Annons:
Etikettbeteende
Läst 888 ggr
Princessss
2018-07-17 23:28

Valp som fick boll rakt i ansiktet

Min lilla valp på 12 veckor lekte med en volleyboll-boll som hon tyckte var jätterolig. När min kompis skulle sparka bollen så att hon skulle springa efter den så fick hon en hård boll rakt på nosen. Hon skrek högt och blev rädd. Hon såg inte ut att få ont och det gör inte ont när man tar på nosen och har inte visat några tecken på det. Len nu är det så att hon är livrädd för bollen. Innan så fort hon såg den så blev hon ivrig och nu så vill hon inte ens vara nära den. Vi försökte få henne att nosa på den och lite så men det gick inte. Är rädd att hon kommer att vara rädd för bollar nu. Hur gör man så att hon inte blir det?

Annons:
JoannaLi
2018-07-17 23:59
#1

Tvinga henne inte fram till dem på något sätt. Låt den vara med i vardagen, t.ex. ligga framme i olika rum utan att ni gör någon affär av det. Låt henne få godisregn långt ifrån men fortfarande inom synhåll från där ni lugnt håller på med den. 

Framförallt: gör ingen stor affär av det. Hunden har ett långt liv, och om inget mer läskigt händer så kommer hunden troligtvis att skaka av sig det rätt fort. Men valpar är små och ska just lära sig om vad som är farligt och läskigt i världen, så en hård boll i ansiktet ska göra att hon lär sig att inte vara med den. Det överbevisas enklast med många, lugna och positiva upplevelser istället, för att ladda bollens värdekonto åt det positiva hållet.

Joyous
2018-07-18 00:18
#2

Vad tråkigt! Jag skulle skippa att leka med den bollen ett tag. Det är så lätt att hamna i frustration/press - Ni vill väldigt gärna att valpen ska tycka om bollen nu efter olyckan och omedvetet lägger ni in en massa känslor i leken som er valp kommer känna av. Lek ska vara roligt och hon har precis fått en hård boll i ansiktet, det gör ont på en sån liten och det är ingen idé att tvinga fram leklust. Mitt råd är att leka med andra saker ett tag, kravlöst. Testa lite mindre bollar, mjukare varianter och se om det fungerar? Kör mycket jaktlekar (leksak/boll i snöre som ni drar längst med marken och undvik att hon får leksaken mot sig). När ni testar med den större bollen igen kan ni göra så att en håller valpen och den andra springer iväg med bollen och busar med den på marken, blir valpen taggad kan valpen få springa efter och leka.

Rafflan
2018-07-19 00:22
#3

Lämna bollar framme hemma och låt valpen undersöka och leka med dem själv när den känner sig redo :)

Upp till toppen
Annons: