Annons:
Etikettbeteende
Läst 1268 ggr
lillacarrera
8/2/18, 12:46 PM

Skrämd hund

Hej!

Jag har en liten Griffon på 1 år som är väldigt nyfiken och glad. För två dagar sen var vi ute på en promenad där vi bor ( på landet ). Jag har aldrig henne kopplad hemma när vi går ut, utan hon håller sig till mig. Vi har mött andra människor, bilar, hundar och det har inte varit några problem, verken hemma eller när vi är i satan ( då i koppel ). Men för 2 dagar sen när vi var på promenad så mötte vi en man som var ute och sprang, hon blev lite rädd och började morra lite, jag sa till och gick fram till henne men hon "skuttade" bort från mig några steg och han fortsatte springa  mot henne.  Det slutade med att hon började springa och löparen mer eller mindre jagade henne så hon blev livrädd och sprang iväg med både mig och löparen efter sig. Som tur va så sprang hon hela vägen hem och kissade på sig på vardagsrummet. Sen dess har hon varit jätte rädd när vi har gått ut och är jätte stressad på promenaden.  Hur ska jag göra för att få henne trygg igen på promenader och liknande? Det är knappt att hon lämnar en ens i hemmet, när jag är i köket och gör något så står hon mellan mina ben och tittar mot ytterdörren. Snälla hjälp mig.

Annons:
eli1991
8/2/18, 4:43 PM
#1

Låter bra att din hund i grund och botten är nyfiken och "utåt". Det är himla tråkigt när det händer situationer som detta så man puttas bakåt i utvecklingen en aning.
Även om ni bor på landet hade jag använt spårlina/koppel på hunden vid promenader. Många oväntade saker kan hända, vilda djur, bilar osv.
Sen är din hund i "spökåldern" nu där mycket av det den lärt sig kan ifrågasättas, hormonerna börjar kicka in i kroppen och de kan se spöken lite varstans.
Helt enkelt rörigt i kroppen och huvudet för hunden.

Vad jag hade gjort just nu om jag hade varit dig är att jag hade tagit med godis och leksak med på promenaden. Försöka få igång lite lek och kanske kommandon som sitt och ligg för att distrahera hunden och börja accosiera promenader med en kul stund. Jag hade också gjort det ganska kravlöst nu tills tryggheten infinner sig igen.

Jag själv bor på landet och fick för ett tag sedan hem en väldigt osäker valp med 0 socialträning i bagaget. Tar med honom till centrum då och då bara för att vänja sig vid allting som händer där. Går även på socialträffar och han har verkligen blommat ut på bara några veckor. Vet inte hur mycket du social och miljötränar din hund men vill verkligen slå ett slag för det :)
Att ge hunden uppgifter som den lyckas med bygger upp självförtroende hos hunden sakta men säkert.
Hoppas det löser sig för er!

Rafflan
8/2/18, 7:47 PM
#2

Hur agerar du när hunden visar rädsla/obehag? ofta förstärker vi som ägare dessa känslor, du som ägare ska vara trygghet och lugn :)

Upp till toppen
Annons: