Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 1589 ggr
Bluebelle
2018-08-08 12:23

Hur vänja hund vid färskfoder?

Min nya hund kom till mig, 5 år gammal, och vägrade röra torrfodret som följde med honom, samt allt annat torrfoder. Jag vill vänja honom vid färskfoder, som han smakat två gånger och glufsat i sig, men med resultatet lös mage. Jag har läst att man ska blanda ut successivt med det gamla fodret för att vänja dem vid ett byte men hur ska jag göra det när han inte äter det torra? Han pillar bort dem om jag blandar ut med färskt. Kan jag bara fortsätta ge färskt och vänta ut det lösa eller mår han dåligt av det? Det är bara löst, inte diarré.

Annons:
majlar
2018-08-08 12:47
#1

Jag skulle ge det direkt, det gjorde vi med våran tjej. Hon klarade av bytet, utan några som helst problem.  Innan vi började med färskfoder var hon jättedålig i magen och fes, så hon själv lämnade rummet för att det luktade vidrigt. Hon var alltid lös i magen och sket var och varannan timme. Men sen efter att vi började med färskfodret så slutade hon direkt med fisandet och hon är alltid fin i magen och skiter en gång om dagen.

Bluebelle
2018-08-08 12:59
#2

Jo jag tycker oclså magarna är bättre på färskfoder. Min förra hund var inte känslig så då känner man att man kan byta hej vilt. Men nu blev han väldigt lös och har svårt med bajsandet. Om det bara är mjukt bajs lider man väl inte så mycket men vill ju inte chocka magen och ge magont och sånt.

Elsis matte
2018-08-08 13:34
#3

Vilket färskfoder ger du? VoH har ett par varianter för känsliga magar, som bara innehåller en ren proteinkälla ex vom eller lamm. Det är ett komplement egentligen, men kan vara en bra tillfällig övergång

Bluebelle
2018-08-08 13:45
#4

Jag ger Nordic special+. Om den är sämre för magen än den du tipsade om skulle jag kunna prova den. Men betyder den här känsligheten mot färskfoder att min hund även skulle reagera på att äta kött vi människor äter, tex biff eller kyckling (okryddad)?

[Forest]
2018-08-08 14:12
#5

Färskfoder brukar inte behövas göra sakta foderbyte på. Vi har 3 hundar alla tre blir lösa i magen av vissa typer av färskfoder. Vi köpte nu voh i bollar två olika ena med fisk i och den andra kycklig o ris. Dessa var inte billiga men av lathet så passar den mig. Enkelt ta fram 1 bulle per hund dessa tål våra mycket bra dock ska voh utgå från butiken vi köper i. Jag har märkt att våra blir lösa i magen om färskfoder innehåller vom från nöt. Kan vara samma med din? Finns mindre korvar o köpa för att testa vi köper mer kycklig än nöt vom till våra o det funkar bra. Våra får ofta annat rått nötfärs,blandfärs,kycklig mm o det klarar magarna bra

Bluebelle
2018-08-08 16:41
#6

Det var den uppfattning jag också var av, trodde färskfoder bara var att byta till som man kände för det men nu när jag kollat runt har jag hittat information om att det krävs helt olika enzymer i magen för att bryta ner färskfoder och vice versa. Min förra hund åt dagligen både torr och färsk så han hade väl båda enzymerna men den här krabaten kanske aldrig fått äta kött i hela sitt liv, varken färskfoder eller smaka sin förra mattes biff. Om det inte ordnar sig med lite tid så får jag nog prova lite annat protein som du säger.

Annons:
Changrila
2018-08-08 16:53
#7

Jag skulle byta "pang bom" och se hur det blir. Det har jag gjort på tre hundar nu, en av dem var lite lös i magen i tre dagar, sedan var allt hur bra som helst och i övrigt har alla tre mått tusen gånger bättre av rå mat än av torrfoder.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Jojaton
2018-08-08 17:10
#8

Jag bytte direkt från valptorrfodret till ren våm ett par dagar och sen till Mush, gick hur bra som helst och ingen dålig mage - och min hund har verkligen ingen stålmage.

Johanna - Instagram

Rafflan
2018-08-08 17:12
#9

Alla hundar tål inte färskfoder, jag skulle byta rakt av, om hunden fortsätter vara dålig i magen skulle jag prova färskfoder för känsliga magar eller ett annat märkt/typ av färskfoder :)

Bluebelle
2018-08-09 00:43
#10

Tack för era synpunkter! Jag byter pang bom nu då, börjat strö fortiflora över maten och sen får vi se då om jag behöver prova annat märke/annat protein. Men hur länge är det rimligt att försöka vänta ut den lösa magen? Tre dagar? En vecka? Två veckor?

Changrila
2018-08-09 07:15
#11

#10, hade jag inte sett en klar förbättring efter ca 3 dagar så hade jag bytt. Det är ju (tyvärr) som med torrfoder att det inte finns en enda sort som passar precis alla hundar. Vissa hundar fungerar på alla möjliga sorter, andra hundar mår bra av någon sort men fungerar inte alls på andra… På det sättet är färskfoder inget "mirakelfoder".

Jag märker även skillnad på mina hundar om de äter olika sorter från samma märke. Tex har ju Vom og hundemat många olika sorters foder. Bara ett enda av dem fungerar för mina hundar. Färskfoder från andra märken är betydligt enklare för mina hundar och jag kan med lätthet ge vad som helst om det gäller några enstaka måltid. Det är om de ska gå enbart på en sort som jag märker skillnader mellan fodren, men å andra sidan så brukar jag blanda hejvilt mellan olika fodersorter.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Bluebelle
2018-08-09 23:43
#12

#11 Idag är tredje dagen och det är faktiskt lite bättre. Fortfarande kladdig avföring men behövde inte duscha av honom en enda gång idag. Har ju strött Fortiflora på maten så det kanske är tack vare den som det lugnat sig. Får se hur det blir utan dem sen om ett par dagar. Men måste verkligen poängtera hur mycket mindre han bajsar av färskfodret! Kommer en liten plutt bara, knappt märkbar i gräset. Han bajsade som en schäfer på torrfodret, något jag iakttog hos min förra hund också. Hur kan torrfoder ens klassas som foder när precis allt kommer ut där bak? 😳

Lona
2018-08-10 14:30
#13

#12, Alla torrfoder ger ju inte stora lass med skit, våra hundar bajsar inte särskilt mycket. De funkar faktiskt bättre på torrfoder (med spannmål!😮) än på färskfoder, men alla hundar är ju individer.🙂


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Upp till toppen
Annons: