Annons:
Etikettraser
Läst 845 ggr
Äppelsnäckan
2018-07-15 20:45

Vilken är rätt ras för mig?

Förlåt för en bibel men jag vill ge en överblick av mitt liv. 

Jag tar studenten juni 2019, och har i åratal planerat för ett hundköp då. Kommer ta ett sabbatsår innan jag söker in till högskolan och jobba under tiden (är anställd på deltid nu). Min lön då kommer vara ungefär 106:-/h (+ OB), och jag kommer jobba så mycket eller lite hundlivet tillåter. Självklart kommer jag jobba extremt lite när hunden är valp. Man måste jobba minst 5 h/vecka, och man kan lägga timmarna lite hur som helst under månaden, och de timmarna kommer min mamma vara med valpen. Hon accepterar helt att jag ska skaffa hund och kommer hjälpa mig om jag behöver.

Jag funderar mycket över rasvalet. Jag vill gärna skaffa valpen sommaren 2019, så jag vill gärna hitta vettiga kennlar i god tid. Jag har länge varit inne på bruksschäfer, och det är inget jag ogillar med den, men jag har blivit "skrämd" av folk att man kan få ett monster om man inte lyckas uppfostra den och om man får en "sämre" individ. 

Dessutom vet jag inte hur mitt liv kommer se ut i 10 år framåt, det kan bli tufft om jag skulle plugga i flera år på högskolan och bli dränkt i tentaplugg och inlämningar och samtidigt ha en brukshund att underhålla. Jag har psykisk ohälsa som kan göra att det kan bli för mycket ibland. Så pga dessa saker har jag nu funderat på om jag kanske skulle satsa på en "mildare" ras först, jag kan ju skaffa bruksschäfer lite senare.

Raserna jag tänkt på öht är bl.a. leonberger, bullmastiff, gråhund, berner sennen. Jag vill ha en mellanstor-stor hund, men den ska inte vara så stor att det blir problem att ha den i bilen (ford focus). Jag har precis skaffat bil och köpte en kombi enbart för att jag ska skaffa hund. Har alltså körkort, bil, jobb så har ett "ordnat" liv bortsett från psykisk ohälsa.

Krav på hunden: Inte för svår att uppfostra, lättlärd (jag vill träna lydnad och allmänt ha bra pli på hunden), gilla att vara aktiv, kan ha vaktinstinkt men helst inte jaktinstinkt då jag vill kunna ha hunden lös, mellanstor-stor, lojal.

Tycker ni raserna jag tagit upp passar för mig? Eller har ni några andra förslag?

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Annons:
fröken89
2018-07-15 21:00
#1

jag har själv haft en leonberger. det är en genomgo ras. väldigt mycket pälsvård med borstning/kamning minst 2 ggr/vecka. bufflig, busig och har ingen aning om att det är en stor hund. älskar att gosa, men går gärna och lägger sig på någon sval plats. sommartid är det bra att klippa/raka magen.
min leonberger älskade ALLT vatten och alla lergölar.
just min hade en tendens att stänga öronen och göra som jag sade när hon själv ville det, inte nödvändigtvis när jag sade det. kräver inte supermycket motion, men gärna mental träning. är ju en gårdshund, så trivs inte i en trång lägenhet utan vill egentligen ha en trädgård att knata runt i. min fick jag nästan släpa in från gården, oavsett vinter eller sommar.
dyr i drift, men det förstår du nog iom att du vill ha en stor hund. de äter mycket. beroende på foder så räkna med ca 15 kg i månaden.
hon var lätt att ha lös och sprang helst inte för långt ifrån mig när vi var ute i skog och mark, hade gärna koll på var jag var, men jag började väldigt tidigt med att ha henne lös så mycket som möjligt. inga problem att vara hemma själv ett tag (eller som jag gjorde och lämnade henne på min inhägnade, rymningssäkra tomt)

har inte haft någon renrasig bruks schäfer, men en schabrador och hon krävde en hel del. hon hittade gärna på en hel del hyss om hon blev lämnad själv ifall jag inte hade aktiverat henne tillräckligt, väldigt vaktig inomhus, skällde som en vettvilling om någon ringde eller knackade på dörren, något jag jobbade med i 4 år att försöka få bort, men det gick verkligen inte. dock väldigt arbetsvilliga båda två. 
jag använde mina till drag bla, dock på hobbynivå med skrinda, pulka, dragbälte och cykel, använde klövjeväska mycket, de fick ofta dra hem eller bära hem saker från affären mm. mycket sök/leta. kastade godis eller tex frukoskulorna på gården så de fick leta upp dem, kunde göra likadant i skogen när jag hade dem lösa så att de fick springa av sig, men även använda skallen lite och söka godis i blåbärsriset.
båda reserna fäller vääääääldigt mycket så det känns nästan som att man har mer päls på möbler och kläder än vad som sitter på hunden haha

kan tillägga att även jag lider av psykisk ohälsa och det gick rätt bra att vi alla tre var soffpotatisar ett par dagar med bara "vanliga" promenader och kanske någon söklek inomhus, alternativt en kong fylld med ngt roligt under mina lite sämre perioder.

nu blev det ett megalångt inlägg, men det är iaf min erfarenhet :)

Lona
2018-07-15 21:10
#2

Inte gråhund, det är en utpräglad jakthund. Gillar du spetsar finns det ju annars ett helt gäng i "lagom-facket" både vad gäller storlek och aktivitetsnivå. Jag tänker att eftersom du ändå varit inne en hel del på bruksschäfer så kanske du inte ska ha en av de stora lufsraserna utan en som är något mera sportig utan att kräva massor? Det har förvisso varit med Berner på SM i lydnad och i norska agilitylandslaget(!) men det finns lite alertare raser. Tex retriever, inte tollare eller jaktlabbe men en dp-golden, curly eller flatte kanske? Springer spaniel? Schapendoes eller kanske vit herregud? De är inte lika krävande som en bruksschäfer. Pudel är det många som dissar men det är en mångsidig ras. Har man den sportklippt så krävs visserligen en del pälsvård ändå men inte alls som en utställningspäls (och så ser de lite mer "hundiga" ut, kolla in storpudel!)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lona
2018-07-15 21:12
#3

#2, Jag MÅSTE lära mig att korrekturläsa innan jag postar från mobilen!!! Vit herregud = vit herdehund ;-P


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Matilda.y
2018-07-15 21:13
#4

Tänker på riesenschnauzer. Min morfar har haft en när han var yngre. Pratar alltid så bra om dem. Lättlärda och snälla. Vaktinstingt har de, väldigt familjekära:) Det finns utställningsavlade och bruksavlade. Varierar i storlek från hund till hund:) Hoppas att du hittar en bra ras och hund!

fröken89
2018-07-15 21:20
#5

#2 har själv haft funderingar på mellanpudel.  hur mkt är det med klippning och dyl om man ska ha den som en helt vanlig familjehund? tänker så att hunden mår bra, men även att man kan ha med den ut i skog och mark tex. har noll intresse av utställningar och sådana aktiviteter, utan det är mest mental och måttlig fysisk aktivering. hur mkt aktivitet kräver de? blir de "påhittiga" hemma om man inte aktiverar dem massor? har förstått att det är en väldigt smart hund.

Jojaton
2018-07-15 23:12
#6

Förutom dom raserna Lonaa nämner så kanske finsk lapphund, pumi (kanske för liten dock?) Vit herdehund hade jag dock definitivt kikat närmre på om jag var du! Lika schäfrar men inte lika intensiva.

Johanna - Instagram

Annons:
hemul
2018-07-16 01:46
#7

Berner är en toppenhund som jag tror skulle passa dig. MEN, och det är ett stort men, rasen är väldigt sjuk. De får cancer i parti och minut. Tror medelåldern ligger på runt 6 år. Faktiskt precis så gammal min Berner blev. Det är inte ett dugg roligt att behöva avliva en hund i sina bästa år, så jag avråder.

Upp till toppen
Annons: