Annons:
Etikettraser
Läst 1206 ggr
Matilda.y
7/16/18, 10:26 PM

Aktivaste rasen?

Hej! Undrade vilken hundras (av ren nyfikenhet) som är den aktivaste? Som kräver mest osv. Självklart varierar det ju från individ till individ. Kul att höra vad alla tycker:)

Annons:
Herveaux
7/16/18, 10:32 PM
#1

Fysisk aktivitet skulle jag säga en av polarspetsarna och mental aktivitet en av bruksraserna.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Jojaton
7/16/18, 10:47 PM
#2

Den aktivaste hunden behöver ju inte vara den mest krävande. En väldigt rädd hund tex är ju otroligt krävande - även om den kanske inte behöver gå mer än två km/dag för att få sitt aktivitetsbehov tillfredsställt. Men generellt skulle jag nog säga border collie, siberian(/alaskan) husky och malle är bland de mest aktiva raserna.

Johanna - Instagram

apportbocken
7/16/18, 11:01 PM
#3

När jag tänker på vilken hund som är aktivast tänker jag först på mallen.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Matilda.y
7/17/18, 10:12 AM
#4

#2 Sant!

Frida B
7/19/18, 7:44 PM
#5

Jakthundar eller polarhundar rent fysiskt.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Lona
7/19/18, 9:51 PM
#6

Jag är också inne på spåret att det kan vara skillnad på "aktiv" och "krävande".
Många bruksraser är absolut krävande för att de behöver aktiveras mycket, både fysiskt och mentalt. Å andra sidan brukar hundar som är avlade mot bruks, vallning* eller som apportörer vara väldigt arbets- och samarbetsvilliga.
Det kräver förstås mycket tid och engagemang ändå, men de ställer upp på det mesta.

Raser (eller hundtyper) som däremot inte är avlade för den typen av jobb - och dit hör många draghundar och jaktraser - kan vara skitsvåra att tillfredsställa eftersom de vill ha just sin typ av aktivering.
Den absolut mest krävande hund jag haft att hantera var min rhodesian ridgeback, en ras som här snarast klassas som en sällskapshund.
Belgarna och jaktlabbarna ställde/ställer upp på vad tusan som helst, allt är kul även om inget slår jakten för labbarna, men en RR gör bara det den själv vill.

*Undantar border collie, working kelpie och även jaktlabbar här eftersom de är extremt avlade för vallning respektive jakt, de bör få syssla med det de är avsedda för!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Matilda.y
7/19/18, 10:53 PM
#7

#6 Bra skrivet! Formulerade mig lite snett:)

tk1971
7/21/18, 7:08 PM
#8

Tja, min tredje jack russell terrier är den av mina hundar (alla jackisar!) som varit mest krävande. Jag kan bara säga att det är tur att jag haft några att öva på innan hon hamnade hos mig…

Upp till toppen
Annons: