Annons:
Etikettvalpar
Läst 3890 ggr
Elmont
8/6/18, 7:36 PM

Valpen tar över min säng!

Min fyramånaders valp kan nu ta sig upp i sängen, kompostgaller välter han (kan därför inte användas som hage heller) och jag har inte råd att köpa en stadigare hage just nu då de är väldigt dyra för en student. Sätter jag mig i sängen hoppar han upp och biter som bara den, det GÅR INTE att sitta still det gör helt enkelt för ont, sätter jag ner honom blir det en jättekul lek, byta ut mot leksaker fungerar ibland men jag vill ju kunna sitta i min säng utan att behöva underhålla honom hela tiden och ett 'pip' 'aj' eller 'nej hetsar upp honom ännu mer. Har någon tips på vad jag kan göra? D: 

OBS kan inte ha honom i ett annat rum då jag bor med andra och de har inte velat valpsäkra resten av hemmet.

Annons:
eli1991
8/6/18, 7:43 PM
#1

Jag hade bara lugnt lyft ner valpen helt tyst utan att säga något. Samma sekund som den hoppade upp. Även om det skulle ta en hel natt i början så tror jag du har igen det sen. Var konsekvent och lugn. Tillslut lär den tycka du är tråkig och bli less, kan dock ta tid första gångerna.

Elmont
8/6/18, 7:46 PM
#2

#1 Jag har testat detta, hållit på i timmar men bara det att jag rör honom gör att han blir mer och mer upphetsad det spelar liksom ingen roll hur tyst och lugn jag är, särskilt inte eftersom han biter sig fast (han får tänderna runt hela min underarm då jag är väldigt kort och smal) så jag kommer inte loss utan att det blir en jätterolig brottningsmatch för honom igen och igen. :(

Avah
8/6/18, 8:23 PM
#3

Men varför vill du inte att hunden ska vara på sängen

Cragan
8/6/18, 8:25 PM
#4

#2 om du kan ignorera o ligg helt still är det jag får göra med min tugg maskin
om jag rör mig eller säger något så är det kul o det tuggas mer men det har lugnat sig iaf   var betydligt mer tuggande för bara en månad sedan

Elmont
8/6/18, 8:26 PM
#5

#3 Det har jag inte skrivit någonstans? Jag tycker det är fruktansvärt mysigt (när han INTE biter) men i och med att han biter så pass att jag inte kan sätta mig om han inte redan somnat så måste jag hitta ett sätt för det att fungera! :)

Elmont
8/6/18, 8:27 PM
#6

#4 Försöker! ^^' Känns som det som skulle fungerat bäst om det inte gjorde så satans ont. Jag har aldrig haft problem att göra så med andra valpar men den här killen har tänder som små knivar, helt sanslöst!

Annons:
Avah
8/6/18, 8:53 PM
#7

#5 Alla valpar biter så jag funderar starkt varför du skaffar en valp om du vet att dem biter. Det är bara stå ut

Elmont
8/6/18, 9:03 PM
#8

#7 Jag funderar starkt på vad du får ut av att vara snorkig mot främmande människor? Valpar är olika ända till tänderna vilket såklart innebär att det är lättare eller svårare att stå ut med vissa valpars bitande. Det är inte min första valp, och långt ifrån första valpen jag haft mycket att göra med. Som jag också skrev har jag aldrig haft problem med valptänder innan utan det här är första gången.

Fisherling
8/6/18, 9:08 PM
#9

Ta på utrustning. Läderhandskar, tjocka kläder, skor. Sedan tålamod.

Elmont
8/6/18, 9:12 PM
#10

#9 Ska genast testa detta, tack!

Skivling
8/6/18, 9:15 PM
#11

Händer det hela tiden? Tänker såhär, trötta ut, ( miljöträning, leta godis, passivitetsträning), distrahera.. de där valptänderna är hemska, jag hade tur att min bara hängde sig i kläder.. inte så bra om bitandet får igång skoj saker, så tänkte mer i förebyggande.. dels att han är trött och kanske träna att han tycker att hans bädd är skojigare? Min valp var så lätt, 30 minuters stå vid ica och strunta i folk t ex och så sov han som en stock i flera timmar. Byt med tuggben? Kanske någon har bättre tips!

Elmont
8/6/18, 9:21 PM
#12

#11 Han slocknar inte utan blir övertrött (så ännu mer bitande!) :) Dessutom vill jag inte att det ska bli en vana att jag sätter mig i sängen = biter valpen så blir människan jätterolig! Så jag ska pröva att ta på mig tjocka kläder och bara vara tråkig!

Sugar Mist
8/6/18, 9:23 PM
#13

Börjar han med det så plocka ner och ge kong fryst med färskfoder/blötmat på golvet, då brukar dom slockna, om det är att han är övertrött :)

-

Annons:
Avah
8/6/18, 9:51 PM
#14

#8 Han kanske är tappatand klieperioden?

Elmont
8/6/18, 9:55 PM
#15

#8 Självfallet är han det, jag har aldrig påstått att det är något onormalt med hans bitande det är helt normalt valpbitande. Däremot gör det fruktansvärt ont när han biter vilket ger en reaktion (antar att jag återigen måste upprepa att det här är första valpen jag reagerat på det gör alltså fruktansvärt ont när han bits) vilket såklart triggar ännu mer bitande vilket blir problematiskt i sängen då de kan skapa en vana att sätter jag mig där så biter han och får en reaktion vilket blir roligt och triggar mer.

hemul
8/7/18, 4:14 AM
#16

#7 Dumheter! Ja, alla valpar bitar men långt ifrån alla biter och fortsätter att bita så hårt och frenetiskt att det blir plågsamt. Själv har jag aldrig haft en valp som gjort det. Och jag har inte försökt avstyra bitande helt, bara lära dem vad som är lagom hårt och lagom mycket och det har de fattat bumsilibejan.

Har inga råd, Elmont, eftersom jag inte haft problemet. Mina har som sagt fattat när man visat att det gör ont/inte vill att de biter hårt. Sorry.

Cragan
8/7/18, 5:57 AM
#17

#6 hehe jo känner igen problemet med knivar som tänder innan min blev av med sina valp knivar så hade jag rivmärken och rispor över hela mina armar 
hoppas valpen din snart tappar dolkarna och att dom trubbigare vuxen tänderna hittar fram trotts att dom känns dom med men är ju trevligare när någon trycker på ens armar med 2 kulhammare än med 2 dolkar 🤪

Avah
8/7/18, 9:54 AM
#18

Dem gånger hunden har bitit oss hårt är  det när hon varit hungrig

kinjelooo
8/7/18, 10:23 AM
#19

#3 det finns hur många anledningar som helst för att inte ha hunden i sängen, precis lika många som är för. Det är inte upp till dig att ifrågasätta vart någon annans hund ska få vara eller inte vara. TS, har du testat ryggsäck? Jag hade också en bitsk och hetsig valp och detta hjälpte enormt. Att sätta sig på huk och hålla valpen mellan knäna med ryggen mot dig. Inga ord, bara håll för bröstet så att den inte kommer loss. Och så väntar du till den suckar ut och är lugn. Jag har också ”nattat” min valp i början genom att sitta med i hennes bädd tills hon somnade djupt. Detta för att skapa en vana av att sova i bädden. Dvs om man inte vill sova med valpen i sängen, hur mysigt som helst :)

Elmont
8/7/18, 12:45 PM
#20

#19 Försöker öva in ryggsäcken lite försiktigt nu så hoppas den kan hjälpa snart! Valp i sängen är det absolut mysigaste som finns, det är mer på dagen när jag sitter med datorn i sängen som är problemet xD

Annons:
Lona
8/7/18, 10:05 PM
#21

Funkar det om du ger något tugg istället för leksak? Tänker att om du tex passivt håller i ena änden på ett ben eller nåt? Du blir ju visserligen involverad ändå, men på ett lugnare sätt. Att äta/slicka/tugga är dessutom lugnande. Även om vissa valpar är betydligt värre än andra så är det ju (förhoppningsvis) en övergående period.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lona
8/7/18, 10:06 PM
#22

☆ Dubbelpost ☆


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Rafflan
8/7/18, 11:48 PM
#23

Vad är det för ras?
Känns som det är dags att lära sig kommunicera med hunden och lära sig vilken tränings metod som passar din valp, har du provat gå valpkurs? :)

Elmont
8/8/18, 10:37 AM
#24

#23 Vi går valpkurs och har inga problem att kommunicera, men det är en valp som blir extra glad av reaktioner så att lära bort bitande på annat sätt än att ignorera fungerar inte och därför behövde jag tips i en situation där att ignorera honom blir svårt :)

eli1991
8/8/18, 10:46 AM
#25

Tror också på vikten av att träna in ordet "nej" i andra situationer för att sedan kunna appliceras i situationer som dessa och liknande som uppstår. Sen är det såklart en process att lära sig vad som funkar på just din hund men det kommer med tiden ☺️ Har själv en piraya på 17 veckor 😂 det tar tid att lära sig "sin" hund ☺️

Lona
8/8/18, 10:53 AM
#26

Det där med att ignorera är väldigt käckt i teorin - men det funkar inte när det gäller självbelönande beteenden. För en del hundar är skällande, bitande och andra felbeteenden så roligt att det är skit samma att husse/matte uppenbarligen inte gillar det. Att "säga till" eller "ta tag i" funkar inte heller på en viss typ av hund (som du redan har upptäckt). En hund med ett stort mått social kamplust kommer att tycka att det är skitkul - eller så blir den förbannad. Bäddat för konflikter. Hur du än väljer att lösa det så kommer det förmodligen krävas någon form av "aktiv passivitet" från din sida, att du tränar på att han ska kunna vara passiv när du läser eller pluggar. Kanske korta, korta stunder i början. Var noga med att inte avsluta med något som ger hög förväntan och energipåslag, belöna inte med kamplek och bus i de situationerna. Jag vet inte om du har svarat på det tidigare men vad händer om han får något att tugga/slicka på? Eller möjligen en aktiveringsboll eller liknande? En snuffelmatta?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Katti
8/8/18, 11:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#27

Alltså, positiv träning i all ära, men i det här läget hade jag definitivt fysiskt visat hunden att det inte är okej. Ingen vuxen hund hade tillåtit en valp att bita så att det gör ont! När valpar leker med varandra biter de också ifrån ordentligt när det gör ont. Det är så de lär sig!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
Elmont
8/8/18, 1:24 PM
#28

Känner att jag måste klargöra detta, problemet är enbart i sängen. Sätter jag mig och jobbar vid skrivbordet så lägger han sig och vilar och att ignorera honom har fått ner hans bitande något enormt. Så länge han inte får någon reaktion lär han sig oerhört snabbt att inte bita så jag kommer testa tipset jag fick här om att ta lite tjockare kläder och ignorera. 

Min valp biter inte hårdare eller är värre än någon annan, men han har väldigt vassa tänder jämfört med andra valpar jag haft så han får en reaktion (jag rycker till skriker till) och han blir ännu mer upphetsad av att jag ger honom uppmärksamhet.

Lexie82
8/9/18, 8:36 AM
#29

#28 Har du provat att lära in kommandot "sluta"? Det gjorde jag med min schäfervalp som också var en jäääääkel på att bita och tugga på en.

Lägg riktigt gott godis i handen, knyt näven. Sätt hunden framför dig och låt hunden nosa, slicka, försöka komma åt godiset, allt han vill. Men DIREKT när han slutar (om så bara för en sekund) så säger du "sluta" och ger honom godiset. Upprepa flera gånger till du kan säga "sluta" för att få honom att sluta. Sen kan du använda det kommandot vad han än gör för att få honom att sätta sig och vänta på godis. Och sista steget är att gradvis byta ut godis mot beröm så du inte får en liten tjockis. =P

Jag hade inte överlevt min schäfervalp utan ett kommando för att avbryta ett beteeende. Prova, och lycka till =)

Elmont
8/9/18, 12:55 PM
#30

#29 Ska absolut pröva det, tack! :D

Frida B
8/9/18, 1:37 PM
#31

Testat att låta valpen veta att det inte är okej? :p

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Elmont
8/9/18, 2:00 PM
#32

#31 Om det hade hjälpt hade jag ju inte haft det här problemet… Verkar som att folk har svårt att greppa att hundar är olika känsliga för t.ex tillsägelser så medan vissa springer och gömmer sig blir andra bara jätteglada för uppmärksamheten.

eli1991
8/9/18, 2:16 PM
#33

Tycker kanske du har lite tråkig inställning nu TS. Du har fått måååånga bra tips och trix att pröva, kanske något av dem funkar? Folk har också frågat vilken ras du har, vilket eventuellt skulle underlätta för att försöka förstå hundens beteende. Eftersom ingen är där och ser din hund kan folk bara ge tips utifrån vad dom tror KAN funka, vad som funkat på deras hundar etc. Eftersom du går hundkurs skulle jag verkligen rekommendera att be tränaren om hjälp eftersom den ser dig och hunden på ett helt annat sätt än vad vi gör här. Men självklart ska man be om så många tips som möjligt, har själv bett om hjälp både här och där! Känns dock som att du slår ifrån dig många förslag. Tror inte det finns någon Quick fix utan de flesta metoder kommer kräva tålamod och konsekvent handlande.

Elmont
8/9/18, 2:44 PM
#34

#33 Jag har varit jättetacksam för de tips jag fått och håller redan på att arbeta med dessa, men 'låta valpen veta att det inte är okej' insinuerar så uppenbart ett 'jaha så du har inte uppfostrat din valp' (sjukt ospecifik 'tips' dessutom) och att den som skrivit inte läst igenom då hen då skulle vetat att hunden reagerar bäst på att man blir tråkig. Och att 'slå ifrån mig många förslag' beror på att jag redan prövat dem (vilket jag då förklarat men tackat för förslag). 

Jag blir faktiskt fruktansvärt trött på människor som kommer med snorkig attityd och ger helt orelevanta förslag som ofta antingen är inlindad kritik ("#5 Alla valpar biter så jag funderar starkt varför du skaffar en valp om du vet att dem biter. Det är bara stå ut" ja oj vilket bra råd!) eller att man ser en chans att få klappa sig själv lite på axeln. 

Jag älskar hundvärlden, men det här är ett utmärkt exempel på varför folk undviker den. Man ber om råd och medan majoriteten är fruktansvärt trevliga människor så är en del (särskilt unga nyfrälsta hundfantaster) som besatta vid att få höja sig själva genom att kritisera andra och när någon inte är tillräckligt tacksamma över ens dåliga attityd kan man dessutom få förfäras över att åh den här människan vägrar ju ta emot råd!

Annons:
eli1991
8/9/18, 3:02 PM
#35

Ser inte så många snorkiga eller otrevliga kommentarer, däremot kan ju allting tolkas i olika riktningar. Tycker inte tråden handlar så mycket om din hund längre men lycka till med valpen ☺️ Somsagt hade jag nog främst vänt mig till eran tränare som ser er och dessutom vet vilken ras din hund är då det inte framkommer här och kan vara av betydelse.

kinjelooo
8/9/18, 3:23 PM
#36

#34 jag kunde inte ha sagt det bättre! Människor har väääääldigt svårt att begripa att det FAKTISKT finns extremt svåra valpar, som inte faller inom ramarna av en vanlig valpuppfostran. Jag har själv haft en sådan och varken mina hundkompisar eller valpkursinstruktören kunde förstå, tills de ”upplevde” valpen själva. Har också testat alla möjliga sätt att träna bort det men med en valp som älskar konflikt känns det ibland (läs: ofta…) helt hopplöst. Och att sedan få höra att ”valpar bits, det är bara att härda ut” eller ”du måste visa att det inte är okej” är som käftsmäll. Som sagt, ryggsäcken funkade bäst. Sen har vi också lärt in ”stopp” genom lek, där vi alltid avbröt all lek utan att säga något mer än just stopp. Sen kunde vi bryta valpen/unghunden lättare när hon fick sina spel. Det används än idag (3 år) när leken blir för hetsig. Lycka till med valpen och filtera bort negativ feedback, det är inte värt att lägga energi på :)

Lexie82
8/9/18, 3:30 PM
#37

#35 Måste hålla med om att TS verkat tagit till sig av de råd som varit relevanta, och sagt sig ska prova dem. Vet inte var du får att hen slår ifrån sig ifrån?  Och en eller två som svarat har, som hen säger, varit antingen luddiga och otydliga eller rent av ohyfsade. Jag vet inte heller varför ras skulle vara så relevant? Enligt min erfarenhet så är valpbeteende inte särskilt rasbundet, däremot brukar det leda till en hel del "råd i all välmening" som egentligen bara är fördomar mot specifika raser.

#34 Prova dig fram till något som funkar för dig! Men mitt råd om "sluta-kommando" och som någon annan sa, ryggsäcken, är två saker som är väldigt bra att lära en valp oavsett om det löser just det problem du har nu eller inte.  Det kommer du ha nytta av under hela hundens liv.

Lona
8/9/18, 4:27 PM
#38

Sluta-kommando är definitivt en bra grej!
Tränar du in det i samband med lek (alltså inte i sängen) så har du dessutom ett toppenverktyg att använda senare också. Jag kan tänka mig att det ändå är lite "krut" i din valp, då är det skitbra övningar.
Jag har aldrig gjort det med valp, däremot tränat det en hel del med min terrier men han var vuxen när han kom hit.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Frida B
8/9/18, 9:25 PM
#39

#32 nej men ursäkta för att jag kom med en tanke. Du, ändra din attityd lite va.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Upp till toppen
Annons: