Annons:
Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 2063 ggr
Princessss
2018-07-16 11:15

Valp som kliar sig

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För ca 1 vecka sedan så fick min familj hem vår jack russell valp. Ända sedan dess så tycker jag att hon har kliat sig mycket och varit lite röd vid kinderna. Det har fortsatt och vi skickade bilder till veterinär och hon sa att vi skulle avvakta och se om det blir värre, och det har det. Hon är nu röd under hakan på halsen och har fått små ”sår”. De är som röda små prickar i huden och sår. Hon kliar sig mest runt huvudet men också vid svansen och benen ibland. Pappa ringde veterinären för att boka tid men hon sa åt oss att prova loppmedel och klorhexidin att badda på såren. Pappa har nu droppat något j*vla lopp och fästingmedel i nacken på lilla valpen?! Jag tror inte ens att hon har loppor då jag inte har sett några utan jag tror att såren och prickarna är efter att hon har kliat sig. Jag lägger in lite bilder på hur det ser ut. Hon ville dock inte sitta still så bilderna blev sådär men aja. De små prickarna är inte loppor utan små sår. Vad tror ni att det kan vara?

Annons:
Princessss
2018-07-16 11:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Fick en bättre bild på kinden nu

Lord Vulcan
2018-07-17 07:44
#2

Vet inte vad det kan vara, men tvätta med alsolsprit, så dämpar det klådan. Det svider inte i såren, men torkar ut och är klåddämpande. Värmeutslag kanske?

[Forest]
2018-07-17 17:22
#3

ring veterinären för få tid, dom ser lättare om det är ohyra.  Jag har för mig att rasen drabbas lätt av klåda då dom får någon typ av allergi.🤔  Själv känner jag tre jrt med allergier två kvalster och ena foderallergi.   Jag sökta lite snabbt och hitta denna tråd

 https://jackrussellterrier.ifokus.se/discussions/4e78e36188f47222e000602a-allergi-hos-jrt-vanligare-och-vanligare

Princessss
2018-07-17 23:35
#4

Ska till veterinären imorgon. Hennes syster från kullen kliar sig också mycket.

KatarinaSt
2018-07-18 08:38
#5

Skulle kunna vara skabb

[Forest]
2018-07-18 13:41
#6

4 skriv gärna sen vad veterinären säger om utslagen/klådan

Annons:
Princessss
2018-07-18 22:18
#7

Det var öroninflammation. Det var typ allt som jag inte misstänkte. Har fått behandlingsgrejor och sådant. Finns det något att tänka på med öroninflammation? Är det svårt att få bort?

Zadeira
2018-07-19 13:27
#8

Följ veterinärens föreskrifter och behandlingsplan.

Upp till toppen
Annons: