Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 1180 ggr
Fuanteina
2018-08-02 19:23

Gå fot i långt koppel

Just nu lägger jag mycket tid och fokus på att lära min hund gå fot. Vi har gjort framsteg, han kan gå fot i kort koppel utan att dra åt alla möjliga håll och så kan han gå fot lös. Han kan alltså kommandot fot. Det enda vi har haft problem med är att lära honom gå fot i långt koppel. Han drar sakta iväg och hamnar framför mig. Jag har försökt gå korta sträckor på bara några meter så att han inte hinner gå framför mig och berömma honom under den tiden han håller sig bredvid mig, men det hjälper inte utan han fortsätter dra iväg när vi går längre sträckor. Jag har testat använda godis men då hamnar allt intresse på godiset istället. Har ni några tips?

Annons:
peafie
2018-08-02 19:35
#1

Hur gör du när han går fot lös och vad är skillnaden när du har koppel på? :)

Bloggen     ○    Instagram

MonicaLagerquist
2018-08-02 19:58
#2

Har du ett kommando för när han får gå fritt i koppel?

Vic går fint i fot i både kort ,långt och utan koppel och när han får gå fritt så kör vi på kommandot varsågod då vet han att han inte behöver gå fot och går fint i slackt koppel.

Stolt ägare till fem La permer

Fuanteina
2018-08-02 20:38
#3

#1 Jag vet faktiskt inte, vi använder samma kommandon och går på samma vägar som vanligt. Några bekanta tror att det beror på att han måste vara mer uppmärksam på mig när han är lös för att hålla koll på var jag går och vad jag gör. #2 Ja, jag brukar säga hopp och lek.

Changrila
2018-08-03 05:52
#4

Hur belönar du?

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Rafflan
2018-08-03 09:08
#5

Är han rastad ordentligt innan så han inte är kiss/bajsnödig?
Kan det vara att han förlorar focus/blir uttråkad?
Hur gammal är hunden? en ung hund kan ju ha svårt att göra tråkiga uppgifter längre stunder ibland

peafie
2018-08-03 13:55
#6

#3 Min tränare brukar säga att man slappnar av lite mer med koppel på eftersom man blir trygg i vetskapen att det finns en nödbroms. Därför sköter sig hundarna oftast bättre utan koppel - våra signaler blir tydligare eftersom det blir viktigare för oss att hålla fokus. Det här blir väldigt tydligt på en av mina hundar, som slarvar lite i fotgåendet så fort kopplet åker på - för att jag slarvar helt enkelt.

En annan anledning, om man har en dragig hund, kan vara att det blir en betingad stress. När hunden lägger tyngd i kopplet skapas ett obehag (ex tryck mot strupen) och det i sin tur kan trigga stress som visar sig i dragande. I vissa fall kan det vara så att kopplet i sig blir triggande, även om det bara ligger löst an, för att den betingade reaktionen drar igång.

Den första teorin kan man testa genom att låta kopplet släpa i marken (eller sätt fast det i ett midjebälte eller något) och gå fot. Vad gör hunden då? Den andra teorin kan man testa genom att exempelvis byta till sele (eller från sele till halsband om du använder sele), för att se om man kan bryta den betingade reaktionen. Kopplet ska naturligtvis aldrig sträckas i någon av situationerna - försök föreställa dig att hunden går lös och måste gå i fotposition.

I och med att hunden är duktig på att gå fot lös så tror jag att det antingen behövs tydligare signaler från dig, eller att ni bryter någon typ av ond cirkel som satts igång med kopplet som signal. Men det är min gissning utan att ha sett er. 🙂

Bloggen     ○    Instagram

Annons:
Frida B
2018-08-05 12:34
#7

Testa att säga nej när han börjar flyta fram :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Upp till toppen
Annons: