Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 1326 ggr
anettebrostrom
8/7/18, 4:16 PM

Köpa ytterligare en hund

Har en blandras, kastrerad tik, på snart 4 år. Tänkte till hösten utöka familjen med ytterligare en hund. Har tänkt mig samma blandning, men är osäker på om jag ska välja tik eller hane? Synpunkter och förslag mottages.

Annons:
[Forest]
8/7/18, 7:06 PM
#1

Guldläge välj en valp du fastnar mest för jag rek att du kollar på renrasig då det så sällan görs dessa rastypiska testerna beroende på vilken ras. Det känns säkrare o veta att det är flera led som kollats upp för att få fram så friska avkommor som möjligt. Valet är ditt förståss :)

Lord Vulcan
8/8/18, 5:19 AM
#2

Om du fastnar för en hanvalp, ta den. 2 tikar riskerar att bråka våldsamt med varandra, om det vill sej illa. Jag har mor och dotter schäfer och dom går igång ganska ofta. Än så länge är det inte på fullt allvar, och jag hoppas det stannar där:) Charmen med en blandis är att man vet aldrig vad man får. I min blandis kull, va ingen lik den andra. Och han är det käraste jag någonsin haft i mitt liv😍

Sunflower_
8/8/18, 11:29 AM
#3

Generellt känns det som hane och tik fungerar bäst ihop, men självklart kan ju två tikar fungera super också. Det är väl just det som #2 tar upp, att det lät kan bli gnabb mellan två tikar. Personligen hade jag valt en hanhund men det är också för att jag gillar dom bäst haha

hemul
8/8/18, 11:37 AM
#4

Finns ett avsnitt av Vår bästa vän där de tar upp det där med flera hundar som inte går ihop. Tror det ligger på SR. Ivf säger de att om det går riktigt illa mellan tikar kan det vara omöjligt att lösa och man måste omplacera den ena tiken. Med hanundar är det tydligen lättare att få till vapenvila.

[Forest]
8/8/18, 2:22 PM
#5

3. Här bor tre tikar o alla går mycket bra ihop. Våra funkar bra även när vi vart hundvakt då i några veckor med olika kön dock har det till 80% vart samma ras. Jag klipper ibland andras hundar av olika raser o kön inga problem mellan hundarna.

Bluebelle
8/8/18, 4:44 PM
#6

I ett avsnitt av Vår bästa vän om att ha två hundar sa hundpsykologen att man ska välja samma kön för att inte hamna i att behöva lämna bort en av hundarna vid varje löp, vakta mot smygparningar, och behöva hantera en stressad hane. Det blir enklare för dig med samma kön, menar hon

Annons:
[Forest]
8/8/18, 9:22 PM
#7

6 ts tik är kastrerad så det bör väl inte vara så svårt att skaffa en hane 😎

Bluebelle
8/9/18, 12:16 AM
#8

Jaha, jag missade det. :)

Lona
8/9/18, 7:31 AM
#9

Jag har haft lite olika konstellationer, just nu har jag en av varje. Ska man lägga till hundarna vi bor med så är det totalt sju hanar och en tik. Numera är tiken kastrerad av medicinska skäl men hon var det inte tidigare. Jag tycker mest att det beror på individer och raser hur det funkar. Sju testosteronstinna rottishanar + en löptik, njae, men sju jaktlabbar + löptik, japp det har funkat. Personligen föredrar jag tikar men det är bara en smaksak. Välj det kön ni tror att ni trivs bäst med och om ni inte riktigt kan bestämma er - välj helt enkelt den individ som ni fastnar för.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: