Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 1810 ggr
fröken89
7/15/18, 8:48 PM

tips på hundraser

hejsan, är ny medlem här på sajten, men har läst lite inlägg och sådär. tänkte att det är ett bra forum.
ok, såhär är det.
jag har tidigare varit hundägare och det har definitivt varit ett av mina största intressen att träna hund. jag hade en schabrador och en leonberger som jag bla körde drag på hobbynivå, rallylydnad hemma, alltså också på hobbynivå, dog parkour och en del sök/leta, lite agility, mycket vardagslydnad osv.
jag fick tragiskt nog göra mig av med dem för att min fibromyalgi förvärrades sakta men säkert och tillslut gick det helt enkelt inte.

nu funderar jag och min sambo på att i framtiden (har inte bestämt när, det krävs såklart en hel del planering osv).
men vi funderar på raser. han har erfarenhet av engelsk staffordshire och jag kan ärligt säga att jag vet så gott som ingenting om hur de hundarna är att tex fostra och dyl.
mina/våra krav på en hund är att den orkar hänga med i tex skogen och dyl de perioder jag mår bättre och klarar det, att den inte är på tok för stark, att den inte fäller för mycket (karln är väldigt klädintresserad). jag vill gärna ha en hund som gillar att träna tex drag så som WP och dyl och jag personligen vill egentligen ha en liiiite större hund än en engelsk staffe. 
har försökt kika runt en hel del på raser, men börjar få idétorka.
så….. en hund som inte har några problem att chilla vissa dagar och inte MÅSTE aktiveras jättemycket varje dag, men som även orkar hänga på när man drar ut på äventyr.
så hit me. ni som har värkproblematik, vad har ni för hundar och hur fungerar eran vardag?

Annons:
Matilda.y
7/15/18, 9:04 PM
#1

Mellan schnauzer? Tänkte på Bullmastiff men de kanske är lite stora och kraftiga?😊

fröken89
7/15/18, 9:12 PM
#2

#1 hur ser det ut med fällande och pälsvård på en schnauzer? hur är de att fostra?

skulle älska att ha en Bullmastiff, men karln vill egentligen ha en lite mindre hund =(
dessutom är jag inte helt säker på att jag pga min fibromyalgi skulle klara av hunden under trotsåldrarna när vissa har en tendens att bli rätt dragiga. med mina förra stora hundar löste jag det i slutet innan jag gjorde mig av med dem med att ha ett vadderat dragbälte och för just mig fungerade det väldigt bra.
dock så har även karln min smärtproblematik och även han ska klara att gå ut med hunden, så ja…. 50-60 kg trotsålder hund går trist nog bort =( annars är det den typen av mentalitet och hund jag är intresserad av

Lona
7/15/18, 9:19 PM
#3

Staffe är supermysiga hundar och upplevs som rejälare än vad de är "på pappret" så att säga. Dock kan de dra något förj*vligt i kopplet (vilket givetvis alla hundar kan) och då ligger det en rejäl styrka bakom. Tror annars att det kan vara en ras att kika mer på, de är otroligt charmiga! De tycker dessutom att det är perfekt att krypa ner under pläden och mysa när matte har värk.♡


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Matilda.y
7/15/18, 10:17 PM
#4

#2 Man måste trimma eller klippa de. Annars är det väll helt okej med fällning vad jag hört. Har inte haft någon själv, men min morfar har haft en och berättar gott om de. Men han hade dock en riesenschnauzer och de skiljer sig från de andra schnauzrarna. Riesen har vaktinstinkt och är väll lite mer ”bullmastiffiga” än de andra schnauzrarna. Riesen kan ju också variera i storlek, om man tar den minsta valpen kommer ju den vara mindre än de andra. Annars kan man ju ”adoptera” en hund som är runt 2år som har kommit över trotsåldern. Ska kolla mer med min morfar om hur hans riesen va i trotsåldern.

fröken89
7/16/18, 11:10 AM
#5

#3 ja, jag har också fått uppfattningen att de är otroligt mysiga, trevliga och roliga hundar som inte kräver 2 timmar aktivering om dagen, men inte heller backar för en långpromenad i skogen tex.
ja, dragandet i kopplet är ju väldigt vanligt bland många hundar och uppstår väl ofta en period under unghundstiden/när de börjar bli könsmogna och lite mer självständiga och nyfikna på ALLT.
det kommer vara jag som kommer sköta största delen av fostran och träning av hunden.
men jag tänker, är de envisa? är de sådär som terriers? bestämmer lite själva? naturligtvis blir en hund vad man gör den till, men jag vill gärna ha lite på fötterna om vad jag kan förvänta mig att behöva tackla för beteenden under uppfostran och sådant.
dragandet har jag strategier för om jag skulle ha sämre dagar (dragbälte är en underbar uppfinning i många lägen haha) men naturligtvis lär man ju hunden tidigt att inte dra i koppel och dyl. normal vardagslydnad och träning.
jag förstår att det finns individer, samt bättre och sämre uppfödare mm.
men som jag förstår det så är det en ras som kräver en fast hand och väldigt fasta regler (man kan inte ge dem ett lillfinger för då tar de hela armen?).
hur är det med lek? jag vet att det är en s.k kamphund och vet även hur man tacklar de lekmetoder de hundar använder.
men är de bitiga av sig (glöm bort det där vanliga valpiga beteendet, det är inte ett problem, det är ju en fas som man lär bort), buffliga, hoppiga? mm

Upp till toppen
Annons: