla hunden trygg och välmående tills hundägaren tar över igen, varpå hundägaren jobbar på problemet.

alidaolsson
8/15/18, 5:57 AM
#25

#21 Håller med dig! Kanske kan man prata med ägaren och tillsammans köpa en bra sele? Ägaren lär ju också vara mån om hunden och att inga skador ska förekomma, varken påkörd eller trasig nacke.

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Sunflower_
8/15/18, 12:11 PM
#26

Tycker TS får extremt mycket onödiga påhopp. Hon behövde en snabb lösning som hindrar hunden (som hon endast är hundvakt till) att slita sig ur halsbandet. Att få kommentarer om att man måste träna på problemet är helt irrelevant i den här tråden enligt mig. 

Självklart måste man jobba på problemet men det är inte hennes hund det handlar om och då är det prio 1 att bara se till så att hunden nu inte kan smita från kopplet och skada någon annan eller sig själv. Jobba på problemet eller köpa dyra selar kan hundägaren gott göra.

Upp till toppen
Annons: