Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 788 ggr
Garm
2018-08-09 09:43

Byta foder?

Jag har kört med samma märke av foder till min hund sedan hon var 4 år gammal och hon är snart 12 nu, bara bytt variant av det en gång. Innan hon blev 4 hann jag byta foder några gånger pga olika anledningar som kass mage, trist päls eller annat.

Nu sitter jag här och funderar på att kanske byta foder igen. Skulle behöva er input i hur jag ska göra och tänka.

Det foder jag kör med nu är Acana Light & Fit, som hon fick efter kastrering (pga pyometra) då hon gick upp i vikt väldigt mycket och snabbt. Hon har hållit sig fin i hullet och päls, avföring och allt är bra på detta foder. Lång ingredienslista, men det är fritt från spannmål.

Det foder jag funderar på att byta till är Magnusson Meat & Biscuit Grain Free. Dels är det ju svenskt och dels är det lite billigare kilopris på det, men priset är inte intressant egentligen. Det innehåller dessutom långt färre ingredienser och är spannmålsfritt, dock med potatis.

En ganska stor skillnad mellan de båda fodren är ju köttråvaran. Kyckling i Acana och nötkött i Magnusson. Min hund har ju ätit kycklingbaserat så många år nu och jag vet inte hur hon skulle reagera fysiskt på nötkött i fodret istället.

Är det värt att köpa en liten säck Magnusson och prova, eller ska jag fortsätta med Acana som jag vet hon går bra på? Det känns dock lite jobbigt att det är ett Kanadensiskt foder och färdas lång väg, medan Magnusson är helsvenskt vad jag förstått.

Tacksam för all input jag får.

(Ska tillägga att jag egentligen skulle vilja köra BARF, men inte har kunskap eller plats för det. Färskfoder blåvägrar hon, har försökt flera gånger under årens gång med olika märken. Tyvärr är det torrfoder som gäller.)

Annons:
Frida B
2018-08-09 09:58
#1

Personligen tycker jag du ska stanna kvar på acana. Om hon funkar bra på det finns det ingen större anledning att byta på en 12 år gammal hund.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Forest]
2018-08-09 10:13
#2

Jag håller med 1 här, det låter som att hunden funkar fint med acana :)

Jojaton
2018-08-09 10:15
#3

Hade inte heller bytt.

Johanna - Instagram

Garm
2018-08-10 09:01
#4

Tack för era svar. Hon får stå kvar på Acana. Känns onödigt, nu när jag tänkt mer på det, att fasa in nytt foder och försöka få till rätt fodergiva.

Lord Vulcan
2018-08-11 08:25
#5

Om hon nu är bra i magen och pälsen är fin, tycker jag inte att det finns anledning att byta.

Upp till toppen
Annons: