Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 1426 ggr
Angelica149
2018-07-17 01:31

Osäker om jag ska skaffa hund?

Hej jag är en tjej som ska börja gymnasiet nästa år och funderar på att skaffa hund då jag får ta med mig hunden till skolan, har alltid vetal ha hund och har haft hundar omkring mig hela mitt liv, min familj har dock aldrig haft en eftersom mina föräldrar jobbar mycket och en hund passade inte våran vardag. Men nu när jag börjar gymnasiet och kan ta med mig hunden till skolan dar dom har ett hundagis. Dock så tvivlar jag lite då jag innan hadde en kanin som jag tröttna på, tyckte de va tråkigt och liksom hände aldrig nått. Känner att det inte är samma med en hund då den kan följa med på mycke mer aktiviteter och inte sitter i bur. Men är rädd för att jag ska börja bli less och typ tycka det är tråkigt att gå på promenader. Binder mig oftast starkt med djur så skulle vara jättesvårt att sälja en varelse som jag älskar så mycket. Tror ni jag ska skaffa en hund eller kommer jag tröttna fort? Har nån av er tröttnat på eran hund?

Annons:
Changrila
2018-07-17 05:47
#1

Jag tröttnar aldrig på mina hundar. MEN det jag tycker att du borde börja med är att vara hundvakt ibland. De flesta hundägare behöver hundvakt någon gång, eller någon som rastar hundarna när de själva är sjuka eller så. Om du gör det, då får du bättre inblick i hur det är att ha hund och kan dessutom lära känna hundar av olika raser och typer.

Annars om det är så att du mest vill hålla på med djur men är rädd att tröttna så kanske det vore ett bra alternativ att hålla på med hästar och då rida på ridskola? Lätt att göra, lätt att sluta om du tröttnar och du slipper ta ansvar för att hästen ska må bra.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

One.Gibbis
2018-07-17 09:34
#2

Tycker #1 ger bra råd. Jag var i ungefär samma sits som du för några år sen. Hade ett jättestort intresse för hundar men oroade mig för att det bara var en idealiserad bild, som skulle försvinna när jag väl fick hem hunden/valpen. Det har den inte gjort. Visst blir jag irriterad och less på min hund ibland- men jag är inte längre orolig för att intresset kommer försvinna. Dels för att det hållt i sig så pass länge, fyra år, men också för att jag under den tiden fått praktiska erfarenheter (hunddagis, dagmatte etc) och därav fick en mer realistisk bild av vad det innebär att ha hund. Då hade jag tillräckligt på fötterna för att kunna ta ett väl övervägt beslut. Råder dig att göra det samma, om du inte redan har gjort det! :)

~Hjärta Mitt något röriga catstagram Hjärta~

Skivling
2018-07-17 13:04
#3

Bra funderingar du har och bra råd ovan. Får jag bara säga att hundar ger så otroligt mycket mer än en kanin, samt kräver mer förstås!

Angelica149
2018-07-17 14:58
#4

#1 Tack för tipset! Själv har jag Ridit i 5 år och är ganska mycket i stallet och har en kötarhäst☺️ Har hundar i släkten så ska kolla om jag kan passa nån när dem är på semester eller bortrest👍🏻

eli1991
2018-07-17 15:12
#5

Tycker redan du har fått många bra tips.
Försök även fundera ut vad du vill ha hunden till, enbart sällskap eller drag eller agility osv. Så att det går att matcha med ens egna intressen.
Innan jag skaffade min första egna hund så hittade jag en på blocket som behövde hundvakt i 2 veckor, fick hunden och hundmaten hemkörd till mig och sen lämnade han aldrig min sida. blev permanent :)

Självklart är det inte alltid roligt att ha hund. när det är -40 grader ute, när veterinärräkningarna haglar in eller när de är tonåringar och testar ens gränser till max. För mig är det helt klart värt det medans andra vill vara utan hund. Prova på och känn efter :)

Upp till toppen
Annons: