Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 1316 ggr
Olivape
7/16/18, 11:04 PM

Träna bort rädsla

Min vizsla är väldigt rädd för att gå runt i vårt hus och går mest på ställen där det finns mycket möbler. Han undviker alltså öppna ytor. Ex är han i sin korg och ska till vårt uterum så måste han gå igenom tv rummet som är väldigt öppet. Detta tar en stund för honom att samla mod för att sedan rusa igenom och halka på sina tassar. Det har aldrig hänt något som jag vet om som har gjort honom rädd men vad ska jag göra för att få bort hans rädsla? Några tips? 

Han är förresten hyfsat gammal, 8 år men det är en ras som lär sig väldigt snabbt men tyvärr glömmer dem inte bort saker som hänt.

Annons:
Sugar Mist
7/16/18, 11:10 PM
#1

Kan inte vara så att han tycker det är obehagligt att gå på halt golv? 
Har ni testat att lägga en matta över golvet och se om han rör sig lättare över den ytan då- eftersom han inte slirar lika mycket :) 

Är han likadan ute?

-

Olivape
7/16/18, 11:20 PM
#2

Vi har testat att lägga matta men han tycker fortfarande inte om att gå där :/ Och utomhus är han inte rädd för någonting, vi bor på gård så han springer löst och han är med en överallt.

Lord Vulcan
7/17/18, 7:25 AM
#3

Är han mat/godisglad? Släng isåfall ut ett par nävar på golvet och låta han hämta det där. Kanske funkar🤔😎

eli1991
7/17/18, 3:25 PM
#4

Jag hade provat att vid utfodring strö hans mat på golvet i det rum han är lite rädd för. 

Eller att du sätter dig på golvet i det läskiga rummet, om han kommer fram till dig att ni då sitter där en stund och "myser". 

Något liknande som gör att han får bra associationer med rummet. Hade absolut inte tvingat honom till någonting utan tagit det i en lugn takt.

Elsis matte
7/17/18, 5:41 PM
#5

Om det är så att rädslan uppstått nu och inte bara är kopplad till ett specifikt rum, så tycker jag att det kan vara idé med en veterinärbedömning. Det kan vara till exempel synförändringar som påverkar. Absolut kan det också varit något som skrämt hunden och tyvärr kan rädslor börja leva sitt eget liv - varje gång hunden tvekar/undviker bekräftas rädslan. Hur man bäst tränar beror lite på hunden och er relation. Han måste hur som helst exponeras för situationen (dvs gå långsamt eller vara stilla på platsen han vill skynda förbi). Det kan göras genom att erbjuda mat/godis där, eller att man vänligt men bestämt begär att den ska följa med i koppel/stanna kvar - här är det som sagt väldigt viktigt att känna sin hund, för en del får panik vid krav, andra blir trygga av att man bestämmer åt dem. Och så skadar det inte att sätta in en Adaptildosa i de rum han oroar sig för, kan ta udden av den värsta oron.

Upp till toppen
Annons: