Annons:
Etikettvalpar
Läst 1361 ggr
Imperialiss
7/27/18, 11:34 PM

Vad säger ni till människor?

Jag har inte fått hem min valp än, men funderade lite allmänt på möten. Hur gör ni när människor bara kommer fram till valpen och börjar klappa och hälsa? Jag hatar att uppfattas som otrevlig och har svårt att säga ifrån till okända, men känner att det ju är min uppgift att säga att vi övar på tex möten och att hon inte kan hälsa just då även om hon vill. För både hennes och min skull i framtiden. Hon ska få hälsa på massor av människor och djur, men inte varenda gång vi möter någon. Hur gör ni när det händer, eller vad brukar ni säga?

Annons:
Jojaton
7/27/18, 11:46 PM
#1

Jag brukade säga ”vi tränar just nu så valpen får inte hälsa just nu”. Hade nog tur och stötte inte på så många som var framfusiga men ett tydligt Nej! Brukar ju stoppa de flesta så kan man förklara sen att det inte passar.

Johanna - Instagram

Imperialiss
7/28/18, 1:09 AM
#2

#1 åh det låter så enkelt och inte alls speciellt otrevligt eller konstigt när du skriver det ju, så varför ska jag tycka det är så svårt att säga ifrån på samma sätt?! Jag är sån fegis >_< haha.. Tror dock det blir enklare att säga ifrån när det handlar om min hund för då är det för hennes skull också, och för att få henne trygg. Smart detta med att bara säga "nej" så de hinner stanna och sen kan man förklara! Kanske är bra för valpen att se att man har kontroll över situationen också? Tack för tips iaf. Jag hoppas att vi också slipper så många framfusiga människor sen :)

Changrila
7/28/18, 7:05 AM
#3

Jag håller koll på folk och stoppar dem innan de kommer fram, just med ett "NEJ" eller liknande, och så förklarar jag att vi tränar på att inte hälsa på allt och alla, att hunden lär sig att det är ok att rusa fram hur som helst om man inte tränar på det och att väldigt få uppskattar att hunden gör så när den är vuxen.

Hittills har det inte varit några problem. Visst är det några som tycker att jag är fånig och säger "men MIG får den hoppa på!", men då svarar jag bara att hunden inte vet att det bara är ok på vissa osv och så går jag vidare.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

JoannaLi
7/28/18, 9:21 AM
#4

Brukar tydligt ta med mig hunden runt människan om de är på väg. En gång, när jag och Arrak stod i ett hörn på en busstation (inomhus), och det kom en hel familj och kastade sig över honom röt jag rätt och slätt "här ska inte klappas någon j*vla hund!" - mitt ansvar är alltid till min hund i första hand, och folk i andra hand. 

Har jag tid, och framförallt om folk frågar först (!) så förklarar jag gladeligen varför man inte får hälsa. Frågar man inte först får man som regel inte en förklaring heller.

tiger tok
7/28/18, 12:44 PM
#5

Man brukar se vilka som vill klappa, om de frågar får de oftast klappa, men människor som inte respekterar att min hund inte är en allmän leksak säger jag bara "jag vill helst inte att ni klappar nu" "vi har lite bråttom", det är många mindre barn som bara springer fram och då tar jag hunden bakom mig och ser till att barnen inte kommer åt honom, sedan förklarar jag snällt varför de inte ska klappa och att man alltid ska fråga först.

[Forest]
7/28/18, 1:02 PM
#6

Jag sa ifrån en som jag vart lite förbannad på då människa inte fatta ett nej. Så lyfte upp valpen o vände om sa jag har inte skaffat valp för att du ska få klappa den. Gick därifrån. Hon ropa något typ hundar gillar henne precis som det ger grönt kort :) Ts du får själv avgöra visst lät vi grannar hälsa o klappa men helt okända ser jag inte som någon som gynnar hunden. Att våga säga nej är fel anser jag. Lycka till

Annons:
Hornslandet
7/28/18, 1:12 PM
#7

Bedömer människan och väntar inte till efter de redan försökt.

Gå inte bara fram till min hund.

Sen brukar jag mest vara såsom att.. Om du vill hälsa så absolut! Men du är okej med att du får mycket hund på dig då? 

Märker jag att dom är det så släpper jag honom. Brukar även säga att "ju gladare du hälsar, desto gladare kommer han hälsa, han kommer klättra på dig då".

papa-bear
7/28/18, 2:25 PM
#8

borde ju tillhöra vett och etikett att om man inte känner hundföraren så har man inget med hunden att göra.

om jag träffar någon som jag känner med hund, brukar jag gå fram och prata med denne, och om hunden vill hälsa, så hälsar jag tillbaka, men inte på det sätt som många gör, sätter sig på huk och låter som en skadskjuten kanin.

tiger tok
7/28/18, 6:31 PM
#9

#8 att många sätter sig på huk kan vara för att hunden kan uppfatta det som hotfullt om man böjer sig över dem.

Hornslandet
7/28/18, 10:55 PM
#10

#8 Sätta sig på huk är ju knappast en dum idé. Vet inte varför man skulle låta som en kanin dock. I övrigt så håller nog alla här med dig såklart, dessvärre är det så att kreti och pleti inte har denna vett och etikett … :/

[Forest]
7/28/18, 11:13 PM
#11

vart visst lite fel i tidigare inlägg 6. Att våga säga säga nej anser jag inte är fel 👍

Imperialiss
7/29/18, 12:11 AM
#12

Tack för alla tips om hur ni gör. Nu känner jag mig mer bekväm i att säga ifrån när de flesta här verkar göra likadant och inte tycker det är konstigt. Och ja meningen är ju som sagt inte att hunden aldrig ska få hälsa, men det förstod ni såklart. Jag hade en väldigt liten chihuahua förut och jag upplevde att barn faktiskt oftare frågade om de fick hälsa på hunden, än vad vuxna gjorde. Till barn sa jag att de skulle sätta sig på huk så fick dom klappa om hon själv ville komma fram, vilket hon alltid ville. Men flera ggr hände det att vuxna plötsligt bara dök upp och skulle hälsa. En gång blev hon upplyft från ingenstans av en gubbe medan vi väntade att gå över vägen. Helt vansinnigt. Han bara lyfte upp henne bakifrån/ovanifrån, hon blev livrädd. Men då sa jag verkligen ifrån… Jag tror dock att det är något som i princip aldrig händer så det är jag inte alls orolig för, det är bara så otroligt hur vissa (inte) kan bete sig..

frijoh
7/29/18, 8:31 AM
#13

Nu har jag tur att bo väldigt ensligt så möter sällan folk när vi är ute. Men det jag brukar göra oavsett är att gå rakt ut i skogen om jag ser någon mötande och vänta tills denne är förbi. Vissa kollar skeptiskt mot oss och stannar upp, vissa går bara förbi som om ingenting. Men har hänt att folk sett nyfikna ut men då fortsätter vi bara gå vidare in i skogen. Haha, osociala skogsmullar :D Om vi inte hade haft möjligheten att gå undan så hade jag gjort det som krävts för att ingen skulle gå fram och röra min hund utan tillåtelse.

Annons:
promenad
7/29/18, 12:52 PM
#14

Mitt tips är att ÖVA på att säga ifrån, redan innan du får hem valpen. Jag trodde att jag var förberedd för jag hade tänkt på själva situationen och insåg att människor säkerligen kommer komma fram, men fick ändå tunghäfta mycket i början just för att folk inte ens frågar! Knappt en enda gång har det hänt, helt plötsligt står dom bara där och det händer ofta (vartenda barn som velat klappa har dock frågat snällt, men av vuxna är det hittills bara två (!!) som faktiskt frågat innan om det är okej). 🤓 

Så öva högt på att säga ifrån så situationen blir som på riktigt om du känner att det verkligen kommer vara svårt för dig, kanske be någon du känner att hjälpa till även om det kan kännas löjligt… Du behöver ju inte heller snäsa av folk, numera säger jag ett 'nejdu inte nu, vi övar' eller liknande med artig röst och vänder därifrån om någon går emot oss, även om jag egentligen är jättesur på en del och det fortfarande känns lite jobbigt.

[Forest]
7/29/18, 9:24 PM
#15

14 bra tips man kan öva på vän med :)

hemul
7/30/18, 4:22 AM
#16

Men varenda människa kommer inte att vilja hälsa på hunden.

Man kan ju utnyttja en del av de som vill hälsa till nåt positivt, förutsatt att hunden är sån att den vill hälsa förstås. T.ex. till att lära hunden att vara lugn och be om lov innan den springer fram. Då behöver man ju inte helt avvisa människan som vill hälsa heller. Bara stoppa framfarten, förklara att man försöker lära hunden att ta det lugnt vid möten och be människan stå still och vänta tills hunden får sitt varsågod och kommer fram. Win-win, liksom. Eller win-win-win. Alla tre får ju som de vill, fast under ordnade former. 😉

Hornslandet
7/30/18, 1:49 PM
#17

#16 Bra inlägg. Men värt att komma ihåg att det ofta inte är så lätt i praktiken. med en pustande och frustande valp som vill fram till varje pris och en främmande människa som inte har tid eller vilja att stanna och vänta tillräcklig länge tills valpen har lugnat ner sig och kan ta ett kommando :)

hemul
7/30/18, 3:52 PM
#18

Det spelar väl ingen roll. Om människan inte vill stanna blir det ju samma resultat som om man helt förbjudit hälsning. Bara bra att hunden inte får hälsa varje gång. En hel del människor kommer att stanna kvar och tycka det är roligt att delta i träningen. Dessutom lär sig den människan nåt också och kanske hanterar kommande möten med andra hundar mer respektfullt om hen inte gjorde det redan. Och möts ni igen vet ju personen hur han/hon ska bete sig och det blir ett ännu bättre träningstillfälle.

Hunden pustar och frustar ju hur som. Det är ju därför man ska träna den att inte göra det. Mycket lättare med en mötande människa som antingen samarbetar eller helt sonika går därifrån. Det viktiga är att det inte blir någon hälsning om det inte sker på förarens villkor.

Joyous
7/30/18, 3:52 PM
#19

Man skaffar vintervalp ;) Det var ytterst få som visade intresse för att hälsa på Pyret första tiden, alla hade fullt upp med att skynda hem till sina uppvärmda bostäder. När värmen kom skulle helt plötsligt alla hälsa men jag är nog lite skadad efter min förra hund som var en hund som ingen fick lov att hälsa på pga osäkerhet mot människor. Hon lärde mg att skärma av omgivningen och enbart fokusera på hunden. Fungerade bra med Pyrre också, in i bubblan, fokusera på hunden, ett kort nej och sen åter fokus på hunden. Vissa fick han hälsa på men kände jag att ”nu ska han inte hälsa” så valde jag att inte bjuda in folk i vår bubbla genom att hålla fokus på hunden.

Zadeira
7/30/18, 9:04 PM
#20

När jag hade min kompis valp så tyckte jag det var min energi och mitt fokus på valpen som ofta styrde om folk kom fram eller inte.

Ex, om jag absolut inte ville att folk skulle hälsa så gav jag valpen en uppgift, och så tog jag inte ögonen från valpen en sekund. Jag kunde ofta ge extra beröm eller prata extra med valpen för att tydligt visa att "vi är upptagna, stör oss inte". Dessutom vände jag mig bort från människan och höll ett kroppsspråk som inte var speciellt inbjudande. Jag var inte otrevlig, jag bara valde att lägga all fokus både kroppsmässigt, ögonmässigt och röstmässigt åt valpen. Förvånansvärt ofta var det tydligt nog och vi blev inte störda.

Andra gånger när jag tyckte det var okej att hälsa så kunde jag hålla ögonkontakt med personen vi mötte, hälsa och helt enkelt ha ett öppet kroppsspråk som visade att både valpen och jag var sociala och öppna för kontakt. Om folk då var intresserade av att hälsa eller fråga någon om valpen såg de på mig att det var ok att "störa" eftersom jag bjöd in till det med min egen energi.

Jag tycker aldrig det är fel att man säger ifrån om man inte vill att valpen hälsar, oavsett anledning. Ibland behöver man bara säga att "nej vi hälsar inte idag", andra gånger kan man behöva ryta ifrån ordentligt att "STOPP!". Många gånger är det helt enkelt så att personen i fråga inte tänkt sig för. Vill man och orkar man så kan man förklara, annars går man bara vidare och fortsätter sin dag. Det är sällan någon tar illa vid sig för att den inte får hälsa eller får en tillsägelse, de flesta har förståelse om de bara får en påminnelse om varför det inte är ok att hälsa utan att först kolla läget med ägaren.

Annons:
Frida B
8/5/18, 12:39 PM
#21

Jag säger nej jag vill inte att du hälsar på hunden, och går sen därifrån.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Upp till toppen
Annons: