Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 1531 ggr
DoroteaC
2018-07-30 12:27

redo att tävla?

Hej!

Jag börjar få en hel del press från min hunds uppfödare. Att vi borde ut och tävla. Helst igår.  Utsällning, rallylydnadn och UHP prov.  Hon har hittat en rallylydnads tävling i närheten av mig i september. Men jag har inte tränat något i rally. Jag håller på att träna inför lydnad startklass. (så då har jag typ en månad att lära mig och hunden något helt nytt)  Men mest av allt vill jag att min hund ska funka i vardagen. Hon har varit väldigt rädd och osäker sedan hon kom. Och jag har helt enkelt inte velat sätta henne i en situation där hon mår dåligt. 

Vi ska också göra MH i september och UHP provet var också i september (cykla 2 mil med hund) Men jag har inte kunnat öva något med cykel med henne, vi har ju liksom haft över 25 grader nästan dygnet runt hela sommaren.  

Jag känner mig nog mest bara misslyckad när man har sin första brukshund och man pga hennes rädslor och osäkerhet ville ta det lugnt ett tag. tänker jag fel? (hon blir 2 år i mars nästa år) 

Känner mig väldigt förvirrad just nu.  Och jag känner hur jag själv blir osäker och börjar tvivla på mig själv… 

Så, när är man redo för att tävla? Bör man vara det så snabbt som möjligt? Är det viktigt att börja när hunden är ung?

Behövde nog mest bara skriva av mig lite… Tack till er som läste 🙂

Annons:
molam
2018-07-30 12:39
#1

HAr du köpt hunden och inte har den som foderhund å liknande så ska inte din uppfödare kunna "Tvinga" dig att tävla, utan det är helt ditt val när du känner dig Redo, jag personligen tycker dyu gör rätt som jobbar på hennes rädslor innan du börar tävla med henne, och är det uppfödaren som sagt att du ska göra MH i sep? är hunden rädd och osäker kommer den  inte gå igenom MH, då har man egentligen bara kastat bort pengar, så tror inte du och din hund är redo för MH ännu

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

DoroteaC
2018-07-30 12:48
#2

#1 Uppfödaren har kallat ditt hela kullen, så alla ska göra MH då. Jag känner inte heller att vi är riktigt redo. Hoppas nästan hon löper på då vi kan hoppa över de. 

Har henne inte på foder eller liknande. Jag tror uppfödaren menar väl. Hon vill att vi ska komma ut och våga liksom. Och vi tycker nog lite olika om hur man ska möta rädslorna.

peafie
2018-07-30 14:30
#3

#1 fast ett MH är ju till för att beskriva hur hunden är mentalt, inte ett test man ska träna inför eller klara av. #0 skit i uppfödaren. Det är din hund och du gör precis vad du vill med den.

Bloggen     ○    Instagram

molam
2018-07-30 15:01
#4

#3 Det jag menar är att hunden kommer stressa ihjäl sig på ett MH om den är som TS beskriver, och då är det bara en onödig Stress för hunden som det absolut inte kommer må bra av, jag hade inte åkt dit om det var min hund, och den var såpass osäker.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

hemul
2018-07-30 15:44
#5

Konstig uppfödare. Varför vill hon att ni ska tävla i något som ni inte ens tränat på? Hon borde väl istället hjälpa dig med råd om stresshantering.

Joyous
2018-07-30 16:18
#6

Aldrig stressa ut och tävla för någon annans skull. Tävling ska vara kul, något att se fram emot och ni båda ska kunna gå av planen med en bra känsla. Hunden behöver inte kunna allt, ni behöver inte vinna men känslan ska finnas där. Att tävla med en rädd och osäker hund där du själv dessutom känner att det är för tidigt blir sällan bra. Jag har en vän som stressade ut på tävling pga att alla andra tävlade och det tjatades osv. Tävlingen gick skit. Hunden var stressad, min vän ställde orimliga krav. Hon gick av planen och kände att det här vill jag aldrig göra igen, hunden gick av planen med dåliga erfarenheter i bagaget. Ingen vann på det och de som stressat och tjatat var inte de som fick ta smällen. Hunden är alltså inte ens två år? Ni har all tid i världen! Fokusera på det som känns viktigt för er och tänk långsiktigt. En känslig hund behöver få tid, ni måste få göra det här i er takt och en bra uppfödare förstår och respekterar det. Mh:t är en liten annan historia. Det är som #3 säger något som beskriver mentaliteten hos hunden och där kan jag förstå om uppfödaren gärna ser att samtliga syskon gör det vid samma tillfälle.

Annons:
Majken!
2018-07-30 16:26
#7

Jag tycker du ska prata med uppfödaren. Kan det var ett sätt att pusha dig som landar fel? Är det en rutinerad uppfödare som ser något som du inte ser, som vill stötta? Ett MH finns ingen som helst anledning att avstå, där ska hunden bedömas för dagen och det är ingenting som behöver tränas inför. Har man som uppfödare sålt en hund till en förare med tävlingsambitioner så är det ju inte konstigt att man pushar om hunden fortfarande inte startat när det är två år. Du får väl ta ett snack, eller bara säga att du inte vill om det verkligen är så du känner, men jag tolkar inte riktigt din text så.

Honestyisdead
2018-07-30 16:29
#8

Mh bör ni göra. 

Men inte tävla om ni inte är redo eller vill.

DoroteaC
2018-07-30 18:05
#9

#3 #6 #7 Anledningen till att MH känns jobbigt är för att jag aldrig gjort ett förut. Så jag vet inte hur det går till riktigt.  sitter just nu och kollar på youtube och så. Det får ju gå som det går. 

Hennes osäkerhet är inget som märks i vardagen längre. (Hon kastade sig iväg om en anna hund typ tittade på henne, människor skällde hon ut när hon blev lite äldre. Och hon gillar inte att bli hanterad av främlingar) Nu så har hon hundkompisar som hon leker fint med och skriker inte i hundmöten längre. Främlingar fr gärna klappa nu utan problem.  Så det går ju framåt. Men hon blir mest stressad i stora grupper av folk och hundar, tex tävlingar.  Därför känns också MH lite jobbigt då vi ska vara så många på en och samma plats. 

Jag kanske överanalyserar allt…

hemul
2018-07-30 18:25
#10

Vet uppfödaren om allt det här?

Majken!
2018-07-30 18:29
#11

#9 Du kan vara lugn för att det inte är några folksamlingar på tävling, en enda gång har jag haft publik som har jublat efter ett uppletande så jag rycktes ut ur min bubbla, men oftast är det kvinnan i köket, domarens man och de andra startanden som är på tävlingsplatsen. Tror du att uppfödaren försöker väcka dig lite, få dig att jobba mer målmedvetet? För det tror jag.

Lona
2018-07-30 18:31
#12

Det viktiga med MH är ju bland annat att såna saker SKA märkas. Just brister i mentaliteten är sånt som man behöver fånga upp i aveln, minst lika mycket som att man värnar om de positiva egenskaperna. Det är klart att det är kul att ha en hund som tar MHt med en klackspark, men dels är det ingen tävling utan just en beskrivning, dels är det viktigt att uppfödaren får en bedömning av hela kullen, helst vid samma tillfälle. Beskrivaren ("domaren") bryter MHt om hen bedömer att hunden inte klarar av hela. Den får ändå "Känd mental status". Du kan också själv avbryta när du vill, hunden kommer då INTE att ha "Känd mental status" men du har rätt att göra om MHt efter en viss tidsperiod (några månader).


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lona
2018-07-30 18:43
#13

Angående MHt, be att få gå som en av de sista hundarna. Du har då möjlighet för både hunden och dig att varva ner och du kan gå med och titta när någon av de första hundarna kör. Det är lite lättare när man sett själva banan och hur det går till IRL. :-) Och som sagt, du tävlar inte förrän du känner att både hunden och du är redo - eller inte alls. Det är klart att uppfödaren gärna vill att kennelns uppfödningar kommer ut och tävlar, delvis för att det är ett kvitto på att man jobbar med hunden, delvis som en utvärdering av aveln och även som "reklam" för både kenneln och rasen. Men det är DIN hund och du väljer själv om och när du vill tävla. Däremot tycker jag att det är en självklarhet att man ställer upp på MH, Korning, röntgen och andra avelsutvärderingar. Nu vet jag ju inte riktigt vad du sagt till uppfödaren innan du köpte valpen, men så länge du inte lovat guld och gröna skogar på tävlingsbanan så…du bestämmer!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Ambrose
2018-08-01 00:02
#14

Du behöver inte oroa dig. Jag tror jag vet vilken kennel din hund är ifrån(från Västra Götaland?) Och i så fall så är MH banan och folket där väldigt trevliga, och din uppfödare har pratat om och försökt förbereda det på bästa sätt, med kunnigt folk etc :) (Har träffat och tränat med henne om det är den jag tror det är). Dessutom tror jag att det finns en del i den kenneln som är ganska lika din, så du behöver inte känna dig misslyckad alls! Angående UHPt. Det du kan göra redan nu trots värmen(om du inte vill gå ut och cykla tidigt på morgonen) är att ta promenader med cykeln brevid. Bara vänja hunden med att gå vid cykeln. Själva fysträningen kan du göra på andra sätt. T.ex. mycket simmning, vilket de flesta hundar uppskattar nu, eller bara ut och springa i skogen :) Och gällande tävlandet. Självklart tycker många uppfödare om att deras valpar är ute och visar sig på tävlingsbanan, men du kan absolut vara rak och säga precis som det är. "Jag har velat lägga mest fokus på vardagen, och dessutom tränar jag inför Startklassen just nu. Jag vill kunna gå ut på planen med en bra känsla, stort självförtroende och känslan "Vi klarar detta, vi ska bara se till att ha kul och lägga en bra grund inför kommande tävlingar!" Att stressa ut på tävling riskerar bara att hunden lär sig olater. T.ex. att den kan dra iväg på egen hand, sno saker från plan, hälsa på domaren, eller att den inte behöver anstränga sig :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

DoroteaC
2018-08-05 12:52
#15

Tack för alla svar!

#14 Va skönt att höra. Man vill ju inte göra någon besviken känner jag.  Jag fick nyss veta att de andra från kullen hade likheter med min. Men jag har ju gått runt och trott att det bara var min och känt mig misslyckad.. Tyvärr. Men jag ska försöka släppa det där för dålig självförtroende hjälper oss ingenstans :)

Vi simmar och går i skogen nästan varje dag. Det är mer min egen kondition jag är osäker på där egentligen och att hunden min tycker att hon ska hoppa upp på mig om jag springer/cyklar. så ja, öva på att bara gå brevid cykeln är helt klart något vi måste öva på.

Emouse
2018-08-05 13:06
#16

Har inte läst kommentarerna men MH är inget man ska träna inför, då blir hela testet lite "förgiftat" då man inte får ett korrekt bedömning av hunden, en mentalbeskrivning ska vara oförberedd för hunden men det kanske du har koll på. Så den tycker jag att ni ska gå om ni har möjlighet. MHt avbryts om de anser att din hund inte klarar av det så det är inget att oroa sig över!

Men att gå ut och tävla i Rally för att uppfödaren vill det, ALDRIG i livet att jag skulle göra det. Ta det i din takt och i din sport som DU har valt och tränat inför. Att tävla ska vara kul och det ska vara för att NI vill det och inte för att uppfödaren tycker det!🙂

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Majken!
2018-08-05 14:38
#17

Jag har ett tillägg, det är att utan min uppfödare hade min hund inte varit i elitklass som tvååring. Det finns en stor vits att bli pushad när man själv fegar. Min uppfödare såg att vi var tillräckligt genomtränade för att starta trots att jag som mer orutinerad inte kände mig helt klar. Han pushade, jag anmälde, vi vann hela skiten. Då det behöver inte alls vara för att personen är otålig eller elak, det kan vara i all välmening med sin egna rutin som gör att den pushar på och hjälper dig ur din bekväma zon.

DoroteaC
2018-08-05 15:17
#18

#17 Ja, du har helt rätt. Det är ju säkert så. Jag vill ju ut och tävla, verkligen.  Men det är nog rädslan att misslyckas som förstör för mig.  Och det är ju mänskligt att misslyckas, det vt jag, och jag skulle aldrig dömma någon annan… Det blir nog tyvärr så när man har väldigt dömande människor runt omkring sig att man inte riktigt vågar ta steget.  Men jag ska samtidigt inte skylla på någon annan, Det ligger hos mig att ta mig i kragen.  Tack för dina svar! 🙂

Emouse
2018-08-05 16:57
#19

#17 Men att pusha att tävla i september i en sport dem ej tränar är lite konstigt. En annan sak om man tränar  något men inte anmäler sig för att hen inte tycker att hen är tillräckligt bra osv, DÄR är det bra med push!

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Lona
2018-08-05 22:01
#20

#17, Fast det där är ju väldigt individuellt. Jag skulle bara tyckt att det var skitjobbigt om uppfödaren försökte peppa en att tävla. Men man kanske ger olika intryck? Vi har ju aldrig träffats men i alla fall här ger du intryck av att ha höga mål, att verkligen vilja komma ut och tävla - och då kan jag tänka att det är suveränt med en lagom "knuff i baken" och lagom pepp/uppmuntran så att man törs. :-)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Majken!
2018-08-06 06:46
#21

#20 Absolut, det är högst individuellt. Jag tänker att det också hör ihop med vad man pratat om när man köpte valpen, köper du brukshund är det ju inte ovanligt att du berättar vilka grenar du vill tävla i. Att då stämma av hur det går med de grenarna som man pratat om kan ju tolkas som pepp, stressande, påtryckande osv beroende på vem man är och vad man har för relation.

Lona
2018-08-06 14:46
#22

#21, Det håller jag med dig om.♡


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

eli1991
2018-08-06 18:21
#23

Om du ger dig ur och tävlar nu, försök släpp tanken på att misslyckas. Om du är där med din hund och gör ditt bästa så har du aldrig misslyckats, du har istället vunnit över din rädsla och förhoppningsvis kommer ni ha skit kul! Klart att bra resultat är kul men se det istället som en utmaning som på sikt får dig att växa. (om du tävlar för att du själv vill och inte blir tvingad av uppfödaren såklart). Låt inte rädslan hindra dig om du verkligen vill, min erfarenhet är att man växer något enormt även om det är sjukt jobbigt och obehagligt i början. Stå på dig mot uppfödaren och ge dig ut på tävling för din skull, när du vill och är redo 💗

Ambrose
2018-08-06 23:00
#24

#15 Jag tror inte att du behöver oroa dig för din egen konfition heller! UHP går i 12-15 km/h. En trevlig lättsam cykelrunda.. inte speciellt fort alltså :) Man får även lov att ha springer på cykeln om det kan hjälpa er med studsandet?

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Upp till toppen
Annons: