Annons:
Etikettvalpar
Läst 991 ggr
promenad
7/19/18, 4:51 PM

Valp jagar innekatter

Hej. Ny här på iFokus, men skulle nog behöva lite råd, eller kanske uppmuntran om att det ger sig med tiden om man jobbar på.

Har en valp på fyra månader som jag knappt kan ha i närheten av mina innekatter utan att han blir helt till sig. Valpen hade aldrig träffat katt innan och från start har han velat leka med dom, medans mina katter tidigare bara har umgåtts med en äldre kattvan hund som inte brytt sig det minsta om dom. Så att det är en stor omställning för allihopa och mycket nytt att lära sig förstår jag, men valpen blir ju bara större (mellanstor ras) och äldre för varje vecka, så vill ändå vara så effektiv som möjligt för att få det att fungera så snart som möjligt.

Jag tillåter inte att valpen springer efter dom, men det stoppar honom inte från att försöka, gång på gång. Jag har skärmat av för katterna så gott det går i lägenheten och dom har både möbler och höga klösträd att vara på, men när han går fram och är nyfiken så hoppar dom ändå ner på golvet för att fly (😕) och vips så är det toppenkul för valpis, tjohoo vilken lek… Ingen av katterna vågar säga ifrån heller vilket jag nästan tycker är det värsta, vet ju från erfarenhet hur ynkliga dom flesta valpar blir när en katt visar att den kanske inte bara är rolig, men det mesta som hänt är att dom fräst när han kommit för nära, vilket han knappt reagerar på alls.

'Nej' och 'kom' är han duktig på i andra lägen, men funkar inte här. Att säga till ordentligt skiter han med i. Det enda som funkat hittills är när han får sitt favoritgodis när han är duktig och bara tittar lugnt på katterna, men jag skulle få en väldigt tjock valp snabbt om han skulle få det hela tiden runt dom. Vi lever ju ändå ihop och nog för att godis, kompostgaller, koppel, sitta med valpen så han inte kan jaga osv var en bra början för att vänja dom vid varandra, men efter nästan två månader känns det som att det inte direkt löser problemet. Tvärtom att man bara tassar runt det och istället gör ännu större grej av situationen. Eller? Behöver jag bara ha mer tålamod…? Det mesta med valptiden försöker jag att inte stressa över, men just när det kommer till det här vill jag bara att han ska fatta att katterna ger vi faktiskt f*n i, dom är mina och ska inte behöva lida för att han är liten och busig. Vet bara inte hur tusan jag ska göra för att få honom att förstå det!

Vad/hur har ni gjort, som haft valpar som varit envisa och alldeles för på era andra djur? Hur lång tid tog det innan det började fungera bättre? Speciellt ni med innekatter vore ju intressant att höra eftersom katterna inte kan gå undan på samma sätt, eller om någon vant valpar vid andra mindre försvarslösa djur som typ kaniner och höns osv, men jättetacksam för alla tips/erfarenheter! Glad

Annons:
CayKantos
7/19/18, 6:22 PM
#1

Undrar först.. vad e det för ras? Jag har en kille härhemma som jag har kämpat med som in i tusan(gör fortfarande) men det börjar släppa nu. Jag har katter som inte ens fräser på han.. 💩 jag har visat med kropp, röst och känslor att det INTE är ok sekunden han sättee igång. Jag tillåter han dock att kolla på katterna och belönar även att han ligger still o kollar på dom utan att sätta igång, att nosa på dom lugnt tillåter jag men den minsta lekinbjudan säger jag till han (numera räcker ett "du, det räcker"). Jag har ju fått tipsen om timeouts, så lyssnar han inte första gången får han sitta för sig själv några minuter o varva ner. Funkat toppen för oss (han har noll problem med att sitta själv, det blir mera en "gud vad tråkigt det blev nu.."). E han duktig kan jag ibland leka med han oxå så han lär att matte kan man leka med, inte katterna ;) och bonus är att man (förhoppningsvis) blir roligare än katterna! 😂😅👌

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

promenad
7/25/18, 12:39 PM
#2

#1 Han är en aussie. :)

Okej, va skönt att höra att det går framåt även om det tar tid! Hur gammal är din grabb? Är så jobbigt när det känns hopplöst, även om man vet att det kanske inte ens har gått så lång tid trots allt så blir man otålig. Vill ju bara att det ska funka, märker att mina katter är ledsna med vilket känns så tråkigt… men jag fortsätter drömma om dagen då dom alla kan sova i samma säng haha

Timeouts har jag inte provat! Eller, iallafall inte mer ordentligt, hela hans kontakt med katterna är väl nästan en timeout nu eftersom han får spel med en gång. 😮Om man jobbar med det mer ordentligt så kanske han förstår till slut, han tycker också bara det är tråkigt att vara själv så det är ju bra. Sätter du honom avskärmat eller i ett helt annat rum?

CayKantos
7/25/18, 3:49 PM
#3

Jag använder mig av hans canvasbur (jag vet det är olagligt så hoppa inte på mig) men denna buren spver han nästan i helatiden och är helt trygg. Så man ska akta sig med att använda sig av denna metoden om hunden inte ör helt trygg där den lämnas. Jag sitter ju i rummet buren är i, det tillåter mig se till han inte gör ngt/får panik eller så (aldrig hänt ngt i närheten) men att han samtidigt inte riktigt har ngt att göra. Han är 5-6mån Jag ser ju även till att låta han nosa på katterna när han gör det lugnt o sansad, men om han går över gränsen säger jag till han. Belönar med röst ckså medan han står och nosar lugnt. Inte överdrivet men typ "va katten fin? Duktig kille" lite här o där. Och belönar lugnt med lite godis om han gör så och sen ger mig kontakt. Man får se o testa lite vad som funkar på individen :) Ps. E först på det senaste han har kunnat stå o nosa lite lugnare på dom då han numera vet att sekunden han blir lekig, vallig eller ngt sånt då blir det tråkig. Eftersom du har en vallhund, försök o se om det e jakt, lek eller vall din hund håller på med, det kan äcen bara en blandnkng av dessa, för beroende på vad det är kan man gä tillväga olika lixom

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Upp till toppen
Annons: