Annons:
Etiketthälsa
Läst 7339 ggr
Basunen
2018-08-09 15:45

Illaluktande hund...

Vår hund luktar gammal disktrasa/sur snusk, bak på ryggen. Han stinker verkligen! Går inte att vara i samma rum som honom… Veterinären konstaterade att bakteriefloran i munnen var för höjd och att han möjligen slickar sig på ryggen och därför luktar illa… men att det inte fanns så mkt att göra… …vet inte riktigt om jag köper denna teori. Har någon här erfarenhet av illaluktande hund på ryggen, ner mot svansen? Och hur får vi bukt med denna stinkbomb?

Annons:
Lona
2018-08-09 16:29
#1

Analsäckarna? Tycker dock att veterinären borde ha kollat det?
Jag antar att ni redan har testat att tvätta honom. Hurdan päls har han? En del riktigt tjocka (eller toviga) pälsar kan bli rejält sunkiga om de är lite fuktiga längst in. Dessutom som gjort för hot-spot/fukteksem och andra "gottigheter".


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Basunen
2018-08-09 16:41
#2

Ja, veterinären borde ha kollat analsäckarna, men är inte 100 % säker att han gjorde det… hmm. Fast lukten kommer mer från ryggen än rumpan. Inte för att han luktar så trevligt i rumpan heller. Men luktar faktiskt värre på ryggen… Han har badat massa i sommar. Men vi har fönat honom torr efter varje gång (för att vi är rädda för hotapots). Inte sett ngr hotspots eller så. Men pälsen känns lite fetare på ryggen. Han är en Leonberger så det är mkt päls…

Lona
2018-08-09 16:46
#3

Kan ni se huden om ni petar i pälsen? Jag tänker att han kan ha en infektion där under. Kliar han sig eller så? Har ni testat att kamma ur ordentligt med en underullskam/karda?

Eventuellt kan ni faktiskt klippa ner en bit där det luktar för att kunna titta ordentligt, kanske tom klippa hela hunden (om han inte ställs ut).

Den här värmen kan ställa till det på alla möjliga vis.😛


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Changrila
2018-08-09 18:29
#4

Har hunden alltid luktat illa eller är det något som kommit plötsligt? Hur gammal är den? vad äter den för mat?

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Basunen
2018-08-09 18:51
#5

#3 Vi har kammat och tittat men hittar inget suspekt. Tycker inte direkt det verkar klia på honom. Det enda vi kan märka är att pälsen känns fet. #4 Nej han brukar verkligen inte lukta såhär äckligt. Därför vi tog honom till veterinären. Men det svar vi fick var att han hade lite för mkt bakterier i munnen. Men han når knappt o slicka sig på ryggen där det stinker…

Basunen
2018-08-09 18:52
#6

# han är två år ungefär, äter Simpsons premium lamm o potatis.

Annons:
[Forest]
2018-08-09 21:03
#7

Jag har en idé varför han luktar illa. Jag gissar på att helt enkelt har rullat sig i något gött något stinkande härligt :D Jag lägger en röst på bada honom schamponera honom två gånger (gör jag alltid) tror inte ni behöver balsam. Vi har en hund som har rullat sig i allt möjligt från grävligbajs till rutten fisk och ja hon stank favorit partier o gnussa in är ryggslutet och kinderna :)

Basunen
2018-08-09 21:25
#8

#7 önskar nästan det vore så enkelt men han har inte rullat i något. Och hunden är schamponerad och tvättad grundligt.

Sunflower_
2018-08-10 02:09
#9

Har för mig att det oftast är en bakterieinfektion ifall det luktar surt men vet inte ifall det stämmer.  Tog inte veterinären några prover (tex skrapprov, blodprov etc) som skulle kunna utesluta vissa sjukdomar eller åkommor? 

Läste om en annan som hade en hund som luktade illa och då visade det sig att det var en streptokockerinfektion i huden, även han/hon skrev att hunden var fet i pälsen. 

Har även läst att vissa hundar, utan känd orsak, bara kan börja lukta illa under sommaren och badsäsongen. Dock känns det ju som att det lär vara något mer, ifall stanken är så illa att man inte kan vara i samma rum som hunden. 

Annars kanske någon svampinfektion i huden? Sen kan ju även hormoner i obalans orsaka tex hudinfektion och då att det kanske är något med sköldkörteln, men ingen aning ifall dålig lukt är en symptom. Men aa tog inte veterinären några tester för hudinfektion och annat?

Basunen
2018-08-10 15:49
#10

#9, nä veterinären gjorde inget prov på huden. Tror ev att det kan handla om någon svamp eller så. Jag är rätt känslig för lukt så det kanske är jag som överdriver lite. Husse tycker inte det är lika illa, men fortf illa. Duscha i korhexedinschampo kanske kan hjälpa?

Sunflower_
2018-08-10 16:23
#11

Ja, jag tror också, som #3 påpeka, att det kan vara bra att klippa pälsen också. Dels för att kunna se utan all päls hur det ser ut eller om det utvecklas något därunder men även för att huden ska luftas. Dessutom lär det ju vara väldigt skönt i denna värme att bli av med lite päls. Och sen schamponera med ett schampo för oren hud som behandlar bakteriell- eller svampväxt. Det hade nog jag testat i alla fall!

Sunflower_
2018-08-10 16:23
#12

Ja, jag tror också, som #3 påpeka, att det kan vara bra att klippa pälsen också. Dels för att kunna se utan all päls hur det ser ut eller om det utvecklas något därunder men även för att huden ska luftas. Dessutom lär det ju vara väldigt skönt i denna värme att bli av med lite päls. Och sen schamponera med ett schampo för oren hud som behandlar bakteriell- eller svampväxt. Det hade nog jag testat i alla fall!

Sunflower_
2018-08-10 16:23
#13

Ja, jag tror också, som #3 påpeka, att det kan vara bra att klippa pälsen också. Dels för att kunna se utan all päls hur det ser ut eller om det utvecklas något därunder men även för att huden ska luftas. Dessutom lär det ju vara väldigt skönt i denna värme att bli av med lite päls. Och sen schamponera med ett schampo för oren hud som behandlar bakteriell- eller svampväxt. Det hade nog jag testat i alla fall!

Annons:
Sunflower_
2018-08-10 16:25
#14

Blir det inte bättre hade jag tagit en tur till veterinären igen och bett dom ta hudprover eller dylikt som iaf kan utesluta vissa åkommor

Rafflan
2018-08-10 22:39
#15

Ni har inte gjort något foderbyte?

Kanske är hundens naturliga lukt om den blivit vuxen och könsmogen nu?

Om du är känslig kanske ni får bada honom regelbundet i ett schampo som luktar gott :)

Basunen
2018-08-11 13:15
#16

#15 hoppas verkligen inte det är hans naturliga doft. Veterinären tyckte också han luktade skunk. Inget foderbyte nyligen. Men vi ska schamponera han med klorhexedinsxhampo nu är planen. Tyvärr har han åkte på en magsituatuon efter vetrinärbesöket. Vet inte om det var pga sederingen. Sprutdiaree med blod, hoppas det vänder snart. Veterinären tycker vi ska avvakta eftersom han ändå är duktig på att få i sig vätska. Men det känns så läskigt när det är massa blod i bajset….

[Forest]
2018-08-11 16:07
#17

16 tog veterinären prover för att se  bakteriefloran i munnen var för höjd? Jag fatta det som att inga prover togs men läste det igen o fatta det som att veterinären inte tog prover på huden. 🤔 Är det så att hunden slickar sig så borde detta gått bort när ni bada honom, och det gjorde det inte. Då låter det som att ni bör kolla efter svamp eller annat mysko. 

Själv hade jag nog valt en annan veterinär för att den första inte helt undersökte orsaken eller verkar vilja hitta den heller. Hoppas ni kommer fram till felet och att ni får bukt på det, hoppas du uppdaterar oss hur det gått/går :)

Basunen
2018-08-11 16:30
#18

#17 precis, det prov som togs var i munnen, men inget på huden. Och i munnen visade sig bakteriefloran vara för höjd. Så veterinären tyckte väl det var en enkel förklaring; att han skulle slickat sig på huden så den luktar illa. Men, nästa gång blir det en annan vetrinär. Han gav tyvärr inte alls ett bra intryck.

Basunen
2018-08-12 12:57
#19

Nu är hunden inlagd, går inte att få stopp på diarrén och blodet, så han är uttorkad. Denna vetrinär sniffade på hans rygg och sa tvärsäkert att det var Seboree. Kanske finns ngn koppling till diarrén, det vet jag inte. Hoppas bara att han krya på sig och att de inte hittar något allvarligt…stackars lillastora vovven. Han hade gått ner 4 kg sen i onsdags.

hemul
2018-08-12 14:23
#20

Oj! Skönt att han är omhändertagen nu ivf.

Annons:
[Forest]
2018-08-12 15:26
#21

19 Oj det var ingen rolig läsning.  Hoppas att han snart är bättre så han får komma hem. Hoppas du skriver hur det går med honom

koppargaller
2018-08-12 17:22
#22

❤️

Sunflower_
2018-08-12 17:44
#23

Tråkigt att höra, hoppas de får ordning på honom och att allt blir bra snart! Skönt att han får hjälp i alla fall

Basunen
2018-08-13 10:12
#24

Tack för ert stöd! Vovven mår mycket bättre nu och får komma hem idag! Proverna har inte visat något, så troligen är det bara en vanlig magsjuka som gått lite överstyr.

[Forest]
2018-08-13 17:50
#25

24. Skönt att höra 👍

Lona
2018-08-17 22:04
#26

Hur går det för er?♡


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Basunen
2018-08-18 20:59
#27

#26 Omtänksamt av dig att fråga, tack! Inläggningen med dropp och stoppande gjorde susen! Vovven är galet hungrig men får hålla sig till skonkost en vecka till. Han tappade ändå ganska mycket i vikt under några dagar bara, så han behöver äta upp sig lite. Och vi har påbörjat behandlingen mot seboree också. Så han börjar att bara ”lukta hund” igen.

Annons:
Lona
2018-08-19 00:20
#28

#27, Vad skönt! Hoppas att han fortsätter krya på sig i samma fart.♡


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: