Annons:
Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 1956 ggr
Scintilla
7/16/18, 8:22 AM

Flytta eller bo kvar?

Min dröm är att ha en egen hund (helst två) och ett steg i den riktningen är att flytta hemifrån. Jag vet inte om jag ska bo kvar i samma ort eller bredda mina vyer över hela Sverige och kanske ta ett gigantiskt kliv och flytta till ett helt annat län där jag inte känner en kotte. Mitt hundintresse är mitt största intresse och vill lägga ner en stor tid på detta.

Jag bor för närvarande ca 35-/55min med kommunaltrafik från Stockholm central.

Ett mål är att gärna kunna cykla till jobbet/brukshundsklubben eller att det finns bra kommunala kommunikationer. Bil skulle dock också fungera.

Bo kvar nära Stockholm:
Positivt:
•Nära till mina få vänner och familj
•Jag känner igen områdena
•Finns många valmöjligheter när det gäller jobb, matbutiker, kommunaltrafik och hundklubbar
Negativt:
•Väldigt dyrt med bostad, kommer endast ha råd med en liten lägenhet om jag ska •bo nära Stockholm.
•Hunddagis-platser kanske det inte finns så gott om
• Inte lika mycket fin natur om jag ska bo nära stan
• Ev. kriminalitet

Flytta någon annanstans:
Positivt:
• Billigare bostäder, kanske får råd med bostad som har lite tomt
•Finare natur
Negativt:
• Kommer inte känna någon: ensam
• Kanske är långt hem till familjen
• Sämre kommunaltrafik?

Annons:
parsley
7/16/18, 8:44 AM
#1

Titta på jobb och bostad först. Det kanske inte är helt omöjligt för dig att hitta jobb på andra ställen än Stockholm. Jämför bostadspriserna på de orter du tänkt dig med Stockholm. 

Lokaltrafiken kan vara sämre. På många mindre orter så är man betydligt mer beroende av bil, än vad man är i storstäderna. Lägg in körkort och bil i din kalkyl. Lite beroende på var hundklubben ligger och hur du jobbar så kan det gå att klara sig med cykel (med reservation för att man kanske snabbt måste kunna ta sig till veterinär under jourtid). 

Mataffärerna har nog ungefär samma utbud över hela landet. Undantaget om du hamnar på mindre orter där butiken är av storleken "närlivs". Nu pratar jag om kommuner med kanske upp till 10.000 invånare.  Har kommunen runt 20.000 invånare så är affärsutbudet bättre.  Bor du på en mindre ort  så kanske du får räkna med att storhandla i någon större stad ibland.  En del speciella livsmedel kan man skicka efter från företag som säljer på postorder. 

Ensam / inte känna någon. Det kan vara svårt att komma in i gemenskapen på mindre orter där samtalsämnena mest handlar om vem som är släkt med vem.  Har du tur hittar du andra inflyttade att umgås med och har du ett hundintresse så har du en naturlig koppling till hundklubben.  Man kan också lära känna folk via jobbet.

Caeli
7/16/18, 8:51 AM
#2

Du kan bo på landet någonstans runtom Stockholm så har du relativt nära till familj och vänner ändå. Kommunikationerna är oftast sämre ju längre från stan man bor, men det finns mängder med annat som uppväger. Och genom ditt hundintresse kan du ju få nya vänner! Sedan beror bostadsort ju även mycket på var du kan hitta arbete.

Åsa S
7/16/18, 9:50 AM
#3

Beror ju på jobbet men kan du anpassa arbetstiderna efter ex. hur tågen går så finns det ju rätt många mindre städer runt Stockholm som man faktiskt kan nå inom en timme med regionaltåg från Stockholm så det kan ju vara ett alternativ med + jag pluggade ett tag ihop med en tjej från Vagnhärad som hade jobbat några år i Stockholm men bott i Vagnhärad och hon sa att det gick direktbussar mellan Vagnhärad och Stockholm och hon hade kunnat anpassa jobbtiderna efter hur bussarna gick och hon tyckte det hade funkat väldigt bra och smidigt. Så jovisst kan man titta runt på orter runtomkring Stockholm finns många orter runtomkring Stockholm som är fina och billigare att bo i. Själv skulle jag flytta direkt från Stockholm ifall jag kunde jag tycker det är lugnare tempo ute i landet men både jag och min man jobbar i Stockholm, vi bor ca 1tim bort från stan vill inte bo närmre kaoset och stressen än så, men vi har skaffat en sommarstuga utanför köping fint där och det är åretruntstandard på sommarstugan så vi kan bo mycket där när vi är lediga + när vi går i pension.

Scintilla
7/16/18, 11:18 AM
#4

#1 Vilket fantastiskt informativt inlägg! :) Det du skrev precis i början är exakt det jag planerar att göra: först jobb, sedan bostad och slutligen hund när det passar in.

Och att ta sig in till veterinären i brådskande fart är inget jag riktigt har haft tankarna på utan har mest tänkt på vad som är ekonomiskt sparsamt. Men ska ha det i bakhuvudet hedan efter. 

Tusen tack. 👍

#2 Tack så mycket för ditt svar, och det är så sant. Tror jag måste hitta en liten guldklimp om jag ska bo på landet (nära till tåg t.ex.), för tror inte det är så bra att åka med bil in till stan.

#3 Mina arbetstider kan nog vara rätt flexibla beroende på var jag arbetar. Och det låter trevligt, bra tänkt där. Jag tänker lite likadant.. Att över helgen så har jag ett boende någon annanstans som är lite längre bort men fungerar för året runt, som jag kan besöka på helgerna. Men det som du beskrev låter mer realistiskt. 

Tack för alla era svar ♥

hemul
7/16/18, 4:47 PM
#5

Tyvärr är nog bostäderna dyra överallt inom Stockholms "upptagningsområde". Billigare än i Stockholms innnerstad förstås, men inte så himla långt efter. Vill man komma billigt undan så hamnar man i småorterna som bara har en närlivs (som någon uttryckte det tidigare).

Har själv suttit många kvällar och klickat på kartan på Hemnet. Funderar på att flytta då jag har jättelåg sjukpension men sitter på en lägenhet som är värd mycket. Vill ha loss pengar alltså. På orter som Gimo kan man hitta billiga hus och lägenheter. Men där finnd det en liten ICA och en second hand-butik. That's it. Folk handlar i Uppsala, Norrtälje och Stockholm. Så till boendekostnaden måste man lägga kostnad för bil och inköpsresor.

Även något större orter brukar ha uschligt utbud av butiker, särkilt om man vill handla billigt. City Gross har ju bra priser på kött (ifall du vill barfa - eller äta billigt själv). Men de finns inte på småorter.

Riktigt billigt - ja, då blir det avfolkningsbyggder. Och då är ju problemet fortfarande dåligt med butiker. Samt om man törs bosätta sig där alldeles ensam utan kontakter. 😕

eli1991
7/16/18, 5:02 PM
#6

Vill börja med att säga att du är klok som har gjort en lista med för och nackdelar, lättare att överblicka än om allt bara snurrar runt i huvudet :)

Har själv gjort en likande flytt, från Norrbotten till Linköping och sen tillbaka igen.
Bor nu långt upp i norr.
Personligen passar det mig super. Jag älskar våran vackra natur och är ofta ute. Bostäderna är relativt billiga om man väljer en mindre by/ort. Lokaltrafik är det glesare med så här klarar man sig bäst om man har körkort.
Vet inte alls vad dina mål är med hund osv men vänner får man snabbt, speciellt om man går med i en klubb eller grupp så det tror jag inte är något problem.
Ska man handla billigt finns Willys på många ställen men mycket köper jag online då utbudet är dåligt om du ska ha en specifik sak, tex hundbur osv.

Du förlorar nog ingenting på att prova. Det är ju bara en flytt, du kan alltid komma tillbaka hem om det inte funkar :)

Annons:
Åsa S
7/16/18, 5:03 PM
#7

Köping ligger runt 1tim från Stockholm med tåg under normala tider (nu när tågen är avstängda mellan Jakobsberg och Sundbyberg tar det 1 tim 46 min vilket är 30 min snabbare än vad det tog mig att ta mig hem från jobbet i stan till kungsängen i fredags?) och där finns det mesta även Netto. Lidl etc. Bra mycket billigare lägenheter än vad Stockholm erbjuder. Finns säkert fler såna orter nära Stockholm

Scintilla
7/16/18, 8:09 PM
#8

#5 ja det är synd att det är så dyrt :( Åh, ja det är sant. Då blir det kanske lite dyrare endå, om man behöver resa mycket med bil, men det beror nog på. Tack för tipset med city gross. Tror inte jag har varit i den butiken förut, förutom att de ska ha gott kött haha. (billigt är gott sägs det ju ;D) Hmm, det är svårt det här. Jag har gott om tid att fundera på detta iallafall. (behöver spara pengar till kontantinsats)

#6 Tack så mycket, jag tycker om att göra listor och skriva ner saker. För precis som du skriver så blir det annars väldigt lätt ett virrvarr i huvudet med alla tankar.

Jag har endast varit i sälen när det gäller de nordligare delarna av Sverige och hade gärna upptäckt lite mer. :D Vad kul dock att du provade att flytta, fick du då bekräftat att du trivs bäst i norrland? Tack för inspirationen. 😃

#7 Tack för tipset! När jag kollar var Köping ligger på kartan så känns det som att det ska ta mer än 1h till Stockholm c  (typ 2-3h) Dessa regionaltåg verkar väldigt bra. 👍😃 Får kika mer på det.

[134643]
7/16/18, 9:30 PM
#9

Du låter som en typisk stockholmare som tror att alla andra städer är rena rama byhålorna ;) Skämt åsido så tror jag inte att verken transport eller affärer skulle bli något problem för dig i andra någorlunda stora städer. Små byar är en annan sak dock. Jag växte upp i Västerås, ungefär 8 kilometer (20 minuter med buss) från centrum och hade gång/cykelavstånd till hunddagis, klubb och affär och under dagarna går bussarna typ var 7e minut. Det jag tycker missas i din text är vad du vill jobba med? Behöver du plugga först? Det gör ju att du blir lite mer begränsad i dina val isåfall. Jag tycker inte att du ska tveka bara för att du är rädd att inte ha några kompisar. Du kommer hitta folk både på jobb och brukshundsklubben som du kan hänga med. Själv flyttade jag till ett helt annat land och det gick finfint! Däremot något att fundera över är att det blir svårare för din familj att hjälpa dig med hunden, om det var något de kunde tänka sig att göra från första början. Själv skulle jag aldrig vilja bo i Stockholm, jag vill ha lite färre människor och mer natur, men allt sådant är ju personligt såklart. Hoppas du kommer fram till vad som passar dig bäst! :)

Scintilla
7/16/18, 10:01 PM
#10

#9 hahaha, jag måste helt enkelt bara upptäcka Sverige lite mer. 😃Ibland önskar jag att jag kanske var uppvuxen någon annanstans, för då hade jag kanske haft lättare att bo där senare i livet också. (billigt och bra hehehe)

Det där låter lite som rena rama drömmen faktiskt. Vill väldigt gärna cykla mer än jag åker bil. 

Ja precis, jag har utelämnat yrkesvalet då jag står i ett litet vägskäl (blev att googla fram ordet x) ) där ena vägen är att fortsätta på det spår jag för tillfället går och i stort sett är klar (IT/data) och det andra spåret är att satsa på ett yrke som har med hund att göra. Jag hade gärna kört på båda två men möjligheterna till det känns väldigt små. :( Att arbeta med dator kan ju ge en del flexibilitet beroende på vilket företag man jobbar på.

Jo det är sant, borde inte låta en sådan sak hindra mig. Och ifall mina föräldrar skulle kunna passa min framtida hund är lite oklart, men om de kunde så tror jag att de skulle det.

Måste bara säga att wow vad modigt endå att flytta utomlands. Jag vågar knappt åka utomlands på en liten resa bara. 😂Vill du bo kvar utomlands flera år framöver? Och får jag fråga vilket land du flyttade till?

Och tack så mycket, jag vill inte heller bo i Stockholm eller där det rör sig massa människor, men skulle kunna tänka mig att bo utanför om det gjorde att jag kunde bo nära en brukshundsklubb och samtidigt ha nära till jobbet. :D (och mataffäääär! ❤️😍)

hemul
7/17/18, 12:27 AM
#11

Jomen vill man bo billigt, då är det ju de små hålorna och rena bonnlandet som gäller - och det är inte billigt på alla såna ställen heller, det ska gudarna veta. Västerås är kanske billigare än Stockholm, men billigt är det inte. Är också uppväxt där förresten.

Scintilla
7/17/18, 9:21 AM
#12

#11 aa, tyvärr. :( Får speja efter något som känns rätt. 😃 Eller bo kvar hemma resterande av mitt liv. 😭

Åsa S
7/17/18, 1:20 PM
#13

Fast jobbar du med IT kan du ju få jobb nästan varsomhelst det är ju ett brett område och som sagt det finns orter runtomkring Stockholm med lägre pris på lägenheter där det kanske finns jobb med när det gäller IT + ändå lätt ta sig till Stockholm ifall man vill träffa vänner/familj. Men få är så billiga som köping om man kollar på hemnet varför vet jag inte jag tycker det är en trevlig liten stad att shoppa i + man kan ta tåget till grannorten Arboga som är mysig med lite åt Sigtunahållet + det  finns ju närheten till sjukhus i köping. Man kan få en tvåa i centralorten för runt 500 000kr tror det är få städer nära Stockholm som slår det.

Annons:
eli1991
7/17/18, 3:53 PM
#14

8# jo jag fick definitivt bekräftat att jag trivs bäst häruppe i norr :) Jag älskar att fiska och älskar att vara ute i naturen. Sen gillar jag årstiderna, på vintern kör jag mycket drag och på sommaren tex apportering i vattnet. Möjligheterna är oändliga i min mening ;) 
Tycker absolut du ska prova flytta, oavsett var i landet du flyttar. Du kan ju alltid prova, passar det dig inte så vet du ju det då. Man lever bara en gång :)

Scintilla
7/17/18, 4:35 PM
#15

#14 så sant, gillar ditt tankesätt! :D Angående norrland så tycker jag det är lite jobbigt när det är kallt + blåsigt. Min näsa blir ett vattenfall och jag fryser väldigt lätt. 😂Men tycker annars att norrland känns lockande, min farmors och hennes föräldrar härstammar från Norrbotten/Murjek. Min mormor däremot härstammar från gotland. Och gotland gillar jag, är ett härligt lugn där, en sorts fridfullhet. :)

Jojaton
7/17/18, 5:36 PM
#16

Alltså jag kommer från en by med ~3000 invånare. Vi hade (har, mina föräldrar bor fortfarande kvar) 2 st mataffärer öppet 8-21, systembolag, bra bussförbindelser, pizzerior, frisörer, tatuerare, liten djurbutik + hunddagis osv. Brukshundsklubb i grannbyn 15min bort. Händer ingenting där - men går absolut att bo där. Nu bor jag i grannstaden (tar ca 25 min att köra, finns även en ytterligare lite större stad 30min bort) med ~19000 invånare, har Maxi, CityGross, Kvantum, Coop, Lidl, ÖB, Rusta, H&M, systemet, brukshundsklubb, hundungdomsklubb, inomhushall till hundträning, simhall, hundrastgårdar, massor av naturområden med slingor, minst en mack som är öppet 24/7, kennelklubb, djurbutik, bra buss- och tågförbindelser osv. Hässleholm är en av om inte den hundtätaste kommunen (per invånare) i hela Sverige och det märks. I grannstaden 30min bort finns Arken Zoo, Zoologiska och Granngården.

Johanna - Instagram

Scintilla
7/17/18, 8:41 PM
#17

#16 Det är typ det där som jag önskar mig. :) Hade ingen aning, tack så mycket. 🌺 Funderar på om det kanske hade varit roligt att resa igenom Sverige och upptäcka olika orter. Lite som boken "Pojken och tigern" som jag läste i lågstadiet, där katten vandrade genom Sverige för att komma hem igen.

[134643]
7/19/18, 2:04 PM
#18

#10 Förlåt för sent svar! Jag tror att du kommer komma fram till något bra så småningom! Jag förstår din känsla dock, när jag har pluggat klart kan jag välja och vraka vart jag vill bo och och det gör det inte lättare haha. Jag bor i London för tillfället med min pojkvän, trivs mycket bra men det ska ändå bli skönt att flytta hem till Sverige i augusti. Jag kommer plugga till djursjukskötare och har valt att göra det i Sverige istället av olika anledningar. Sen vet jag inte vart jag kommer bosätta mig i framtiden!

Scintilla
7/19/18, 5:08 PM
#19

#18 det är absolut ingen fara :)

Jaa jag hoppas det haha :D Nej verkligen inte, det är ett stort beslut,  lycka till med dina studier, det låter som att du har tagit ett spännande val :D

Upp till toppen
Annons: