Annons:
Etiketthälsa
Läst 2876 ggr
[ejma123]
2018-07-28 13:22

Labrador med skada på supraspinatus senan

Jag har en labrador som är ett år som efter en lång utredning visat sig ha en skada på båda sidor av supraspinatus senan. I januari var vi hos veterinären efter att hon hade haft hälta på höger fram ca 10 dagar. Veterinären kunde ana en antydan till smärta i höger bogled, vi fick antiinflammatoriskt och skulle ta det lugnt i två veckor. Hon blev inte bättre så i mars hade vi tid hos en ortoped. De röntgade men hittade inget, forsatt antiinflammtoriskt i 3 veckor och en tid för DT. På DT fann man att hon har FCP i vänter armbåge men inget annat. Återbesök i april och de trodde att det var en mjukdelsskada. Fortsatt antiinflammatoriskt tillsvidare. Vi skulle påbörja rehab och ta det lungt men hon blev sämre i höger framben. Fick remiss till en annan veterinär som gjorde en artroskopi och sedan gjorde vi även en MR i juni. Där fick vi veta att hon har skador på supraspinatus senan. Skador som de inte förstår hur en så pass ung hund kan ha som har varit i stillhet en stor del av livet och verkligen inte gjort något som kan ha orsakat detta. De funderade över en ev medfödd svaghet, men vet inte ens om de är möjligt?

Vi står nu inför frågan att operera eller inte operera? De skär bort det skadade på höger sida men låter vänster sida vara. Den åtgärdar man först när hon får besvär, lika så med hennes armbåge. Det finns inga garantier för att hon blir bra enligt veterinären. Opererar vi inte är tanken att öka motionen och att hon får leva så länge hon orkar hänga med. Det är verkligen ingen lätt fråga. Hon lever sedan januari ett rätt tråkigt stillsamt liv, hon kan inte gå mer än 15-20 min lugnt lunk några gånger per dag  (i perioder har det även varit 5-10 min) och får aldrig vara lös eller träffa andra hundar.

Alla månader med antiinflammoriskt (onsior och previcox) ledde till att hon fick magkatarr och efter artroskopin fick hon stora besvär med magen då hon fick onsior där vi op. Hon åt gastrofoder en tid för att magen skulle bli bättre. Att smärtlindra med något antiinflammatoriskt kan därför bli knepigt.

Jag undrar om det är någon som gjort en sådan här operation och hur resultatet blev? Smärta för hunden? Hur lång rehab och vilken typ av rehab? Övriga tankar tas också emot.

Annons:
Ingela77
2018-11-20 22:34
#1

Hur har det gått för er? Jag har en staffetik som blev halt vid 1,5 års ålder av skadad supraspinatus-sena. Tog 16mån och tre veterinärer innan de hittade felet. Än så länge har de bara sprutat henne med kortison, men blir hon halt igen ska hon opereras. Känner så väl igen det du beskriver. Fick så dåligt samvete att hon fick så korta koppelpromenader och aldrig leka med kompisar.

Upp till toppen
Annons: