Annons:
Etikettaktivering
Läst 2552 ggr
frijoh
7/20/18, 1:32 PM

Simning motsvarande promenad

Hur länge anser ni att hunden behöver simma för att det ska motsvara en 60 min promenad? :)

Annons:
Werifesteria
7/20/18, 1:52 PM
#1

Jag har ingen aning men har läst någonstans att typ 10 min konstant simmande motsvarade en 5 km promenad. Ingen aning om det stämmer.  Ser fram emot att något som vet svarar, är också nyfiken :)

Werifesteria
7/20/18, 1:55 PM
#2

Hittade detta.

"It may surprise you to know that for a dog, 1 minutes’ swimming is equivalent to about 4 minutes of running, according to Dr Arleigh Reynolds, a Veterinary Surgeon and Canine Physiologist" 

http://vividlife.me/ultimate/1142/the-benefits-of-swimming-for-your-dog/

frijoh
7/20/18, 5:06 PM
#3

#2 jäklar! Då är det minst sagt fysiskt krävande med simning. Ska bara få damen min att våga sig ut så långt i vattnet först. 😂

Werifesteria
7/20/18, 5:25 PM
#4

Jajamensan! 😃 Min hund blir som allra tröttast efter simning. Vi har simmat nästan varje dag i en och en halv månad och jösses  vilka muskler hon fått! Snart vågar hon nog ska du se :)

frijoh
7/20/18, 7:55 PM
#5

#4 vad härligt! Jaa, hon är så himla försiktig bara, men det får väl ta den tid det tar :D

Hornslandet
7/26/18, 10:58 AM
#6

Beror nog helt på hur vana de är vid att simma också? Tänker på att det är som allt annat..musklerna utvecklas sen blir det lättare :) 

#3 #5 min vågade inte heller först. Jag tog på honom flytväst så det skulle bli lite lättare, och drog faktiskt honom över "tröskeln" så att säga. Dvs, han vägrade när han inte längre bottnade, så jag gav honom en extra knuff ett par gånger.. Sen vips, så tog han tag och simmade ut själv! Han behövde nog bara uppleva att det inte var nån fara så att säga :)

Annons:
Zadeira
7/26/18, 11:02 AM
#7

#3 Har du provat flytväst? Min daghund vågade sig inte ut på djupt vatten, sen fick han flytväst och nu simmar han som bara den.

frijoh
7/26/18, 11:27 AM
#8

#6 hon har flytväst och gör precis som din gjorde, tvärvägrar precis där hon fortfarande bottnar. Är rädd bara att jag ska förstöra hennes förtroende för mig då jag tvingade in henne i bilen en gång (akut pga svalde olämpligt föremål som valp) och sen dess har hon fått trauma av att ens höra en bildörr stängas :(. Har kontakt med hundcoach och tränar BAT mot bilen men vid vattnet känns det nästan som hon behöver en push för att våga ta steget.

frijoh
7/26/18, 11:28 AM
#9

#7 japp, flytväst på, men hon vill/vågar ändå inte :/

Hornslandet
7/26/18, 11:55 AM
#10

#8 Du känner din hund bäst. Jag är lite av mentaliteten av att man ibland behöver en knuff och "bara göra", men det har ju också funkat för min hund. Som liten hade han plötsligt en period när han vägrade gå till bilen. 20 meter från en tvärvägrade han och satte emot. Lösningen på det blev att ta på honom selen och helt enkelt fortsätta gå så fick han antingen släpas med eller gå. Efter ett par gånger släppte "spärren" och nu har han inget emot att gå till bilen..så så funkar vi. Jag tror det kan bli som att…hur ska hunden veta att det är säkert att simma innan de har upplevt det? Och hur ska de uppleva det om de alltid stannar på gränsen? Visst, det går säkert att på nått vis lyckas locka dem över gränsen och inget fel i det, men för oss funkade det bra med en knuff (och samma för andra jag känner..).

Men som sagt, individuellt. Gör som känns bäst för er.

frijoh
7/26/18, 1:51 PM
#11

10# rent generellt så håller jag med dig, hade gjort så med en individ som var stabil och trygg i sig själv. Men min hund är osäker och livrädd för bilen (förstärker rädslan att tvinga gällande den)inte för vattnet som jag upplever det dock, så vid vattnet kanske en push faktiskt funkar. Får se om jag vågar testa :D

Odd
7/26/18, 1:56 PM
#12

Tycker hon om bollar? Testa att leka med henne tills hon är uppspelt över leksaken, sen kasta ut den eller gå ut med den där hon inte bottnar och uppmuntra henne att hämta den?

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Hornslandet
7/26/18, 2:21 PM
#13

#11 Fattar, som sagt, du vet din hund. Jag upplevde inte att min hund var rädd för bilen i exemplet jag gav då han alltid var lugn och fin i den, därav körde jag på. Vattnet låter det som din hund är väldigt lika min.. Han har före även gillat att gå ner till vattnet och plaska. Vill gå tillbaka även fast det "djupa" verkade lite läskigt. Därför gav jag honom en push några gånger, upplevde inte att det var nån risk (men hade inte fortsatt massvis av gånger kanske om det inte funkat. 

Kan bara tillägga att kasta pinne/boll funkade inte alls just. Han bara bromsade där han inte bottnade och skällde. Samma om jag gick ut. Det jag testade en gång dock som funkade lite bättre var att jag ställde mig med honom på stranden och bara SPRANG ut tillsammans med honom i vattnet. In i det djupa utan att stanna. En gång hängde han faktiskt på, men vände tvärt och simmade tillbaka till det grunda :P

Annons:
frijoh
7/26/18, 2:54 PM
#14

#12 testat allt sånt, leka med henne ut i vattnet, kasta leksaker ut i vattnet, locka med godis ut, gjort nosduttar på handen, hon stannar varenda gång där hon precis bottnar, haha! Och hon är ändå lektokig, gör typ allt för leksaker. #13 jaa, gick han också runt lite försiktigt på det grunda? Hon gillar att gå runt i vattnet liksom, och dricka och doppa benen, äta lite vass. Men inget spring liksom. Gillar din vattnet nu efter han fick pushar? Kanske borde jag testa :D

frijoh
7/26/18, 5:54 PM
#15

#13 testade nyss och det funkade bra tycker jag! Hjälpte henne ut med flytväst och så höll jag så i kanske 2 sek sen lekte vi massor efter varje gång. Gjorde 3 ggr och gick bättre för varje gång :D! Så jäkla kul! Snart kanske jag har en badgalen hund om jag har tur!!

Hornslandet
7/26/18, 6:13 PM
#16

#14 Han gick runt först lite försiktigt men efter några gånger gick han och plaskade, bet vattenplasket i luften och morrade och skällde på vattnet… :S Men när vi gick upp på land gick han självmant gärna tillbaka - så ja han var ju nyfiken och gillade att gå i självmant.

Efter han fick några pushar ut i djupt vatten så gick han plötsligt ut i det själv och simmade rakt ut ett antal meter..vände när jag hojtade på han. Sen pushade jag honom inte igen utan bara gick ut tillsammans med han, då gick han ut och simmade 3 gånger till självmant. Från att vägra till det på en halvtimma alltså. Ska testa igen ikväll att simma lite!

frijoh
7/26/18, 6:48 PM
#17

#16 jäklar, en halvtimme bara!! Funderar på om det kanske är bättre att ha flytväst och hålla under magen samtidigt, vad tror du? För nu var hon på djupt vatten i kanske 1 sekund och hon sprattlade mest med benen, hehe!

Hornslandet
7/27/18, 10:50 AM
#18

#17 Ja alltså, jag skjutsade ut honom en  meter in i det djupa typ 3 ggr varefter han vände och simmade tillbaka.. Sen plötsligt tog han sats och simmade rakt ut istället (jag kallade in honom tillbaka då jag var osäker på hur långt han skulle simma :S). 

Kan dock säga att han inte är helt van än! Igår var jag ute igen. Han simmar ut av sig självt tillsammans med mig, eller om jag liksom släpper fram honom före mig (eller kastar ut en pinne och eggar på för apport!! så glad blev jag när han tog den!). 

MEN. Om vi är på stranden (eller han lägger sig och gnager på en pinne där) och jag går ut i vattnet själv.. då börjar han skälla och springer inte riktigt efter mig ner i det djupa. Tror han inte riktigt fattar än till 100%, husse försvinner typ xD För går jag tillbaka till honom och går tillsammans med honom ut så hänger han på in i det djupa och simmar med mig en bit :) 

Märk väl att jag sa att han även simmar ut själv, så det är inte heller att han liksom måste ha stödet av att jag är med ut..

Aja, unghundar :)

frijoh
7/27/18, 11:44 AM
#19

#18 haha, så gör min med, om jag simmar ut alltså och hon är på stranden. Skäller och ser ut som att hon tror att jag ska dö. Om jag doppar huvudet ekar det över hela sjön xD

Hornslandet
7/27/18, 12:21 PM
#20

#19 Japp. Men först fick jag inte ut han att simma alls. Locka från att jag själv var där ute funkade som sagt inte. Men nu kan vi simma ut tillsammans eller han själv. Men om jag bara försvinner ner i vattnet är det väl fortfarande lite konstigt (=skäll). I allmänhet vet jag att min hund är så.. han är faktiskt inte en hund som skäller mycket. När han skäller är det antingen larm, eller för att han vill nå fram till nått han inte kan (eller inte tror han kan) nå fram till (frustration).

Annons:
[Forest]
7/28/18, 11:45 PM
#21

Vi har hund som inte kan simma så värst bra, trots att hon har flytväst så vill hon inte heller ut o simma. Då hon är mattig som bara den så går jag i för bada så tar det inte lång tid för henne att komma efter, det är i sånt tillfälle som jag upptäckte att hon höll på att sjunka 🥵 Vi har en som går ner till magen dom andra skulle inte doppa tassarna självmant om nu inte jag drar ut för ett dopp 😃

frijoh
7/29/18, 8:48 AM
#22

#21 jag som trodde innan jag skaffade hund att alls hundar badade mer eller mindre xD!

frijoh
7/29/18, 8:48 AM
#23

Alla hundar* ska det stå :D

Hornslandet
7/29/18, 11:50 AM
#24

#21 Nädå vissa vill bara blöta fötterna om ens det!

Igår gjorde vi lite framsteg, jag gick ut i det djupa före min hund och lyckades locka honom till mig. Han skällde lite först men gav sig sen ut i "sim-vatten" ! Däremot fick jag mig en del rispor från "vispen" framför honom haha😂

Upp till toppen
Annons: