Annons:
Etikettavel-och-genetik
Läst 1849 ggr
Lexie82
2018-08-06 16:02

DNA test

Funderar på att DNA testa min hund för att se vilka raser hon innehåller, av ren nyfikenhet. Någon som testat att DNA testa sin hund? Var vände ni er för att göra det?

Annons:
Aleya
2018-08-06 16:14
#1

Vad är det du vill ha ut av testet? För man kommer inte kunna säga en exakt ras utan bara gruppen av ras som hunden tillhör exempelvis.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Lexie82
2018-08-06 16:17
#2

Det är bara ren och skär nyfikenhet. Jag har en rescue från Rumänien, så jag har inte en susning om vilka raser hon har i sig.

Lona
2018-08-06 16:24
#3

Det finns idag inget tillförlitligt DNA-test för att få reda på raserna i en hund. Jag vet att det finns företag som utlovar alla möjliga gentester men en stor del av dem är inte särskilt seriösa.
Pengarna i sjön, med andra ord - gör något roligare för dem i stället!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Aleya
2018-08-06 16:47
#4

#2 då säger jag som #3 och lägg pengarna på något roligare

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Lexie82
2018-08-06 17:55
#5

#2 och #3 Okej, tack för er input, men frågan vände sig till de som provat - vilket det låter som att ni inte gjort. Vad jag lägger pengar på eller vad jag tycker är roligt är inte relevant i tråden. =P

Aleya
2018-08-06 18:09
#6

#5 jag googlade på dna test hund och det verkar inte efter vad jag läste att det är något att lägga närmare 900 kr på. Det stod som jag skrev innan att dom inte kan säga exakta raser utan bara ungefär vad det är för kategori. Men visst, om du inte är petig så kanske det funkar.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Herveaux
2018-08-06 18:14
#7

Du kan ju lägga ut en bild här på forumet så kan vi gissa vilka raser (eller hundtyper) det kan vara i din hund. 

Sen om du gör ett DNA-test kan det ju bli spännande att se om vi som gissar och testet är överens eller inte.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Ambrose
2018-08-06 23:09
#8

En kompis DNA testade sin hund. Hon visste att den var 50% lapphund, men uppfödaren(tjuvparning som skulle varit renrasig, men en av uppfödarens andra hundar lyckades komma till) visste inte om det var Aussie eller BC. Om man kan ange en av raserna blir testerna tydligen mer tillförlitliga.. så hon skickade in DNA + att hon sa att mamman var lapphund. Svaret blev 50% lapp 50% BC. Vissa raser är lättare att testa för än andra. Beroende på hur vanliga/gentypade de är.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Lexie82
2018-08-08 09:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#9

Gissa på :)

Upp till toppen
Annons: