Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 9066 ggr
CarinCarinlou
2018-08-05 19:42

Någon med erfarenhet av hundar utan hem?

Hejsan!

Jag undrar om någon här har någon slags erfarenhet av hundar utan hem? Jag och min sambo är inne på att försöka "adoptera" en hund via dem i höst. 

Är det någon här som har en hund via dem, kanske varit i kontakt med dem eller till och med är aktiv själv inom hundar utan hem? Vill helt enkelt höra erfarenheter hur det kan fungera att adoptera via dem. :)

Annons:
Cragan
2018-08-05 20:07
#1

har ni kollat dom inhemska omplacerings ställena som hundstallet? 
är starkt emot alla dom där vi importerar gatuhundar från andra länder ställena pga alla skandaler o sådant dom har lyckats med som falska vaccin papper osv (säger inte att hundar utan hem har gjort sådant men jag klumpar i hop alla dom där i en o samma hög)

Werifesteria
2018-08-05 20:49
#2

En vän till mig adopterade en hund därifrån för några år sedan. Den hade inte alls samma mentalitet som de beskrivit. Det var en EXTREM problemhund. Den hade bott i ett jourhem här i Sverige hos en av de som är väldigt aktiva inom organisationen. När min vän berättade att hunden gjorde utfall mot ALLT utomhus(även om hunden såg hunden/barnet/bilen/cykeln) på 100 meters avstånd och at den var så otroligt stressad 24/7 så sa dom typ "jaha..vad tråkigt.. men då får du gå en kurs med henne..". En problemhundsutredare, som ej var kopplad till Hundar utan hem. sa att hunden måste ut på landet, mitt i ingenstans, för att eventuellt kunna må bra. HuH ville då att hunden skulle bo kvar hos min vän, i stan, medan dom letade ett nytt hem som kunde ta flera månader och de verkade inte vilja vara helt ärliga med hundens problem mot eventuella intressenter. 

Så min vän gick emot reglerna och omplacerade hunden själv till ett hem hos en hundvan person på landet. Tyvärr blev hunden inte bättre efter ett år och då avlivade den nya ägaren hunden.

 Juste, efter att min vän var på besök hos hunden första gången i jourhemmet så var kvinnan från HuH otroligt hetsig och smsade och ringde typ varje dag i flera dagar om "ska du ha hunden??? kan inte ha den här längre, är för många hundar". Min vän märkte inget på hunden när hon träffade den i jourhemmets trädgård och jourhemskvinnan hade någon anledning till att de inte kunde gå ut på promenad. Min vän var naiv och nybörjare, så efter kvinnans tjat åkte hon och köpte hunden några dagar senare.

kinjelooo
2018-08-05 20:53
#3

Jag har försökt att adoptera en hund via hundar utan hem. Gjorde intresseanmälan på tre stycken, samma dag som annonserades på hemsidan, alla tre var ”redan bokade”, första varningssignal. Andra varningssignal var att de rekommenderade oss hundar med diverse problembeteenden, hund aggressivitet, separationsångest, rädslor m.m. Det låter kanske inte så konstigt med tanke på att det är en rescue men de visste väl att min sambo aldrig har haft hund förut och ändå tyckte de att en sådan hund skulle vara lämplig (sambon skulle vara ägare). Vi tog inte hund därifrån och efter att ha läst flera sådana berättelser om fall där folk fick bokstavligen darrande nervvrak för hundar så avråder jag alla att ens kontakta HuH…

Changrila
2018-08-05 21:17
#4

Två i min bekantskapskrets har tagit hundar därifrån. Den ena fick en hund med så mycket hälsoproblem att den tvingades avlivas ett halvår senare, den andra fick en hund med mycket problembeteenden och när hon kontaktade dem för att få hjälp så var de inte direkt vänliga mot henne. Skulle själv aldrig ta hund därifrån. Vill man hjälpa en vuxen hund som behöver ett hem finns det gott om trevliga och bra svenska hundar som säljs av seriösa och trevliga personer.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Fisherling
2018-08-05 21:28
#5

Träffade ett par som skaffat hund därifrån. De hade aldrig haft hund förut och skulle ha en sällskapshund för promenader och mys; fick en schäfer/husky/bc-korsning med inflammerade tarmar och enorma stressproblem. 

Tycker inte den organisationen är mycket att hurra för.

Lona
2018-08-05 21:53
#6

Har aldrig hört något positivt om dem överhuvudtaget - skippa den organisationen!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
VampireGirlElvira
2018-08-05 22:56
#7

OT. Hur vet man att man får en lugn och stabil hund därifrån?

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Lona
2018-08-06 00:27
#8

#7, Det vet man inte, de är helt oseriösa. Undvik!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Rafflan
2018-08-06 02:13
#9

Vet om en hund som importerades av HuH från Irland, när den landade i Sverige visade det sig att den var högdräktig (borde man ju märkt vid besiktningen som gjorde innan hunden skickades hit?), tiken födde valparna i ett jourhem och min kompis adopterade en av dem valparna, en helt fantastisk liten hund :)
En annan kompis har adopterat en vuxen hund därifrån, dem hittar gärna på en massa lögner om raserna i deras importhundar, även den hund min kompis har påminner inte alls om raserna som HuH sagt, dock är kompisen väldigt nöjda med sin hund, endel problem beteende, men dem var medvetna om det och beredda att jobba och träna med hunden så det blir bra :)

VampireGirlElvira
2018-08-06 07:19
#10

#8 Tack. : )

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

eli1991
2018-08-06 09:11
#11

Har ingen erfarenhet av dom annat än att jag kikat på hemsidan då och då. Och blir väl inte jätteimponerad. De har många hundar under "akut" vilket jag inte tycker låter så bra. Sen är beskrivningen av varje hund i stort sett likadan "charmig, härlig, söt, jättefin". Har svårt att tro att alla deras hundar är "fina" sen om man seriöst vill sälja/omplacera hundar vet jag inte om "söt" är en bra beskrivning. Luktar väldigt oseriöst enligt mig…

CarinCarinlou
2018-08-06 13:37
#12

Tack snälla alla för svar. Vi kommer inte att höra av oss till den organisationen efter att ha läst igenom era kommentarer. Det låter ju rent skrämmande?! Vårt sökande får nog fortsätta inom Sveriges gränser istället. Åter igen - TACK!

reverse
2018-08-06 14:42
#13

Svärfar har köpt en hund via HuH, en border collie(mix) som är en mycket härlig hund som nu levt många år här. Hon hänger med överallt, men är rädd för åska och skott. Han har även en ”svensk hund” sedan några år, en labbemix som är lite av ett hetsigt nervvrak i många situationer. Jag har varit jourhem åt HuH (jag bryr mig inte om organisationer, utan individer, så det är bara slumpen som avgjort att det blivit HuH) två gånger och det har gått jättebra och varit trevliga hundar, men ska tilläggas att de då varit unga, runt 5-7 månader, och påverkbara på ett annat sätt än en äldre hund som kanske kommer med mycket negativt ”bagage” (vilket ju gäller omplaceringar oavsett varifrån). Ena valpen hade de på Irland informerat HuH om att den var döv, så de sökte ett särskilt hem för den utifrån den informationen. När jag hämtat hem den kunde jag ganska snabbt konstatera att den hörde alldeles utmärkt, med rätt motivation. =P (Vinthundsblandning) Kom som ett spjut på inkallning inom en vecka.

 //Lina

Annons:
Annika
2019-12-10 12:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Nu hamnade jag i ett gammalt inlägg men jag kände ändå att jag vill kommentera. Vi adopterade en hund från Hundar utan hem i juli 2018. Jag är, till skillnad från de flesta av er andra, jätteimponerad av organisationen. De är otroligt seriösa och ställde massor av frågor till oss innan vi fick adoptera. Det kom även hem en representant från Huh för att se att vi verkligen var lämpliga. Man får en kontaktperson att höra av sig till vid eventuella funderingar. Maia, som vi sen fick adoptera, är en fantastisk lite hund som hela familjen älskar. Hon är perfekt för oss. Jag ser att de flesta av er som kommenterat inte har egen erfarenhet från Huh utan att ni känner folk som adopterat därifrån. Då blir det, trots allt, en andrahandsinformation. Jag blir ändå lite undrande om ni alla verkligen menar samma organisation. Det finns flera organisationer med liknande namn. Såklart kan inte alla vara nöjda men jag har kontakt med många som adopterat från Huh och vet faktiskt ingen som varit missnöjd där organisationen inte hjälpt till att lösa problemet. De organiserar också träffar en gång om året dit alla som adopterat kan mötas med sina hundar. Jätteroligt tycker vi. #9 Att de hittar på en "massa lögner om raserna" kan ju diskuteras. Det är gatuhundar det handlar om. Ingen kan veta vad hundarna är för raser så de gissar. Självklart kan det bli fel men det bör man ju vara medveten om när man väljer att adoptera från en sån här organisation. Vill tillägga att jag inte själv har med Huh att göra. Vi letade runt efter nåt som kändes bra när vi väl hade bestämt oss för att adoptera. Valet föll på Hundar utan hem.

reverse
2019-12-12 14:29
#15

#14 Jag har hunnit vara jourhem ytterligare ett par gånger sedan jag skrev mitt förra inlägg här. 😃Särskilt den senaste terrierflickan som var här var bland det charmigaste jag haft i huset. Så otroligt enkel och självklar i sin uppenbarelse också.  Dumpad på poundet och fem dagar på sig att få ett nytt hem innan avlivning. Var inget annat problem med henne annat än att hon inte var önskad längre.

Jag tror det kan vara stor skillnad på nu och för några år sedan. Det är bara att besöka sidan, så ser man att merparten av placerarna är minst hundinstruktörer idag, någon etolog och hundpsykologer…

Första gången jag var jourhem var 2013 (tror jag…) och då var det en del kommunikationsproblem och en viss känsla av "flummighet". Men det är ju ideella krafter med engagemang som drivmedel som varit det främsta under alla år liksom, jag vet inte vad folk förväntar sig. Vill man inte ta hand om en rescue-hund, så är det ingen som tvingar en, utan man kan lugnt köpa en svensk omplacering eller direkt från uppfödare. Den som å andra sidan vill ta hand om en rescue-hund är troligtvis införstådd med att det inte är några perfekta hundar från polishundshögskolan, och att beskrivningen av hunden är så den är där och då i den miljön, vilket inte är en garanti för att det är likadant på en helt annan plats med nya förutsättningar. Det är ju levande varelser, som räddats. (Jag vet att många tycker att hundar lika gärna kan avlivas och inte bryr sig om det, men ni behöver inte heller ta hand om en sådan här hund och är uppenbarligen inte på samma sida som de som faktiskt vill engagera sig oavsett hundens status eller ursprung.) Aldrig någonsin som jourhem har jag heller inbillat mig att hunden kommer vara installerad och klar här efter två dagar i ett helt nytt sammanhang, men det verkar många inbilla sig att det är så det ska vara, annars var det lögn… Vissa hundar anpassar sig såklart fort, men för andra kan det vara en lång landningssträcka innan dess rätta jag kommer fram. Inom hästvärlden verkar det vara givet att en häst behöver minst tre månader på sig att acklimatisera sig, varför tror man något annat om en hund? 🤔 Är en hel del ¤tyckande¤ utan någon mer erfarenhet av föreningen än att man varit inne på hemsidan - inte heller så "seriöst". Jag vill se någon uppfödare som gör intervju som tar runt timmen och där man får redogöra för sin situation, hur man tränar hund osv, hembesök samt ringer på referenser innan de säljer en hund (jourhemmen genomgår samma utvärdering). Så ser det ut idag, men så har det nog inte alltid varit.

 //Lina

koppargaller
2019-12-12 15:13
#16

Vill man importera en hund borde det vara krav på att man hämtar den själv. Att ta in hundar i parti o minut utan att de har väntande hem utan de placeras i "fosterhem" borde vara förbjudet.

Från dagens media
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/marie-louice-om-att-aga-en-gatuhund

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/radda-gatuhundar-till-vilket-pris

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/lilian-raddar-gatuhundar-fran-rumanien

reverse
2019-12-12 16:14
#17

Rumänien har dock inget med Hundar Utan Hem att göra över huvud taget.

 //Lina

Sunflower_
2019-12-12 22:19
#18

#16 Vad vill du bevisa med artiklarna? Första är väl en självklarhet som tagits upp tidigare, det är inte en dans på rosor att ta en rescuehund och man vet inte hundra procent vad man får hem. Andra artikeln berör ju oseriösa organisationer, men bara för att vissa är oseriösa är långt ifrån alla det. Ska man rata alla uppfödare för att det finns otroligt många oseriösa uppfödare? Och sista artikeln förstår jag inte vad du menar med? Tycker du att det borde vara olagligt att skaffa jourhem/fosterhem åt hundar och ta hit dom innan dom hittat ett permanent hem? Varför då? Importering av hemlösa hundar ska absolut inte glorifieras, men görs det på rätt sätt har jag svårt att se problemet med det.

P
2022-04-24 09:30
#19

#0: Det har gått några år sedan du ställde din fråga, men jag svarar ändå eftersom jag hittade den via en sökning på nätet. Vi har precis drabbats av en negativ erfarenhet från just Hundar utan hem. De sålde en äldre hund till oss som efter några månader visade sig ha en kronisk tarmsjukdom som inte gick att årgärda. Ha de gjort en ordentlig undersökning av vår hund, på Irland hade de sett hans sjukdomstillstånd redan på ett ultraljud. Vi tvingades avliva vår lille vän.

Svaret vi hittills fått är att sheltren har så många hundar och att många av dem är magra, så det hinner inte och väljer bort att kontrollera dem.

Upp till toppen
Annons: