Annons:
Etikettövrigt
Läst 2090 ggr
frijoh
2018-07-17 14:42

Vad gör era hundar i värmen?

Min hund ser ut som att hon ska svimma när hon känner luften ute, vi går bara ut och kissar på tomten och sen in igen där vi har ac. Hon ligger som en säl hela dagarna, förutom på morgonen vid 5-7 då vi är ute i skogen och på kvällen 1-2 timmar. Blir era hundar också sega i värmen? Gör ni något med dom på dagarna fastän det är så varmt?

Annons:
Isalel
2018-07-17 14:50
#1

Vi går ut tidigt och/eller sent på långpromenad, annars är det bara kisspauser ute! Hon flåsar som sjutton när vi rastar på dagen å då är hon ändå ganska förtjust i värme :) Inne så ligger hon helst under soffan eller nåt annat svalare ställe. Morgon å kväll är hon lika pigg som vanligt, mitt på dagen något loj.

Fransu
2018-07-17 15:04
#2

Vi går ner till sjön. Där kan dom svalka sig i vattnet och livet blir betydligt mer uthärdligt.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Cragan
2018-07-17 15:26
#3

slöar mest under dagar o fullt ös medvetslös på kvällen iaf från valpen o till mina händers förtret då dom är bästa tuggleksaken endligt terroristen 🤪

Fisherling
2018-07-17 15:50
#4

Vi är ute i skärgården med över 3000kvm sjötomt, så hundarna springer fritt och kan bada bär de vill. Tinja verkar relativt oberörd av värmen och vi kan köra på med träningen, men håller passen korta. Det blir en hel del dummyapportering i vattnet. Mycket uppskattat.

swapp
2018-07-17 16:03
#5

Jag har en mops som är extremt värmekänslig så denna värme är inget kul alltså. Han går ut på två superkorta rastrundor om dagen. Sen får han kissa på fram- och baksidan. Han är mest inne vid fläkten. Vilar mycket.. Nä usch han har det jobbigt nu, jag med som hatar värme och sommarn… vi lider

Werifesteria
2018-07-17 16:12
#6

Ena hunden är väldigt värmekänslig och ligger bara och flåsar hela dagen. Andra hunden är trött och sover. Vi går bara korta rastrundor på typ 10 min. På kvällarna, vid ca 20-21 så går vi en långpromenad och badar i sjön .

Annons:
[Forest]
2018-07-17 17:26
#7

Våra gillar inte vara ute längre i värmen och kör som du ts. Ute på promenad sent på kvällen 22-23 och ut vid 7-8.

frijoh
2018-07-17 17:31
#8

Vi bor vid en sjö men min hund hatar att bada tyvärr, annars hade ju det varit sjukt bra om vi kunde vara vid vattnet hela dagarna.

Jojaton
2018-07-17 17:38
#9

Han sover mer än vanligt men vi brukar åka till stranden och bada, vissa av dom lite svalare dagarna har vi åkt till en skog och gått en kortare runda med kyltäcke på och vatten med. Tränar på kvällarna och tar långpromenaderna då.

Johanna - Instagram

Changrila
2018-07-17 19:30
#10

Jag vaknar tidigt och motionerar dem innan jobbet (idag stack vi ut vid 4-tiden). Då är det svalt tillräckligt länge för att vi ska hinna göra något ordentligt. Inte ens min soldyrkande dam, som brukar sola när det är 30 grader i skuggan, vill vara i solen nu. Hon inser att det inte går att svalka sig någonstans… På dagarna sover de mest. De bryr sig måttligt om när jag kommer hem och när jag väl är hemma ligger vi mest och vilar alla tre.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Zadeira
2018-07-17 20:04
#11

Mopsarna som är hos mig på dagarna sover bara, utom en kort lunchrunda för kiss och bajs med kylvästarna på. Ägaren går lite längre på kvällarna när det svalnat, men det märks att de är påverkade även då.

Den andra daghunden, cockern, är på semester och bor bredvid en badsjö. Han har precis fått en flytväst pga att han tidigare varit obekväm på djupare vatten, men fick rapport från ägaren idag att nu får de honom knappt ur vattnet! Så mycket gillar han det!

Princessss
2018-07-17 23:31
#12

Det är inte jättevarmt hos mig men min valp älskar att sola. När vi är ute så lägger hon sig helst ner och solar i gräset. Också inne så hittar hon en plats vid fönstret där det är soligt som hon sedan lägger sig vid och solar. Försöker att begränsa det lite men det är verkligen det bästa hon vet!

JoannaLi
2018-07-18 00:00
#13

Vi kör specialsök inomhus, tränar lite tricks inne, går rastrundor och så simtränar vi efter middagstid när det fortfarande är lite varmt. Lydnad framåt midnatt.

Annons:
frijoh
2018-07-18 08:14
#14

10# jag gick också upp 4 imorse och var ute med min hund, runt kl 7 började hon tycka att det var för varmt, helt sjukt. Hoppas det blir normalt ute snart!

KatarinaSt
2018-07-18 08:35
#15

Vi tar promenader ungefär som vanligt men då bor vi också vid vatten så vi kan när som helst ta ett dopp på vägen vilket vi också gör. Det blir flera gånger om dan även för fega matte som vanligtvis inte gillar att bada

frijoh
2018-07-18 09:03
#16

Vet inte hur jag ska övertala min hund till att våga sig ner i vattnen. Hon hatar allt som är blött, även regn. Kylvästen ska blötas innan användning och tar LÅÅÅÅÅNG tid att få henne att gå med på att ha den på!

Jojaton
2018-07-18 09:35
#17

#16 känner du nån med en badtokig hund? För två månader sen gick Sam bara mootvilligt i med tassarna, men nu simmar han självmant och gärna! Mycket tack vare att bästis Ellie älskar att simma och bada 😊

Johanna - Instagram

Zadeira
2018-07-18 10:02
#18

#16 Vad gör hon om du går i och badar?

Min daghund fick nyligen en flytväst eftersom han tidigare bara gått i upp till magen och inte vågat sig längre ut. Nu med flytvästen är det nästan tvärt om, han vill inte gå upp ur vattnet! Nu verkar din hund inte ens vara intresserad av att gå i med tassarna, men jag tänker att för att öka hennes självförtroende när hon väl vågar sig i är flytväst jättebra.

frijoh
2018-07-18 13:24
#19

#17 inte vad jag vet tyvärr, jag är däremot badtokig, hehe. Får försöka leta upp någon badgalen hund kanske. #18 hon skäller massor om jag går i och badar, tror hon blir rädd. Har flytväst när vi åker båt, aldrig testat i vattnet än och hon har gått ut vid ett fåtal tillfällen så att hon precis bottnar. Hon är inte rädd för vattnet i sig utan springer dit självmant och doppar tassarna och dricker, men inte mer än så. Om jag kastar leksaker/godis går hon ut max så att hon precis bottnar.

frijoh
2018-07-18 13:24
#20

#17 inte vad jag vet tyvärr, jag är däremot badtokig, hehe. Får försöka leta upp någon badgalen hund kanske. #18 hon skäller massor om jag går i och badar, tror hon blir rädd. Har flytväst när vi åker båt, aldrig testat i vattnet än och hon har gått ut vid ett fåtal tillfällen så att hon precis bottnar. Hon är inte rädd för vattnet i sig utan springer dit självmant och doppar tassarna och dricker, men inte mer än så. Om jag kastar leksaker/godis går hon ut max så att hon precis bottnar.

Annons:
frijoh
2018-07-18 13:25
#21

Oj sorry, råkade publicera 2 ggr!

nogo
2018-07-22 16:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Fru Hund varvar ner till av-läge snabbt och lägger sej i skuggan i den här värmen. Tycker hon är lite dålig på att dricka, jämfört med den andra hunden som är samma storlek, men brukar köra lite lek där hon får jaga "vattenskvättar" som hon lapar i sig. Hon är inte heller förtjust i bad, men tolererar avspolning och "täcke" med fuktad handduk. Cykelturer och långpromenader har fått vänta till sent på kvällen när det varit lite svalare. När hon är hemma är hon lös på gården så "egna" aktiviteter bestämmer hon själv. (Inte min hund, men man skulle väl kunna säga att jag har blivit nån slags hund-au pair då jag lånar ett hus av en familj när jag är iväg på plugg och deras äldre tik har valt att flytta in med mej och ibland följer med hem när jag har ledigt.) #12 Oj, det har jag aldrig hört talas om. Men om valpen inte börjar tokflåsa, får hög puls och rödare tandkött är det nog lugnt. Tänker att de flesta hundar som har möjlighet att välja sol/skugga, inomhus/ute, dricka vatten etc reglerar det bra själv. Annat är det ju om de hamnar i värmen och inte har möjlighet att själv gå till en svalare situation i tid.

Hornslandet
2018-07-23 11:28
#23

Min blir tröttare och segare. Förutom som sagt när det väl blir svalt sent på kvällen (dvs, ibland när det råkar vara sån dag), då får han sprutt. Har väl samlat energi då :P

Grodan
2018-07-24 21:43
#24

Svart dobbis. Prom tidig morgon och kväll, sen bara på tomten. Tar ibland en biltur till en skog med sjö. Spolar av honom och han leker med vattenslangen ute. Poolen (sån här ) jag köpte går  går han bara i om jag spolar vatten i den, men den är lite hal innuti…  dessutom är kanten lite dum, den är så bred…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

DoubleShot
2018-07-25 13:02
#25

Låter dem vara inne när det är som varmast och går ut under tidig morgon och sen kväll. Brukar även badda med en våt handuk i ljumskarna och bakom öronen regelbundet under dagen. Ibland bad i sjö/badkar. :-)

Sugar Mist
2018-07-25 16:51
#26

Nu när det är runt 30 grader i skuggan håller vi oss inomhus under dagarna, framåt 18-19 på kvällen tränar vi och vissa dagar tränar vi även kring 15-16 mest för att träna på att hon ska hålla ihop även under varma, soliga dagar.

Vi tränade även nu imorse, vid 4-5 och det var såpass kyligt att jag fick ha jacka på mig- superskönt för både mig och hundarna :)

-

Hornslandet
2018-07-26 11:12
#27

Jag har dragit igång 2 rätt bra fläktar inomhus och öppnat upp dörrarna.. Skugga och vind genom hela bostaden nu typ. Ganska skönt! :)

Annons:
frijoh
2018-07-26 11:24
#28

Inatt gick jag upp kl 3, haha, och vi behövde ändå stanna varannan km för att hon behövde vila. La sig med magen mot marken och andades häftigt. Och då var det liksom mitt på natten, helt sjukt! Jag har AC som går på högvarv nu så det iaf håller sig under 25 grader inomhus. Förstår inte hur man kan tycka om sån här värme, hemskt! Jag är en sån som hellre går runt i minus 20 och fryser än ligger på sandstranden och solar 😬

[Forest]
2018-07-27 16:00
#29

Vi har kylbäddar dom gillar väl nästan bara en av våra tre, men hon går från den ena till den andra då dom kyler 2 h sen behöver bädden vila. Vad vi gjorde för kyla ner hundarna var bada av dom i svalt vatten lät dom vara blöta o självtorka. Att ta kylklamp i örngott eller handduk det gillar en jätte mycket. Att blöta ner tassarna. Man kan även lägga blöt handduk som en visar på bild över och sätta på blöta kalla strumpor på hunden.👍 Våran Milli som är vit toy pudel trivs inte i värmen alls men hon tyckte det var skönt att matte tog en vattenfylld petflaska som vart i frysen den låg hon mot med ryggen när hon skulle sova så det kan jag varmt rek. Förutom det så byter vi vattnet ofta och häller upp kallare vatten det går alla och dricker även katterna gillar det. Har man katt glöm inte bort dom i värmen 🙂 

Förutom detta har nerdraget och vi fläktar i alla rum en ac inne som går dygnet runt det hjälper alla att må lite bättre 👋

Sist undvik så mycket som möjligt gå ut dagtid och inte gå på varm asfalt gäller även på kvällen då den är varm länge.

Hornslandet
2018-07-27 16:26
#30

Det funkar bäst för oss nu att ha fönster/balkongdörr öppet så jag har korsdrag + fläktar som hjälper till med luftruljans. Sen har jag alla persienner nere så det inte blir ett växthus här inne. Blir som att sitta i  skuggan fast lite bättre, typ. Min hund verkar inte må dåligt, men vilar mest hela dan..vi går promenad mer sällan och försöker gå i skuggan. Byter vatten rätt ofta. Annars gör jag inget särskilt "aktivt" för att kyla ner han.. På kvällarna har vi varit ute och badat, så får han ut lite energi på så sätt i en cool miljö ;)

Fisherling
2018-07-27 20:00
#31

Min nya valp, Asni, är född den 30:e Maj. Hon har alltså mest troligt aldrig upplevt en dag där det är mindre än 20 grader 😮 Det är rätt bra fart på henne ändå. Undrar om hon kommer bli värsta monstret till hösten 😂

frijoh
2018-07-27 20:47
#32

#31 haha, drömmen ju!

Fisherling
2018-07-27 20:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

#32 Eller hur, tycker hon är vild som det är 😂 Bara kolla in det där trynet! Den blicken smider onda planer.

Upp till toppen
Annons: