Annons:
Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 1418 ggr
Scintilla
2018-07-16 08:42

Hundvänligt område att bo i

Jag tänkte fråga om era upplevelser om vilka områden ni anser är hundvänliga/bra att bo i om man vill vara aktiv med sin hund.

Sporterna som jag är intresserad av: Mondioring, IPO-R/skydd, sök, spår, lydnad, agility

Några punkter jag tänker på är:
• Soptunnor/latriner att slänga hundbajspåsar i
• Mataffärer: närhet, pris, kvalité
• Hundbutiker/hundmat
• Veterinärkliniker
• Hundvänlighet i t.ex. caféer, butiker, badplatser, allmänna platser
• Lättillgängligheten till brukshundsklubb: kommunala resor, bil, cykel
• Brukshundsklubben: områdena, kursutbud, gruppträning, allmän känsla, åldergrupp
• Naturen (finns det gott om slingor att gå i skogen? Trottoarkanter och kanske vandringsleder?)
• Miljön (t.ex. är det många fimpar överallt, många galna bilförare, trevliga människor)
• Möjlighet till jobb

Så förklara gärna varför ni tycker att ett visst område passar bra att bo i om man har hund, ni kan helt ignorera min punktlista och bara köra eget om ni vill. Oavsett vad så är det väldigt intressant för mig och förhoppningsvis för andra också. :)

Annons:
Majken!
2018-07-16 09:55
#1

Det jag tänker på är att vissa av grenarna du vill hålla på med gör att du begränsas rejält i vart du kan bo, åtminstone om du har en normal ekonomi. Mondioring finns nästan ingenstans och IPO-r är också väldigt begränsat till vart man kan få hjälp med sin träning. Sök och spår kräver tillgång till bil men det går att träna utan problem i hela landet så jag skulle fundera på vad jag prioriterar och vill satsa på.

Scintilla
2018-07-16 11:22
#2

#1 Ja precis, känner att jag inte behöver hålla på med allt men skulle vara trevligt med möjligheter till det.

Okej, ja det låter klokt. (att välja något och sen utgå ifrån det.) Tack för svaret! :)

Brillo
2018-07-16 11:22
#3

Jag bor söder om Stockholm, i förorten. Tycker det är väldigt hundvänligt här. Har 15 min att gå till naturreservat med både inhägnad hundrastgård och ett stort fält som man får ha hund lös på. Varje söndag träffas de som vill och fikar och låter de hundar som vill leka. Varannan vecka (tror jag det är) kan man också ses i skogen och promenera tillsammans och de håller även på med dogparkour om jag kommer ihåg rätt.  Det finns en rad olika brukshundklubbar i Stockholm. Den som ligger i Botkyrka är ganska stor och har fått för mig att de är bra där (är medlem men har inte gått någon kurs där, än).  Sen är det nära till både djursjukhus och vet stationer. Till diverse hundtillbehörsaffärer (SEA hund och katt i Kungens Kurva är suverän). Har promenadavstånd till halvstor affär och cykel eller Buss/tunnelbana till Kungens Kurva där det mesta finns. På baden som ligger vid reservatet där jag bor får man på ena stället ha med sig hund och på det andra kan de bada på anvisad plats. Men egentligen kan man gå ner och låta dem bada lite var som eftersom motionsspåret går nära vattnet och det är grus vid vattenbrynet.

Scintilla
2018-07-16 19:18
#4

#3 Tack så mycket för ditt svar! :D Jag tycker det låter som att du bor på en bra plats. 👍 Det låter väldigt trevligt, och tack för tipset med butiken SEA, har inte hört talas om den förut. 😃Kikade på botkyrkas brukshundsklubbs hemsida och tyckte att det såg väldigt trevligt ut! :) Verkar vara en bra klubb. 👍❤️

Myris & Stinis
2018-08-15 12:06
#5

Hej! Jag bor i en lugn by med en endaste "lite större väg". Vi bor nära en brukshundklubb. Där finns det också inhägnader där man både kan träna och leka:) vi har tillgång till en mellanstor affär, annars kan man åka in till stan som ligger drygt en halvtimme ifrån. Man kan gå till en stor bokskog med en sjö där hundar får svalka sig=D Veterinär finns också i stan, tyvärr inte där vi bor, men en liten tur till stan nån gång då och då skadar väl inte;)) galna människor finns ju överallt i världen, men jag fattar vad du menar. Trevliga människor finns det gott om! Hundmänniskor också för den delen:) Kennlar finns det också i området! Vi bor i ett såkallat förortsområde<3

Scintilla
2019-01-19 15:28
#6

#5 Hej, jag tycker det låter riktigt trevligt och sådär lagom som jag önskar det :) Har fortfarande inte hittat det stället som jag vill bo på.. Har till och med börjat att fundera på att bo utomlands. Men helst av allt så vill jag bara kunna ha en hund + ge den ett bra liv. (Och sedan såklart kunna ha tak över huvudet, fixa mat på bordet…)

Annons:
Upp till toppen
Annons: