Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 1135 ggr
Vallhundar
2018-08-03 18:45

Australian shepherd

Hej Jag har bestämt mig för att skaffa hund och har fastnat för rasen australian shepherd. Jag har tidigare haft pudel som var hela familjens hund tills jag flyttade hemifrån och tog honom med mig. Med honom tränade jag agility, flyball och viltspår. Tror ni att denna motion och mentala aktiveringen skulle räcka för att en aussie ska må bra(jag vet att det är individuellt men på ett ungefär). Så här skulle en vecka se ut: Måndag 45-75 min promenad med aktivering (godisök, balansera på saker, bära saker, trix och dog parkour) Fixa sig, äta frukost 25 min bilresa till jobbet Jag jobbar 3 tim Promenad 30-45 min Jag jobbar 4 tim Promenad 30-50 min Jag jobbar 2 tim Åka hem 25 min i bil Cykla till brukshund klubben och köra ett rejält pass lydnad och ibland lägga ett spår som får lägga sig medans vi tränar och som vi följer innan vi cyklar hem Promenad i skogen 1-2 timmar Kortare promenader 20-40 min med aktivering Tisdag Likadant tills efter jobbet Agility träning ca 1 tim Promenad i skogen 1-3 tim Cykla till sjön och simma Kortare promenad med aktivering Onsdag Likadant tills efter jobbet Lägga spår som vi följer Promenad i skogen 1-2 tim med aktivering Kortare promenad 20- 40 min Torsdag Likadant tills efter jobbet Cykla till brukshund klubben och träna lydnad Ett lättare pass agility Promenad i skogen med aktivering Cykla till sjön och simma Fredag Likadant tills efter jobbet Ett rejält pass agility Promenad i skogen 1-3 tim Lättare pass lydnad Springa (sommar) längdskidor(vinter) Lördag Träna lydnad på brukshund klubben Lägga spår Promenad i skogen med aktivering Cykla till sjön och simma Kortare promenader (Ledig) Söndag Promenad i skogen 1-3 tim Träna lite lydnad hemma Kortare promenader 20-50 min Kanske simma en lite stund (Ledig) Självklart kommer inte alla veckor se ut såhär det beror ju på hur hunden är. Tror ni att det räcker, för lite, för mycket aktivering för en bruksavlad aussie? Vad hade ni ändrat på? Om det är för lite, finns det någon annan ras som är lite mindre krävande men ändå passar till det jag skriver. Jag vill träna och tävla i :bruks lydnad, vanlig lydnad, agility och bruks spår. Tacksam för svar!

Annons:
Rafflan
2018-08-03 19:19
#1

Jag tycker det låter som en bra plan. Viktigt dock med vilo dagar ibland, att man lär hunden att ta det lugnt också :)
Det låter som du vill träna mycket, viktigt att tänka på är att aussie är en ras med stress problem, så viktigt med passivitet och lugn också :)

Sugar Mist
2018-08-03 19:49
#2

Absolut räcker det, men tänk på att ha vilodagar, så hunden får andas lite också :)

-

Changrila
2018-08-03 20:09
#3

Jag kan inte låta bli att undra hur många timmar dina dygn har :p

Tex på tisdagen, menar du att du ska göra all den aktiveringen på en dag? Simma, cykla, skogspromenad, någon timmes träning..?

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Vallhundar
2018-08-03 20:11
#4

#1 #2 Ja jag kommer självklart ha vilodagar där det bara blir korta promenader, jag tänkte mest att det kanske blev för lite träning och ville höra vad ni tyckte:)

Changrila
2018-08-03 20:16
#5

Min vän Fisherling skrev såhär i den tidigare tråden om aussie här på iFokus:
"Normalt sett (alltså när det inte är 25+ i tre månader) så kör vi rejäla träningspass ca 4 gånger i veckan och jag väver aktivt in övningar och stimulans i vardagen (godissök i svår terräng, apport längs en stig, rapport mellan folk, bära saker, balansera på saker ect), både hemma och på ”vanliga” promenader. Jag brukar gå minst en långpromenad per dag på 1-2 timmar i skogen men ibland är vi ute i 3. Vi älskar båda att träna och vara ute i naturen."

Hennes tik är en aktiv och duktig hund, de tränar och tävlar i allt möjligt med jättebra resultat. Hunden är glad, extremt lydig, igång som f*n när hon ska vara det men kan utan problem koppla av. Så som Fisherling aktiverar sin tik tänker jag att är lagom för en rastypisk och bra aussie. Men så beror det såklart också på vad som tränas och hur. Att "träna lydnad" kan ju för någon innebära att köra lite sitt, ligg och kanske fotgående i vardagsrummet och för en annan innebär det att vara ute och träna seriöst och målmedvetet mot tävling på hög nivå. Olika träning blir såklart olika utmanande för hunden, även om det är träning av samma typ.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Vallhundar
2018-08-03 21:16
#6

#3 mina dygn har 24 timmar, klart jag hinner med! :) Nej men jag kanske planerade in lite för mycket vissa dagar.. Det kanske bara blir simning och 1 timmes träning

Annons:
Vallhundar
2018-08-03 21:26
#7

#5 ja jag läste det tycker också att det verkar bra För mig innebär lydnad att träna seriöst och sikta mot tävling Lite lydnad i vardagsrumet är för mig inte "riktig" träning utan bara något man gör till vardags, men alla tänker olika Det är ju väldigt individuellt hur mycket aktivering en hund behöver.

Gabriellacelin
2018-08-10 10:44
#8

Jag har en aussie och det du beskriver räcker! Dock som ovan nämnt låter det nästan som lite för mycket, speciellt på måndagen, i alla fall under valptiden :)
Min tik är från blandade linjer av working och utställning, och är nu 1 år. Så nu har vi äntligen påbörjat den mer intensiva träningen. Vi ska tävla i lydnad och bruksspår så tränar det ca 2 timmar om dagen. Jag lägger ner mest tid på mentala träningen, motionering blir de inte så trött av så prioriteras inte lika mycket. Självklart viktigt, men enligt mig inte lika viktigt för henne eller för våra mål.
1-2 dagar i veckan har vi ledig dag från lydnad/bruks och då tränar vi agility och/eller har bara kul och motionerar :)

Katti
2018-08-10 15:12
#9

Jag förstår inte heller hur du får ihop det… Nu tar jag måndagen som exempel.

Du jobbar 9 timmar, åker bil 50 minuter, går med hunden 3,5 till 5,5 timme, cyklar till brukshundklubben, lägger ett spår, tränar medan spåret ligger, går spåret (alltså utöver övriga promenader!?). När äter du? Lagar mat, vilar, städar, diskar, tvättar, gör annat än att jobba eller träna hund? Och inte minst; sover!?!

Jag skulle säga att det här är för mycket för de allra flesta hundar, men jag skulle också säga att det är på tok för mycket för de allra flesta människor!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

hemul
2018-08-10 15:47
#10

Nä, måndagen går inte ihop på några villkor. Om man lägger ihop de angivna tiderna och tar medelvärdet där det är ett intervall blir det drygt 14 timmar.

Då återstår "Fixa sig, äta frukost" och "Cykla till brukshund klubben och köra ett rejält pass lydnad och ibland lägga ett spår som får lägga sig medans vi tränar och som vi följer innan vi cyklar hem". Plus förstås sånt där som att laga mat och äta den, duscha och sova. Förutsätter att det inte blir nån städning eller storhandling den dan.😛

Katti
2018-08-10 16:51
#11

Det är lätt att vända på det och drömma fram ett liv som man tror ska passa den ras man är intresserad av. Det är dock bättre att vara realist och se på sina dagar som de faktiskt ser ut. Och faktum är att så mycket träning/aktivitet är inte bra för en ung hund. Möjligen en treårig hund som man långsamt har tagit sig dit med!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Fisherling
2018-08-10 18:00
#12

Jag är alltid väldigt skeptisk till de som lägger upp minutscheman för vad de ska göra med sin hund och hur - speciellt om det är en hund av mer aktiv ras. Allt för ofta innebär det att de bara listar ett schema som ska se bra nog ut för att få svaret de vill ha. Det tar ingen tid alls att fantisera ihop något liknande. 

Ska man ha en brukshund bör man ha ett redan brinnande intresse för hundträning och en vilja att ständigt uppdatera sin kunskap om hur man tränar hund, samt möjlighet att göra tid i sitt liv för det. Har man det så är det bara att tuta och köra.

Upp till toppen
Annons: