Annons:
Etiketthälsa
Läst 1626 ggr
Mimmulih
8/6/18, 6:45 PM

Löss - utställning om en vecka!

Hej! Jag är lite i debatt med mej själv , läser en massa på nätet men hittar inget rakt svar. Vi är anmälda för utställning nästa söndag, hittade vad vi tror är två löss på Luna igår, är sådär 99% säker och jag har ringt veterinären o ska få en kur på recept ikväll, men, ingen har sagt något om en inkubationstid eller dylikt, förra året hittade vi loppor (viltdjursloppor tack o lov) o då hade vi ganska bra riktlinjer o rekomendationer att följa. Nu låter de som att behandla o vips klart, så till min fråga, måste vi nu inhibera vår utställning nästa helg eller blir hon likdom friskförklarad nu efter dosen'medicin?? Tacksam för svar. Är lite orolig att behöva ställa in men såklart gör vi det om vi måste. Käns så surt då alla jäkla kräk tydligen måste hoppa på henne 😠… o så jäkla dåli timing nu då de planerats i typ halvår att åka o hennes uppfödare kommer dit o allting😵😕

Annons:
[Wijnja]
8/6/18, 7:07 PM
#1

Då får man inte ställa ut om man har smittor

Vixxen
8/6/18, 7:10 PM
#2
Mimmulih
8/6/18, 10:11 PM
#3

Tack! Kollade nyss, nu ställer vi ut i finland så då gäller Finska kennelklubbens regler, hittar inte lika bra info som detdär men de brukar va ganska lika så kollade ändå. Det står bara att om en hund har ohyra eller smittsam sjukdom får den ej delta, men de står inget om hur många dagar det skall gå emellan efter behandling. Vi har inte hittat en enda till, och skall lägga medicin, när e hon liksom "friskförklarad"? Jag förstår ju nog att man inte får ta en direkt smittad hund dit att smitta andra… hmm.

Vixxen
8/6/18, 10:53 PM
#4

Kan inte finska! Men här borde info finnas:   https://www.kennelliitto.fi/koiraharrastukset/antidoping

[Wijnja]
8/7/18, 4:03 AM
#5

Om jag vore du skulle jag kolla upp med skk

Lord Vulcan
8/7/18, 5:07 AM
#6

Brukar stå på medicinen, om det är karens 🤔

Annons:
Mimmulih
8/7/18, 7:43 AM
#7

Enligt vad jag nu hittat angående dopingregler fins de ingen karens för ohyras-medicin eller vaccin. O en rekomendation att efter sista behandlingen kan den anses ok o smittfri. Men ska googla vidare. Tack för länken ska kolla, är inte jätte bra själv heller men förstår sådär i det stora hela, tyvärr är såna här texter alltid svåra att läsa dock 🤔

Mimmulih
8/7/18, 7:45 AM
#8

Har läst den länken redan märkte jag nu, gick att klicka upp svenska, men de brukar va bristfällig info på svenska, hursomhelst hittar ja inget annat än att de ska finnas nån läkemedelsdiagram eller liknande som de använder men javhitttar ingen länk till de.. ska söka vidare tack alla!

Frida B
8/7/18, 9:32 PM
#9

Vad heter preparatet du köpt?

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Mimmulih
8/8/18, 6:27 AM
#10

Enligt rekomendation av veterinär fick jag stronghold, men nu efter att vi gav henne det läser jag på nätet att de inte skall ta blodsugande löss ? eller kanske de är sånt att de är samma verksamma medel men inte fins studier så man inte får skriva det på förpackningen, enligt veterinären skulle detta bita på både fästingar o lössen ja hittade på henne. O va säkert att använda då hon väger endast 2,5 kilo. Nu då ja läser om ämnet så hittar jag inte samma info, fick oxå grönt ljus för utställningen på söndagen… Dehär käns väldigt mysko, har någon av er erfarenhet av sånthär? Har överlag haft STORA problem att hitta passande fästing/ohyre medel då typ inget jag hittat fungerar för så små hundar. O ja känner att ja måste börja behandla henne med nåt, inte kanske enbart för fästingar men då vi lyckats få både loppor o blodsugande löss inom ett spann av 1 år.. ett par fästingar oxå, o i vanliga fall kryllar det av fästingar här i området (men i år har det varit för torrt) .

Mimmulih
8/8/18, 6:27 AM
#11

Kan tilläggas att det är receptbelagt och jag fick uppfattningen om att alla medel för såhär små hundar är receptbelagda? Kanske har fel..

Lord Vulcan
8/11/18, 8:29 AM
#12

Jag använder Frontline till mina. Receptfritt och jag tror det finns för riktigt små hundar oxå.

Upp till toppen
Annons: