Annons:
Etikettavel-och-genetik
Läst 2308 ggr
maggan***
7/25/18, 7:50 PM

Bevis?

Jag har en chihuahua tik som jag planerar att ta valpar på snart. Enligt försäkringsbolaget så ersätter de bara kejsarsnitt om tiken tidigare självvalpat utan problem. Frågan är; hur bevisar man det?

Annons:
koppargaller
7/25/18, 8:00 PM
#1

Testa att fråga inne på https://kennel.ifokus.se/

maggan***
7/25/18, 8:07 PM
#2

Där verkar ingen ha skrivit sedan april…

koppargaller
7/25/18, 8:12 PM
#3

Många läser o svarar när det behövs.

koppargaller
7/25/18, 8:25 PM
Lona
7/26/18, 12:13 AM
#5

Fråga försäkringsbolaget direkt?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

maggan***
7/27/18, 10:43 PM
#6

Jag har frågat mitt försäkringsbolag Folksam och de påstår att en veterinär kan se om en tik valpat bara genom att undersöka henne. Jag tvivlar på sanningshalten i detta, men nästa fråga går till en veterinär

Annons:
Rafflan
7/28/18, 1:38 AM
#7

Som jag förstått det ersätter dem flesta försäkringsbolag bara 1 snitt, så om tiken aldrig haft valpar eller föddit normalt så ersätter dem snitt. Men är tiken snittade sen tidigare ersätter dem ej om man parar om tiken och behöver göra kejsarsnitt igen.

Rafflan
7/28/18, 1:44 AM
#8

Läste på Folksams villkor ang hundförsäkring. 
För att dem ska täcka snitt ska hunden ha föddit minst 1 kull normalt tidigare, om det är tikens första kull och det blir ett snitt ersätter dem inte.

Sugar Mist
7/28/18, 1:47 AM
#9

#8 Ja det framgår ju i #0. Frågan lyder ju "Hur bevisar man att tiken självvalpat tidigare kull?"

-

Rafflan
7/28/18, 1:49 AM
#10

#9 jag fatta det som att det är tikens första kull, annars borde ju TS haft koll på detta innan dem parat hunden vid tidigare kullar?

Sugar Mist
7/28/18, 1:51 AM
#11

#10 "Enligt försäkringsbolaget så ersätter de bara kejsarsnitt om tiken tidigare självvalpat utan problem. Frågan är; hur bevisar man det?"

-

Rafflan
7/28/18, 1:57 AM
#12

#11 TS behöver inte bevisa något förens det behövs ett kejsarsnitt, och då brukar veterinären se under operationen om det skett tidigare.
Så beviset syns under själva operationen om man måste göra det igen, ibland syns ett ärr på magen men inte alltid.

Lojs
7/28/18, 1:59 AM
#13

Veterinären kanske kan läsa av chippet och kolla tidigare avkommor på SKK hunddata? Om hunden stått hos samma försäkringsbolag hela tiden och man inte frågat om ersättning för kejsarsnitt tidigare så.

Men jag bara spekulerar. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
maggan***
7/28/18, 2:04 AM
#14

Tack för alla försök till svar. Jag ser att ingen så här långt har haft ett relevant svar på min fråga

CayKantos
7/28/18, 7:29 AM
#15

Det där var otrevligt när du har flera som försöker hjälpa. Tycker definitivt några är relevanta som tex #13 och i slutet på #12 Och jag tycker också det mest relevanta är att kontakta en vet.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Lojs
7/28/18, 10:35 AM
#16

Nu har jag frågat runt lite. Tydligen så gäller det om det finns tidigare registrerade valpar hos SKK, då räknas det som bevis på att hunden valpat utan kejsarsnitt.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Changrila
7/28/18, 10:44 AM
#17

#16, fast va? Det går ju att regga valpar även om det krävts kejsarsnitt.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Lojs
7/28/18, 11:49 AM
#18

#17 Jo, fast försäkringsbolaget brukar väl få hundens journal när något ska ersättas, och där finns ju info om tidigare kejsarsnitt i så fall. Jag fortsätter fråga runt om någon vet mer detaljer, typ hur det funkar med oreggade hundar, om man bytt klinik eller liknande, men det verkar inte vara så många som har koll på liknande frågor. Om jag var TS så skulle jag ringa försäkringsbolaget igen och försöka få prata med någon som har mer koll. :)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Forest]
7/28/18, 12:23 PM
#19

Ring veterinären och boka tid har tiken genomgått alla hälsotester som behövs annars han man boka tid för detta.

Lojs
7/28/18, 12:25 PM
#20

Jag fick ett par svar till från en som jobbar på försäkringsbolag med samma restriktion (dvs inte Folksam), de hade i alla fall att för blandraser även med raser med restriktioner så fanns det inga restriktioner för kejsarsnitt och för oreggade rasrena av de raser med restriktioner så ersattes inga kejsarsnitt alls. 
I övrigt får de liksom lita på kunden, dvs om man bytt klinik eller så, men kommer det fram att det varit ett tidigare kejsarsnitt så blir det ingen ersättning.

Så, nu tror jag att jag har snokat färdigt i frågan, är #14 nöjd med svaren? ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
maggan***
8/1/18, 9:40 PM
#21

#20 Ja tack jag uppskattar alla svar även om jag inte känner mig så mycket klokare. Kanske var jag otydlig i min fråga från början så jag ska försöka uttrycka mig tydligare…. Alltså jag har en chihuahua tik som jag planerar att ta valpar på. Det blir första resan för henne, hon har aldrig varit dräktig förut. Säg att allt går bra denna första gång… är det något jag behöver göra i form av vet.intyg eller liknande för att vid en eventuell framtida inte lika lyckad valpning kunna bevisa att första gången gick bra? Därav min fråga - hur bevisar man det?

Lojs
8/1/18, 10:02 PM
#22

#21 Det räcker med valparnas registrering i SKK, så det behöver du inte tänka på. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

hemul
8/2/18, 2:35 AM
#23

Framgår det av det om de förlöstes med kejsarsnitt eller inte?

Lojs
8/3/18, 9:24 AM
#24

#23 Nej, men om det skulle bli kejsarsnitt med kull nummer två så skulle ju veterinären se ärret efter första kejsarsnittet i så fall. 
Sedan till viss del så får ju försäkringsbolaget lita på sina kunder.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

hemul
8/3/18, 2:03 PM
#25

Är det inte enklare att be en veterinär konstatera faktum från början? Även om tiken valpar hemma utan besvär ska väl valparna veterinärbesiktigas. Be veterinären ta en titt på tiken också och notera att det varit naturlig förlossning och begär sen en kopia på journalen.

Rafflan
8/3/18, 7:22 PM
#26

#25 veterinären kan inte se på hunden om den föddit normalt eller snittat genom att bara titta på hunden, man kan nog inte heller se det på röntgen eller ultraljud, enda gången man kan se om hunden snittet förr är vid en ny operation skulle jag tro.

hemul
8/4/18, 2:07 AM
#27

Häh? Gör de kesjarsnitt som titthålsoperation nu eller vad?

Annons:
Rafflan
8/4/18, 1:50 PM
#28

#27 va?

hemul
8/4/18, 6:30 PM
#29

Du säger ju att det inte syns på hunden om den nyligen genomgått kejsarsnitt. Så jag undrar hur man bär sig åt för att få ut valparna utan att det lämnar spår.🙂

[Forest]
8/4/18, 8:42 PM
#30

26 Jag har träffat snittade tikar och dom har jag känt (vissa mer på andra mycket mindre) att dom har som ett ärr på magen inte stort. Våran ena hund vart opererad som unghund och hon har även som ett ärr på magen. Veterinären trodde det var ett kejsarsnitt men förklara ärret.  Det är små hundar jag har träffat o kliat på magen på 😉

Om jag fattat ts så är det en tik som aldrig fått valpar innan, då hon inte haft det innan så behöver du inga bevis.

 Jag vet om att man bör tänka på är att om det skulle behövas akut snitt att du har 23 tkr undan stoppade för veterinären snittar inte  om man har betalar på plats. Man får tillbaka detta senare från försäkringsbolag.  OBS jag kan ha fel men det gäller akut-snitt kväll/natt det jag menar, gällde för 2 år sen men kan ha ändras  ☺️

Lona
8/4/18, 9:25 PM
#31

#30, Fast (beroende på ras och försäkringsbolag) det är inte alltid du får ut ersättning. I detta fallet måste tiken alltså ha valpat naturligt tidigare - och eftersom det är första kullen för henne så får ägaren betala hela summan själv OM det skulle bli snitt. Kan för övrigt gå på bort emot 50 000:- om det är helg.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

hemul
8/5/18, 12:16 AM
#32

Grejen är ju att maggan hoppas på en naturlig förlossning och vill ha det dokumenterat utifall det går sämre nästa gång, då hennes försäkringsbolag bara betalar för ett kejsarsnitt och tydligen kräver bevis på att eventuella tidigare kullar förlösts normalt. Så låt vet skriva in i journalen att tiken haft en naturlig förlossning. Bör väl inte vara svårt att konstatera direkt efter.

Rafflan
8/5/18, 12:44 AM
#33

#30 ja ibland kan man se ett ärr på magen, men man kan inte se vad för operation hunden har gjort som har orsakat ärret, man kan operera annat än kejsarsnitt ;)

hemul
8/5/18, 2:51 AM
#34

Men herregud. Om tiken inte är rakad, inte har nåt ärr, inte några stygn strax efter att hon valpat då kan man väl för hundan förutsätta att hon valparna kom ut den naturliga vägen!

Annons:
maggan***
8/8/18, 10:32 PM
#35

Tack för alla svar men jag konstaterar att ingen lyckats svara på min fråga… återigen - hur bevisar man att en tik har haft en lyckad valpning?

maggan***
8/8/18, 10:32 PM
#36

Tack för alla svar men jag konstaterar att ingen lyckats svara på min fråga… återigen - hur bevisar man att en tik har haft en lyckad valpning?

Rafflan
8/8/18, 11:49 PM
#37

#36 jag har svarat säkert  3 ggr? det går inte att bevisa då det inte går att se på utsidan eller genom undersökningar, det är först när man behöver göra ett snitt veterinären kan se att hunden tidigare är snittad.

Och då det är tikens första kull finns det ju inget för dig som du behöver bevisa heller?

hemul
8/9/18, 7:36 AM
#38

Och jag svarar igen att eftersom det är den kommande, första, valpningen du vill ha "bevis" på att den skett naturligt ifall du får problem med nästa valpning, se till att veterinären dokumenterar detta. Givetvis går det alldeles utmärkt att se om tiken är snittad nära inpå förlossningen.

Om du vill vara 100% säker: ring vet och fråga, ring SKK och fråga, ring försäkringsbolaget och fråga!

Upp till toppen
Annons: