Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 2325 ggr
KaydeN
2018-07-16 21:55

Omplacering

Hej! Jag var idag och kollade på en omplaceringshund som jag i så fall skulle ta över i mitten av augusti. Allt klickade verkligen jättebra, jag trivdes med hunden och hennes temperament och personlighet osv.  Även ägaren och jag klickade och hon sa att allt kändes jättebra med mig och att hon mer än gärna vill omplacera hunden till mig. Sen fick jag ju då reda på att hunden inte klarar av att vara ensam hemma. Denna lilla detaljen hade ju inte kommit på tal förrän jag var helt fast i hunden. Så, vad ska jag göra nu? Jag vill mer än allt kunna ta över hunden men har vikariat t.o.m sista augusti på dag-/kvällstid, därefter övergår jag till natt och då kommer jag kunna ta med henne till jobbet alternativt att hon sover hos min syster. Men, jag tänker rent spontant att jag kommer bli otroligt låst i och med att hon ej klarar ensamheten. T.ex korta och enkla grejer som att åka och handla i 45 minuter blir helt plötsligt ett pussel att hitta någon som kan ha henne den korta stunden. Vad ska jag göra, haha? Klickade verkligen med hunden, så borde jag ta chansen trots att det inte finns någon garanti på att hon någonsin kommer kunna tränas till att vara ensam?

Annons:
JoannaLi
2018-07-16 22:18
#1

Hör av dig om det finns någon dagmatte/-daghusse i närheten, t.ex. i huset om du bor i lägenhet eller på kvarteret. Gör det det så är ju problemet lite biff. 

Och om det är värt det vet bara du :)

Werifesteria
2018-07-16 23:22
#2

Jag köpte en omplacering för flera år sedan som inte kunde vara ensam hemma, vilket jag inte visste när jag köpte henne. Det var ett jäkla pyssel och svårt. Kände mig otroligt låst när jag inte ens kunde gå och handla. Alla har sina egna prioriteringar och vissa tycker nog inte ens att det är en sån big deal med en hund som inte kan vara ensam hemma. Personligen tycker jag att det är otroligt viktigt och då är jag ändå inte ute och far runt speciellt mycket. Tänk på saken, det blir ett pussel under hela hundens liv. Som tidigare skribent skrev, bara du vet om du tycker att det är värt det :)

Lexie82
2018-07-16 23:22
#3

Står ingenting om hur gammal hunden är. Det kan ju hända att den bara behöver tränas på att vara ensam. Men det finns inga garantier. Det är bara du som kan avgöra om det är värt det, men du bör ha en plan B redo om du tar hunden. Till exempel hunddagis eller annan hundpassning.

Det ska dock påpekas att när man skaffar hund finns det aldrig några garantier för att hunden kommer kunna vara ensam. Vissa hundar lär sig aldrig. Andra hundar kan vara ensamma hemma hos en ägare, men inte klara det alls om den byter hem. På samma sätt kan det vara tvärt om, en hund som inte klarat att vara ensam förut fixar det utan problem hos en ny familj.

KaydeN
2018-07-17 00:04
#4

#3 Hon är 3 år. Skrev att det inte finns några garantier att hon kommer kunna vara ensam. Så det är jag fullt medveten om. Ska prata med mamma och se om vi kan få ihop det på något sätt. Sommaren ut går ju att lösa i och med att mina syskon har lov och är hemma på dagarna, men sen till hösten behöver jag ha en plan B om hon i så fall inte skulle kunna följa med till jobbet. :)

#2 Jag har/är HSP, så jag är aldrig borta mer än när jag jobbar + är i stallet hos hästen eftersom jag inte kan umgås med folk. Så jag är mest hemma och spelar datorspel på fritiden så jag blir inte låst på det sättet. Sen har jag häst också, så låst är jag sedan tidigare men det har jag ju valt :)

Isalel
2018-07-17 00:08
#5

Är det möjligt att få vänta till slutet av augusti innan du tar över henne så har ni tid att öva i lugn och ro?

KaydeN
2018-07-17 01:28
#6

#5 Nej det tror jag inte. Har inte frågat dom, men eftersom hon inte fungerar med deras minsta barn på 1 år så tror jag tyvärr att dem vill omplacera henne så fort som möjligt. De har dock gått med på att vänta 3 veckor då jag inte har möjlighet att ta emot henne just nu.

Annons:
Changrila
2018-07-17 05:51
#7

Efter att ha haft hund som inte klarade att vara ensam och nu har två hundar som utan problem är ensam… Jag hade aldrig igen tagit en hund som jag visste att inte klarade av att vara ensam hemma. 

Plötsligt en dag byter man jobb och är beroende av någon hundvakt, sedan dyker det upp något som gör att hundvakten inte kan ta hundarna på åtminstone några dagar… Att då kunna ta längre lunch och låta hundarna vara hemma ensamma är guld värt för mig. Precis som att kunna gå och handla utan att planera in saker, att kunna gå till läkare och andra nödvändigheter.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Zadeira
2018-07-17 09:52
#8

Jag tänker att vet man att hunden inte kan vara ensam gäller det att i förväg ha mer en en lösning, för varje minsta eventuella fall. En dag kanske hundvakten är sjuk/bortrest eller liknande och då måste man veta att det finns back-up som fungerar. Man bör om man har en hund man vet inte kan vara ensam gärna ha flera hundvakter, eller i alla fall flera som kan rycka in med kort varsel.

Är det en hund du jättegärna vill ha och är beredd på att jobba med och jobba ordentligt för med just planering för ensamma stunder osv så skulle tror jag du kan få det att funka, men som sagt då gäller att du verkligen är beredd på alla situationer och har sett till på förväg att det går att lösa.

Själv hade jag inte tagit in en hund som jag vet inte kan vara ensam, för jag tycker det känns  så pass viktigt för mig att veta att om det krisar kan den vara ensam.

MonicaLagerquist
2018-07-17 11:19
#9

En av mina vänner kunde inte lämna sin hund ensam öht. Men när han var hemma hos oss gick det hur bra som helst att lämna honom här. Han la sig direkt och sov och vaknade först när vi kom hem. Oavsett om vi varit borta fem minuter eller tre timmar.

Så det är ju inte säkert att hunden inte klarar av att vara ensam hemma hos dig.

Stolt ägare till fem La permer

eli1991
2018-07-17 15:19
#10

Även om hunden hade kunnat vara ensamma hos dom så är det inte säkert att den hade kunnat vara det hos dig. Ofta när en hund flyttar får man börja om med ensamhetsträningen.

Antingen går det enkelt att träna bort eller så är det aningen svårare. Du kan inte ha hunden på prov?

Och som alla andra skriver, att ha en backup.

Då vi i våran familj har väldigt långa arbetsdagar har våran hund varit på hunddagis, någonting som jag är väldigt nöjd med då vårat hunddagis är kanon.

Sen vet jag inte om det är en möjlighet för dig att ha hunden på hunddagis.

Hoppas allting löser sig för dig och hunden :)

[Forest]
2018-07-17 17:15
#11

Vi har tränat massor med ena hunden då vi fick hjälp av en annan medlem här inne. Jag tror vi började så här. Träna inne först det var att i köket fick hon inte vara, stå utanför visst men inte vara med oss där. Sen alltid ha stängd dörr när man är på toan detta hjälpte tror jag då hon första tiden pep utanför men avtog mer o mer. Vi ställde krav men inte helt ohållbara krav det vill säga hon fick inte fjanta efter överallt detta gjorde att hon kunde koppla av lättare. 

Sen var det detta med gå hemifrån. Vi börja med 5 minuter vi gav alltid något ätbart men tänkte även på säkerheten så det vart malda ben eller en kokong med gottis i dock inte för mycket.  Vi tog dessa 5 minuter flera gånger per dag, när det funka öka vi tiden med 10 minuter samma visa här flera gånger per dag. Sen öka vi tiden när vi hade ökat till 20 minuter fanns det inga problem. Denna tid hade vi även dagmatte/husse grannar till oss så när vi jobba var hon där. Vi hade en till hund men våran Donna såg ingen trygghet i vara med kompis så tänk inte på skaffa en till hund då det inte alltid hjälper :) Jag kan varmt rek att man pratar med sina grannar att man vågar prata med folk för vi hitta yttligare 2 till dagmattar/hussar genom bara prata :) Vi håller oss till dom än idag då vi har tre så kan man dela upp dom ena är där medans två kanske är hos en annan. Hundarnas bonusmattar/hussar bor nära varandra så det är enkelt att gå förbi och lämna och hämta dom när man ska eller har jobbat. Nu jobbar min man bra så det är inte värst ofta det inträffar men det känns skönt att ha bra hundvakter. 

Bor ägaren långt bort? Jobbar ägaren? Kan inte annars hon vara dagmatte eller hålla hunden tills du jobbar ditt andra jobb där hunden kan följa med :) Tänk på att resten av hundens liv kommer du få planera efter den, det vill säga dit kan du åka på  tex semester där får hunden vara med överallt.

Att ta en omplaceringshund kräver att man bygger upp tryggheten jag anser att man får ta dom som med en valp, det vill säga alltid vara med någon första tiden. Sen börja träningen.  Lycka till med ditt val jag tycker det är synd att ägaren inte tog upp detta tidigare.

KaydeN
2018-07-18 19:47
#12

Tack för svar alla, det har behövts! Jag har tänkt och funderat och grubblat och skrivit pro's and con's. Tyvärr kommer jag inte välja denna hunden, oavsett hur mycket jag tyckte om den. Bättre att vara på den säkra sidan, det dyker upp andra längre fram!

MonicaLagerquist
2018-07-18 19:58
#13

#12 Tror du gör ett klokt val.

Jag tycker att det borde ha framkommit på en gång att hunden inte kunde vara själv.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
[Forest]
2018-07-19 15:37
#14

12. Även jag tycker du gjorde ett klokt val.

Upp till toppen
Annons: