Annons:
Etikettvalpar
Läst 1130 ggr
hejsan124
8/7/18, 4:27 PM

8 veckors valp biter sig själv?

Jag fick i fredags hem min finska lapphundshane, då 8 veckor gammal. 

Allt har fungerat väldigt bra egentligen, vi åkte bil i 5 timmar från uppfödaren och han låg mest och vilade/sov hela vägen. På nätterna gnäller han ingenting och kan vänta 6-7 timmar under natten på att gå ut och kissa (ibland har det kissats/bajsats på tidningspapper i hallen om jag är inte är tillräckligt snabb ut). Han känns ganska självständig, vill inte sova med mig samt följer inte efter mig så mycket. När vi går ut så går vi enbart väldigt korta sträckor, han är född på landet och har nu kommit till en lägenhet i stan så det är mycket att ta in för han. De enda som han har träffat hittils är min absolut närmaste familj och någon granne i huset som hälsade lite fort. Vi leker inte överdrivet mycket, lite dragkamp och sen har han fått sprungit lite kort efter leksaker/pinnar som jag har i handen. Han har lärt sig sitt och brukar även när han är som vildast (när maten ska fram) så sätter han sig oftast när jag säger till. 

Nu till problemet, han biter sig själv i benet samt kliar sig väldigt mycket. Jag har kollat igenom honom samt känt och klämt på benen utan att han reagerar. Jag har förstått att det kan vara stress, och när jag frågade uppfödaren så sa hon att han bör ta det lugnt och vila så mycket som möjligt. Hon sa även att jag ska försöka avleda när han biter, men han kan i sömnen vakna till och bita/klia och då vill jag ju inte störa honom. Han gillar inte halsbandet och då kliar han extra mycket, så igår var jag iväg och köpte ett sele till honom (tänkte ändå fortsätta med kopplet lite då och då så att han lär sig). Hon i djuraffären sa då att han var väldigt varm, men han åkte ju bil dit (stressande?) + att det är väldigt varmt både ute och inne just nu. Han fick en kall hundduk över sig när vi kom hem och jag tycker inte att han är lika varm längre.

Vad tror ni att det kan bero på? Han sover oerhört mycket, ofta 2-3 timmar för att sen gå ut en kort sväng och sedan lite bus och sömn igen. Hur ska jag få honom att sova ännu mer än det? Jag ska såklart kontakta veterinär om det inte ger med sig, men tänkte kolla här först om någon kan tänkas veta vad det kan vara.

Annons:
Elmont
8/7/18, 5:03 PM
#1

Kliande kan bero på mjällkvalster, kolla i pälsen (särskilt ryggslutet) efter vita korn :) Bitandet kan också helt enkelt bero på att han är valp med valptänder, min gjorde också så i början :)

hejsan124
8/7/18, 10:24 PM
#2

Ja nu på eftermiddagen har han inte bitit sig själv lika mycket, jag har äntligen hittat ett ben som han gillar att tugga på som han har fått när han börjat tugga på annat (inklusive sig själv). Får hoppas att det bara är valptänderna som ställer till det, men jag försöker att avleda så gott det går i alla fall. 

Jag ska absolut kolla igenom pälsen imorgon, uppfödaren tipsade också om att jag skulle tvätta honom så jag har köpt ett väldigt milt schampoo för valpar. Han kliar sig bara vid halsen/nedanför öronen, något som han gör ännu oftare när han har halsbandet på. Kan det vara det som han känner av även i efterhand?

Upp till toppen
Annons: